Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Level of appropriation of Stakeholders to the USR in a Colombian Public Accounting program

Abstract

The objective of this article is to analyze the level of appropriation of internal stakeholders (students, teachers and managers) assigned to the Public Accounting Program of the Mariana University (Pasto, Colombia) to the dimensions of University Social Responsibility (USR). For this purpose, a sample of 121 students, 28 teachers and 2 managers (dean and director of the program) was used and three hypotheses were formulated from the review of the literature that were tested in two phases: the first exploratory, through factor analysis and, the second confirmatory, with the structural equation model. The main results show that the internal stakeholders of the Mariana University perceive that research with a social focus is related to the dimension of social projection, and that RSU with an educational focus is not related to research with a social focus, but it is related to the dimension of social projection.

Keywords

university social responsibility, accounting education, investigation, stakeholders

XML (Español) PDF (Español)

Author Biography

Carolina Reyes-Bastidas

Contadora Pública, Magíster en Administración con énfasis en Negocios

José Luis Villarreal

Contador Público, Magíster en Gestión Empresarial

David Andrés Camargo-Mayorga

Economista, Magíster en Economía


References

  1. Baca-Neglia, H. Z., Rondán-Cataluña, F. J., & García-del Junco, J. (2017). Propuesta de medición de la responsabilidad social universitaria. Revista Espacios, 38 (43), 1-37.
  2. Bozeman, B., & Corley, E. (2004). Scientists' collaboration strategies: implications for scientific and technical human capital. Research Policy, 33(4), 599-616. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2004.01.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2004.01.008
  3. Brock, C., & Zhong, Z. (2022). The Many Contexts of the Social Responsibilities of Universities. Journal of International and Comparative Education, 10(2), 133-141. https://doi.org/10.14425/jice.2021.10.2.0612 DOI: https://doi.org/10.14425/jice.2021.10.2.0612
  4. Cabrera-Castillo, K. E., Jara-Añazco, P. K., & Salcedo-Muñoz, V. E. (2022). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Percepción de los servidores públicos administrativos de la Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(57), 1-24. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i3.3228 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i3.3228
  5. Carmona-Olier, M. A., Muñeton-Tamayo, N. F., Gallego-Arango, D., & Mesa-Palacio, M. C. (2013). Rompiendo paradigmas de la contabilidad como ciencia social. Adversia, 12, 1-14.
  6. Carrillo-Pacheco, M. A., Leal-García, M. L., Alcocer-Gamba, M. L., & Muñoz-Cornejo, M. M. (2012). Responsabilidad Social Universitaria. La opinión de profesores y alumnos. Revista Educación y Desarrollo, 23, 23-32.
  7. Castañeda, G., Ruiz, M., Viloria, O., Castañeda, R., & Quevedo, Y. (2007). El rol de las universidades en el contexto de la responsabilidad social empresarial. Negotium, 3(8), 100-132.
  8. Castañuela-Sánchez, B. G. (2017). La universidad y su función social. Cienciacierta, 48, 1-13.
  9. Celina-Oviedo, H., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572 – 580. DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.v26i4.327
  10. Coelho, M., & Menezes, I. (2020). University social responsibility as a driving force of change: students’ perceptions beyond the ivory tower. On the Horizon, 28(2), 93-100. https://doi.org/10.1108/OTH-02-2020. DOI: https://doi.org/10.1108/OTH-02-2020-0005
  11. Consejo Social de la Universidad de Huelva (2017). La Responsabilidad Social Universitaria (RSU). Huelva. Ártes Gráficas Bonanza, S.L. https://web.unican.es/unidades/igualdad/Documents/responsabilidadsocialuniversitaria_UHU.pdf
  12. Costello, A. B., & Osborne, J. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 10, 1-9. https://doi.org/10.7275/jyj1-4868
  13. Crespo-Razeg, F. (2010). Entre el concepto y la práctica: responsabilidad social empresarial. Estudios Gerenciales, 26(117), 19-30. DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(10)70137-6
  14. Dash, G., & Paul, J. (2021). CB-SEM vs PLS-SEM methods for research in social sciences and technology forecasting. Technological Forecasting and Social Change, 173, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121092 DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121092
  15. Flores-Fernández, L., Severino-González, P., Sarmiento-Peralta, G., & Sánchez-Henríquez, J. (2022). Responsabilidad social universitaria: diseño y validación de escala desde la perspectiva de los estudiantes de Perú. Formación Universitaria, 15(3), 87-96. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300087 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300087
