Evaluation of the impact of Covid-19 on basic education in Mexico and Colombia
Abstract
The present article evaluates the situation of basic education in the republics of Mexico and Colombia, as a result of the health emergency caused by the Covid-19. The research was developed through the analytical-synthetic method, under the holistic research paradigm, which allowed the understanding of the phenomenon studied through data analysis and comparison techniques and instruments. Inequalities in access to education are observed in both countries, caused in particular by the lack of knowledge of the use of new technologies by students and teachers. The foregoing becomes a limitation of progress, of social changes and the cause of a greater distancing from the expected social justice, making it impossible to perceive, disseminate and respect human rights and provide high quality education to new generations of citizens.
Keywords
educational quality;, public education;, society;, technology
Author Biography
Vera Judith Villa-Guardiola
Abogada, Doctora en Derecho y Globalización
Zilath Romero-González
Administradora para el Desarrollo Regional, Doctora en Ciencias de la Educación
Sandra Lucero Hernández-Ramírez
Abogada, Estudiante de Maestría en Derecho Social
References
- Acevedo-Tarazona, Á., Valencia-Aguirre, A. C., & Ortega-Rey, A. D. (2021). Educación en tiempos de pandemia: Perspectivas del modelo de enseñanza remota de emergencia en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23 (37), 93-112. https://doi.org/10.19053/01227238.12704 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.12704
- Banco de la República (2021). Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo: El caso de Colombia.
- Castellanos-Pierra, L. I., Portillo-Peñuelas, S. A., Reynoso-González, O. U., & Gavotto-Nogales, O. I. (2022). La continuidad educativa en México en tiempos de pandemia: principales desafíos y aprendizajes de docentes y padres de familia. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21 (45), 30-50. https://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.002 DOI: https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.002
- Castiblanco-Castro, C. A. (2020). Efectos del desplazamiento sobre el acceso a la educación en Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 297-310. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10214 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10214
- Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: efectos económicos y sociales. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/6/S2000264_es.pdf
- Constitución Política de Colombia (1991). Artículo 67. Bogotá: Secretaría General de la Alcaldía Mayor de Bogotá D.C.
- Cristancho-Vega, M. K., & Niño-Vega, J. A. (2020). Estrategia de formación docente para la intervención en casos de ciberbullying. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 3 (1), 109-130.
- Gamboa-Suárez, A. A., Hernández-Suárez, C. A., & Prada-Nuñez, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia y Libertad, 13 (1), 258-274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090
- García-Amaya, R. A., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50), 26.
- García-Leal, M., Medrano-Rodríguez, H., Vázquez-Acevedo, J. A., Romero-Rojas, J. C., & Berrún-Castañón, L. N. (2021). Experiencias docentes del uso de la tecnología educativa en el marco de la pandemia por COVID-19. Revista Información Científica, 100 (2), e3436. Epub 01 de marzo de 2021.
- Gómez-Mendivelso, J. A., Medina-Mariño, A. C., & Niño-Vega, J. A. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos con integración TIC para la enseñanza de estadística a estudiantes de primaria. Gestión y Desarrollo Libre, 7 (13).
- Granados-Mojica, L., Charry, C., & Monsalve-Castro, C. (2020). Evaluación de estrategias de posicionamiento de marca implementadas por una Institución Educativa para contribuir con su rentabilidad económica. Gestión y Desarrollo Libre, 5 (9), 61-84.
- Gutiérrez-Ochoa, S. M., & Díaz-Torres, C. H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Gestión y Desarrollo Libre, 6 (11), 131-149. http://www.unilibrecucuta.edu.co/ojs/index.php/gestionyd/article/view/523/645
- Hernandez, R. M., Saavedra-López, M. A., Wong-Fajardo, E. M., Campos-Ugaz, O., Calle-Ramírez, X. M., & García-Pérez, M. V. (2021). Producción científica iberoamericana sobre TIC en el contexto educativo. Propósitos y Representaciones, 9 (3), e1443. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1443 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1443
- Hernández-Maldonado, E. T., Rojas-Guevara, J. U., & Gallo-Vargas, R. D. (2019). La práctica docente y su evaluación: estrategia para la mejora continua en los procesos de acreditación en alta calidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (1), 79-92. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10013 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10013
- Hernández-Suarez, C. A., Espinel-Rubio, G. A., & Prada-Núñez, R. (2022). Competencias TIC del docente en época de no presencialidad: Una mirada desde los estudiantes de comunicación social. Saber, Ciencia y Libertad, 17 (1). https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n1.7825
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2020a). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación. https://inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. (2020b). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de las Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2020. Gobierno de México. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2020/#
- Iriarte-Pupo, A. J. (2020). Fenomenología-hermenéutica de la investigación formativa. El formador de formadores: de la imposición a la transformación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 311-322. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10722 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10722
- Junta de Gobierno (2019). La educación obligatoria en México. Informe 2019. Perfiles Educativos, 41(164), 188-199. (2019). La educación obligatoria en México. Informe 2019. Perfiles educativos, 41 (164), 188-199. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.59386 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.59386
- Lalaleo-Analuisa, F. R., Bonilla-Jurado, D. M., & Robles-Salguero, R. E. (2021). Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde una perspectiva teórica. Retos, Revista de Ciencias de la Administración y Economía,11 (21), 147-164. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.09
- Locatelli, R. (2018). La educación como bien público y común. Reformular la gobernanza de la educación en un contexto cambiante. Perfiles Educativos, 40 (162), 178-196. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.59195
- Lotero-Echeverri, G., Marín-Ochoa, B., & Sánchez-García, O. (2021). Capacidades de los docentes para la incorporación de estrategias m-learning en sus procesos de enseñanza y aprendizaje. Estudio de un caso colombiano. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (1), 220–232. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7529 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7529
- Meriño-Córdoba, V. H., et al. (Eds.). (2022). Gestión del Conocimiento. Perspectiva Multidisciplinaria. 43. Santa Bárbara – Zulia – Venezuela. Fondo Editorial Universitario de la Universidad Nacional Experimental del Sur del Lago de Maracaibo Jesús María Semprum.
