Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Gastronomy as a means for the development of social innovations

Abstract

This work presents the results of the research on characteristics of social innovation based on gastronomy. The research had a qualitative focus and a comprehensive design. The characteristics of the social innovations given from gastronomy were taken as the unit of analysis and as the unit of understanding the concept, method and validation of social innovation carried out from gastronomy. A choice was made from a textual corpus of 21 articles. which should refer to Colombian cases and work on social innovation processes that included gastronomy. The tool for the analysis of information was Atlas T. The results express that processes of social innovation can be promoted from gastronomy and that the characteristics attributed to social innovation can also be attributed to social innovation from gastronomy. It is concluded that gastronomy can be a tool or means for the development of social innovations that can generate changes in the eating habits of a community; as well as a tool for a current and relevant problem such as food security.

Keywords

social innovation;, gastronomy;, food security;, kitchen

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Mariana Mejía-Rivas

Publicista, Magíster en Creatividad e Innovación en las Organizaciones

Luz Guiomar Maldonado-Pérez

Licenciada en Filosofía y Letras, Magíster en Filosofía


References

Abreu-Quintero, J. (2011). Innovación social: conceptos y etapas. Daena. International Journal of good Conscience, 6 (2), 134-148.

Acle-Mena, R. S., Santos-Díaz, J. Y., & Herrera-López, B. (2020). La gastronomía tradicional como atractivo turístico de la ciudad de puebla, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 237-248. doi: 10.19053/20278306.v10.n2.2020.10624

Ademola, A., & Adenle, L. M. (2016). Agribusiness innovation: A pathway to sustainable economic growth in Africa. Trends in Food Science & Technology, 17. doi: 10.1016/j.tifs.2016.11.008

Arboníes, A. L. (2006). Conocimiento para innovar. Cómo evitar la miopía en la gestión del conocimiento. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos S.A.

Avellaneda, J. (2017). Joven crea aplicación que elimina intermediarios en el campo. Innovación social, 1-5.

Buckland, H., & Murillo, D. (2014). La innovación social en América latina: Marco conceptual y agentes. Barcelona, España: Fondo Multilateral de Inversiones e Instituto de Innovación Social de ESADE.

Camacho-Velásquez, J. (s.f.). Una experiencia muy jugosa. RedEAmérica. Recuperado de: http://www.redeamerica.org/Portals/0/BuenasPracticas/Transformadores/FresOta_Cronica_ESP.pdf?ver=2018-03-12-095943-110.

Carballo, R. (2006). Innovación y gestión del conocimiento. España: Díaz de santos.

Casas-Mateus, J., Albarracín-Tunjo, I., & Cortés-González, C. (2017). Gastronomía molecular. Una oportunidad para el aprendizaje de la química experimental en contexto. Tecné, Episteme y Didaxis, 42, 125-142.

Chambon, J. L., David, A., & Devevey, J. M. (1982). Les innovations sociales. Paris, France: Presses universitaires de France.

Domanski, D., Monge, N., & Quitianez, D. (2016). Innovación social en Latinoamérica. Bogotá, Colombia: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Departamento Nacional de Planeación, Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación y Agencia Nacional para la Superación de la Pobreza Extrema. (2013). Bases Conceptuales para una política de innovación social. Recuperado de: http://repositorio.colciencias.gov.co/handle/11146/285

Easteal, S. (2013). How can social innovation help reduce food waste?. Fusions. Recuperado de https://www.eu-fusions.org/index.php/download?download=9:how-can-social-innovation-help-reduce-food-waste.

Echeverría, J. (2008). Manual de Oslo y la innovación social. ARBOR, 184 (732), 609-618.

Fundación Leo Espinosa. (s.f.). Fortalecimiento del aprovechamiento y el consumo del arroz como ingrediente estratégico para la comunidad nayera. Recuperado de: http://funleo.org/portfolio-item/fortalecimiento-del-aprovechamiento-y-consumo-del-arroz-en-el-rio-naya/.

Fundación Luker (2017). Reporte de sostenibilidad 2017. Recuperado de: http://fundacionluker.org.co/wp-content/uploads/reportesSostenibilidad/reportesostenibilidad2017/es/CasaLuker.html

Gutiérrez, O. (2010). Desarrollo de una metodología rural participativa en la zona andina central de Colombia. Agronomía Colombiana, 28 (3), 525-533.

Gutiérrez, I. (2012). La historia de la gastronomía. Tlalneplanta, México: Red Tercer Milenio.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. (2006). Metodología de la investigación. México McGraw Hill.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2010). La huerta familiar es una estrategia para promover el ejercicio de una alimentación saludable. Bogotá, Colombia: ICBF.

Jaeger, M., & Erbe, J. R. (2015). Sustainable consumption through social innovation: a typology of innovations for sustainable consumption practices. Journal of cleaner Production, 784–798.

Libera-Bonilla, B. E. (2007). Impacto, impacto social y evaluación del impacto. ACIMED, 15 (3), 1024-9435. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1024-94352007000300008&lng=es&nrm=iso.

Ortiz, L., & Raquel, C. (2015). Insigths de chocolate orgánico en el mercado ecuatoriano: Caso comparativo “Pacari y Republica del cacao. Recuperado de http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/9236.

Martin, C. J., & Upham, P. (2016). Grassroots social innovation and the mobilization of values in collaborative consumption: a conceptual model. Journal of Cleaner Production, 204-213. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.04.062

Mascarenhas, R. G., & Gandara, J. M. (2010). Producción y transformación territorial: La gastronomía como atractivo turístico. Estudios y perspectivas en turismo, 19, 776-791.

Mercado-Afanador, P., & Rey-Patiño, D. (2015). Turismo y desarrollo comunitario: La innovación social y seguridad alimentaria como base de desarrollo del producto gastronómico. Revista Methodos, 13 (13), 109-116.

Mulgan, G., Tucker, S., Rushanara, A., & Sanders, B. (2007). Social Innovation. Oxford, Inglaterra: The Young Foundation.

Nunes, C. (2007). Somos lo que comemos: Identidad cultural, hábitos alimenticios y turismo. Estudios y Perspectivas en Turismo, 16 (2), 234-242. Restaurante Interno. (s.f.). Recuperado de http://restauranteinterno.com.

Reyes-Uribe, A. C., Guerra-Avalos, E. A., & Quintero-Villa, J. M. (2017). Educación en gastronomía: su vínculo con la identidad cultural y el turismo. El periplo sustentable, (32), 00009.

Villa, L., & Melo, J. (2015). El panorama actual de la innovación social en Colombia. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de: https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/6957/CTI_DP_Panorama_actual_de_la_innovacion_social.pdf?sequence=1.

Visser, J. (2002). Innovación: Necesidad científica y elección artística. Recuperado de http://www.learndev.org/dl/Innovacion-UdG-2002.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.