  16. Franco-Ruiz, R. (2007). La profesión contable y los escándalos empresariales. Lúmina, 8, 58- 107. https://doi.org/10.30554/lumina.08.1185.2007 DOI: https://doi.org/10.30554/lumina.08.1185.2007
  17. Gaete-Quezada, R. (2015). El concepto de responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de la alta dirección. Cuadernos de Administración, 31(53), 97-107. DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v31i53.20
  18. García-Benau, M. A., & Vico-Martínez, A. (2003). Los escándalos financieros y la auditoría: pérdida y recuperación de la confianza en una profesión en crisis. Revista Valenciana de Economía y Hacienda, 7, 25-48.
  19. Guillén-Gámez, F. D., Mayorga-Fernández, M. J., & Gallardo-Gil, M. (2020). El Aprendizaje y Servicio como estrategia formativa en la Universidad: Estudio cuantitativo de las percepciones del alumnado. En D. Mayor-Paredes, M. Fernández-Torres y M. P. Andrés-Romero (Ed.). Teoría y práctica del Aprendizaje-Servicio en la Universidad (pp. 225-241). Almería, España: Universidad de Almería.
  20. Huerta-Riveros, P., & Gaete-Feres, H. (2018). Responsabilidad social universitaria a través de los reportes de sostenibilidad del Global Reporting Initiative: experiencia de una universidad pública. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 120–137. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.252 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3014
  21. Lima-Ravelo, W., Cabra-Copete, M., & Tascón-Hoyos, D. (2018). Medición del impacto de Responsabilidad Social Universitaria. Caso Universidad Santo Tomás, Colombia. Opción, 34, 935-963.
  22. Londoño-Luna, J. M., & Bermúdez-Luna, L. A. (2016). Análisis del concepto de interés público a partir de la discusión entre los presupuestos planteados por las corrientes funcionalista y crítica de la contabilidad. Contaduría, 69, 13-31. https://doi.org/10.17533/udea.rc.328428 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rc.328428
  23. López-Regalado, M. E., & Ahumada-Tello, E. (2018). Percepción de estudiantes sobre la Responsabilidad Social Universitaria. La Facultad de Contaduría y Administración en UABC Tijuana. La Revista Argentina de Investigación en Negocios (RAIN), 4(1), 23–40.
  24. Lorenzo-Moledo, M., Ruiz-de Miguel, C., Arbués- Radigales, E., Martínez- Usarralde, M. J., Buenestado- Fernández, M., & Mella- Núñez, I. (2020). Service-Learning in the Spanish university system. A study focused on course evaluation. Aula Abierta, 49(4), 353-362. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.353-362 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.353-362
  25. Manzano-Arrondo, V. (2012). La Universidad Comprometida. Barcelona, España: Hipatia.
  26. Marín-Gutiérrez, I., Valarezo-González, K., & Sarango-Lalangui, P. (2015). Transferencia del conocimiento universitario para disminuir pobreza extrema a través de RSU, el caso de la UTPL. Atas - Investigação Qualitativa em Educação, 3, 1-6.
  27. Martínez-Usarralde, M. J., Lloret-Catalá, C., & Mas-Gil, S. (2017). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una universidad sostenible, cooperativa y democrática desde el diagnóstico participativo de su alumnado. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(75), 1-22. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.25.2769
  28. Mayor-Paredes, D., & Guillen-Gamez, F. (2021). Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula Abierta, 50(1), 515–524. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
  29. Montoya-Suárez, O. (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados. Caso de estudio. Scientia Et Technica, 1(35). https://doi.org/10.22517/23447214.5443
  30. Mosquera-Abadía, H. A., & Carvajal-Ordoñez, V. F. M (2020). Social commitment in organizations: a look at Universidad del Valle. Cuadernos de Administración, 36(68), 166-175. https://doi.org/10.25100/cdea.v36i68.9794 DOI: https://doi.org/10.25100/cdea.v36i68.9794
  31. Muhammad, A., Ishamuddin, M., Sharina, O., & Umar, H. (2021). University social responsibility: A review of conceptual evolution and its thematic analysis. Journal of Cleaner Production, 286, 124931. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124931. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124931
  32. Muñoz-Murcia, N., Camargo-Mayorga, D., & Gómez-Contreras, J. (2022). Percepciones sobre el aprendizaje contable en línea por parte de estudiantes de la modalidad presencial: un análisis usando SEM. Encuentros, 20(1), 118-134. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2808
  33. Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. New York, United States: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195092691.001.0001
  34. Nunnally, J. (1995). Introduction to Psychological Measurement. New York, United States: McGraw Hill.