- Miranda-López, F., Miklos, T. R., Cámara-Cervera, G., Buendía-Espinosa, A., Acosta-Silva, A., Sandoval-Flores, E., Marúm-Espinosa, E., Juárez-Bolaños, D., Didriksson, A., & Corona-Berkin, S. (2019). Organismo para la Mejora Continua de la Educación. Propuestas de los candidatos a integrar la Junta Directiva. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (83), 1135-1219.
- Muñoz-Jorquera, S., & Mendoza-Lira, M. (2021). Caracterización de los estudiantes migrantes y su relación con el rendimiento académico. Revista Conhecimento Online, 3, 150–173. https://doi.org/10.25112/rco.v3.2710 DOI: https://doi.org/10.25112/rco.v3.2710
- Navarrete-Cazales, Z., Manzanilla-Granados, H. M., & Ocaña-Pérez, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID-19: el caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(esp), 143-172. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.100
- Ochoa-Martínez, O. L., & Díaz-Neri, N. M. (2021). Implementación de una narrativa digital para facilitar el aprendizaje de fracciones en la escuela primaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (3), 533-544. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13350 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13350
- Ortiz-Herrera, A., Cuevas-Manzano, R., Peters-Hott, E., Salazar-Röling, E., & Basoalto-Rojas, A. (2022). Alfabetización en información de docentes de escuelas rurales multigrado municipales de la provincia del Ranco, Chile. Palabra Clave, 11 (2), e150. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/18539912e150 DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e150
- Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2019). Derecho a la Educación - Principios fundamentales. https://es.unesco.org/themes/derecho-a-educacion/principios-fundamentales
- Ospino-Guerrero, O. J., & Rodríguez-Ribon, J. C. (2021). Narrativas Transmedia: una herramienta para el fortalecimiento de competencias comunicativas en la escuela Etnoeducativa. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (1), 264–277. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7532 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7532
- Pérez-Benítez, W. E., & Ricardo-Barreto, C. T. (2021). Características de los ambientes de aprendizaje enriquecidos con TIC para la comprensión lectora en el ciclo de la Educación Básica. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (1), 278–300. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7533 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7533
- Pérez-Martínez, A. (2021). La pandemia: tragedia para la educación en Colombia. Razón Pública. https://razonpublica.com/la-pandemia-tragedia-la-educacion-colombia/
- Pulido-Huertas, D. C. (2018). Gestión del conocimiento y las tecnologías de la información y la comunicación (tic). Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 1 (1).
- Rojano-Alvarado, Y. N., Contreras-Cuentas, M. M., & Cardona-Arbeláez, D. (2021). El proceso etnográfico y la gestión estratégica de datos cualitativos con la utilización del aplicativo Atlas.Ti. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (2), 175-192. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.6500 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.6500
- Salazar-Gómez, J. F., Dolores-Ruíz, E., Vázquez-Cruz, R., & Tejeda-Córdoba, D. (2021). AppMatetics como apoyo para el aprendizaje de operaciones algebraicas en estudiantes universitarios. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11 (3), 545–554. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13352 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13352
- Valcárcel-Guzmán, J. A. (2018). La proliferación de lo igual el despliegue de lo digital. Infometric@ - Serie Sociales y Humanas, 1 (1).
- Varas-Meza, H., Suárez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., & Valdés-Montecinos, M. (2020). Educación virtual: factores que influyen en su expansión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (13), 21-40. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292698
- Yory-Sanabria, L. E., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2021). La fotografía como estrategia pedagógica para la enseñanza de las ciencias naturales en escuela nueva. Saber, Ciencia y Libertad, 16 (1), 252–263. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7531 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7531