  35. Olarte-Mejía, D., & Ríos-Osorio, L. (2015). Enfoques y estrategias de responsabilidad social implementadas en instituciones de Educación Superior. Una revisión sistemática. Revista de la Educación Superior, 44(175), 19-40. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.10.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.10.001
  36. Quintero-Castaño, J. D. (2018). Responsabilidad social del contador según la IFAC. Adversia, (20), 1–5.
  37. Quintero-Gutiérrez, K. T. (2019). Transformación del Aprendizaje desde el Enfoque Social (TADES). Revista Scientific, 4(13), 322-334. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.17.322-334 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.17.322-334
  38. Reyes-Ramírez, L. A., Leyva-del Toro, C., Pérez-Campdesuñer, R., & Sánchez-Rodríguez, A. (2022). Variables de la responsabilidad social corporativa. Un modelo de ecuaciones estructurales. Retos, 12(24), 1-19. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.06 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.06
  39. Rico-Molano, A. (2016). La gestión educativa: hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
  40. Rivera, R., Sampedro, J. L., Dutrénit, G., Ekboir, J. M., & Vera-Cruz, A. O. (2009). How productive are academic researchers in agriculture-related sciences? The Mexican case. Working Papers 2009-038, United Nations University - Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology (MERIT).
  41. Roberts, D. (2021). History of professional accounting ethics. En E. Z. Taylor y P. Williams (Eds.). The Routledge Handbook of accounting ethics (pp. 9-25). Roudlegde, Taylor & Francis group. https://lccn.loc.gov/2020038149%250 DOI: https://doi.org/10.4324/9780429490224-3
  42. Ruiz, M. A, Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45.
  43. Sarmiento-Peralta, G., Severino-González, P., & Santander-Ramírez, V. (2021). Responsabilidad social: voluntariado universitario y comportamiento virtuoso. El caso de una ciudad de Perú. Formación Universitaria, 14(5), 19-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500019 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000500019
  44. Senge, P., & Kim, D. H. (2013). From Fragmentation to Integration: Building Learning Communities. Reflections, 12, 1–3.
  45. Serrano-Pereira, M. G., Castillo-León, M. T, y Hernández-Payán, E. (2022). Variables psicosociales predictoras de la responsabilidad social en estudiantes universitarios(as). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 455-481.
  46. Terrazas-Pastor, R., & Silva-Murillo, R. (2013). La educación y la sociedad del conocimiento. Perspectivas, 32, 145-168.
  47. Vallaeys, F. (2007). Responsabilidad Social Universitaria. Propuesta para una definición madura y eficiente. Programa para la Formación en Humanidades. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). http://plataforma.responsable.net/sites/default/files/responsabilidad_social_universitaria_francois_vallaeys.pdf
  48. Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12, 105-117. DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-2872(14)71945-6
  49. Vallaeys, F., & Álvarez-Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educxx1.19442 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19442
  50. Vallaeys, F., De la cruz, C., & Sasia, P. M. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. México DF, México: McGraw-Hill.
  51. Vélez-Rolón, A. M., Méndez-Pinzón, M., & Acevedo, O. L. (2020). Open Innovation Community for University–Industry Knowledge Transfer: A Colombian Case. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity, 6(4), 181. http://dx.doi.org/10.3390/joitmc6040181 DOI: https://doi.org/10.3390/joitmc6040181
  52. Villarreal, A. A. (2014). Responsabilidad Social Universitaria en la formación curricular y la participación social: El caso de la Facultad de Educación de la Universitad Internacional de Catalunya (Tesis doctoral). Barcelona, España: Universidad Internacional Catalunya.
  53. Villarreal, J. L., Reyes-Bastidas, C., & Mucha-Paitan, Á. J. (2022). Percepciones sobre responsabilidad social universitaria en programas de contaduría. Pasto: Editorial UNIMAR. https://doi.org/10.31948/editorialunimar.165 DOI: https://doi.org/10.31948/editorialunimar.165
  54. Wigmore-Álvarez, A., Ruiz-Lozano, M., & Fernández-Fernández, J. L. (2020). Management of University Social Responsibility in business schools. An exploratory study. The International Journal of Management Education, 18(2), 100382. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100382 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100382
  55. Youtie, J., & Shapira, P. (2008). Building an innovation hub: A case study of the transformation of university roles in regional technological and economic development. Research Policy, 37(8), 1188-1204. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.012

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.