Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relationship between research, teaching, extension and the business environment of a Higher Polytechnic Institute of Angola

Abstract

This work seeks to analyze the interrelationship between research, teaching, extension and the business environment in a Higher Polytechnic Institute of Benguela, Angola, in order to identify synergies and areas of improvement that strengthen the academic training and projection of the institution. in the environment. A mixed methodological approach was used, with a population of 352 subjects, including students, teachers, managers and representatives of local companies. Those surveyed recognize the lack of teachers with a master's or doctor's degree as one of the weaknesses for good management of university processes, since they are the ones called to promote the generation of new knowledge and its application to the solution of problems in the field. context. The above affects the quality of the teaching, research and extension processes, reducing the credibility of HEIs, reducing the employability of graduates and limiting the dissemination of research results.

Keywords

university extension, technological linkage, productive development and services, cultural programs

PDF (Español)

Author Biography

Roberto Cruz-Acosta

Licenciatura en Educação especialidade Informática, Doctor en Proyectos

Ruth Bulica Chana Cassungo-Cruz

Licenciatura en Contabilidad y Gestión, Licenciatura en Matemáticas, Maestría en Ciencias de la Educación especialidad TIC en Educación.


References

  • Ávila, E. (2021). La evolución del concepto emprendimiento y su relación con la innovación y el conocimiento. Revista Investigación y Negocios, 14 (23), 32-48. https://doi.org/10.38147/invneg.v14i23.126
  • Almada, J., Carignano, M., Romero, F., & Tomatis, K. (2014). Extensión, investigación y gestión: desafíos en la construcción de vínculos regionales. Integración y Conocimiento: Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, 3(1), 214-223. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8388320
  • André, A. M. Ch. (2016). Avaliação qualidade instituições ensino superior públicas angolanas (Tesis doctoral). Universidad de Aveiro, Portugal. http://hdl.handle.net/10773/16995
  • Artigas, W., & Gungula, E. W. (2020). Gestão de revistas OJS: experiência angolana de sucesso. Ciências da Informação Eletrônica, 10 (1), 3-18.
  • Bailone, J., & Pinter, P. (2023). La integralidad de funciones como proceso. La experiencia de la cátedra de Sociología y Extensión de la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Litoral . +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19), e0013. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0013
  • Basurto, M. I., Majic, S., Intilangelo, A., & Colautti, M. A. (2023). Experiencia de prácticas integrales en la carrera de Farmacia de la Universidad Nacional de Rosario. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19), e0014. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0014
  • Bran-Piedrahita, L., Valencia-Arias, A., Palacios-Moya, L., & Arias-Vargas, F. J. (2023). Análisis bibliométrico sobre la investigación en innovación dentro de la administración pública. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13 (1), 9-24. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16060
  • Carvalho, I., & Máquina, J. (2022). O Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela e os Desafios Actuais da Qualidade do Processo de Ensino-Aprendizagem de História. Revista Angolana De Extensão Universitária, 3(2), 49 - 64.
  • De Oliveira, C. L. S. T., Gungula, E. W., & Batista, R. D. (2023). Considerações sobre a evolução do processo de profissionalização docente no contexto universitário angolano. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25(1), 208-219.
  • Didod- Aupetit, S. (2014). Enseignement supérieur de l'UNESCO, 2014‐2017 : Contributions à la réunion des chaires UNESCO sur l'enseignement supérieur, les TIC dans l'éducation, les enseignants.
  • Faustino, D. M. (2018). Frantz Fanon:: capitalismo, racismo ea sociogênese do colonialismo. Ser Social , 20 (42), 148-163. https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i42.14288
  • Gungula, E. W., Artigas, W., & Faustino, A. (2020). The dissemination of Angolan science through scientific journals: an alternative to improve the investigative process. General Magazine Information & Documentation, 30(2), 357-377. https://doi.org/10.5209/RGID.72812
  • Gili-Diez, V., Montani, M. C., Lucero, A. B., & Rebuffo-Juárez, L. M. (2023). Integralidad de funciones: reflexiones y experiencias en torno a las Prácticas Socioeducativas en el marco de la asignatura Antropología y Sociología de zonas secas. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19), e0012. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0012
  • Hernández-Gil, C., & Cabrera-Sánchez, A. (2023). Determinantes estratégicos de la orientación al mercado a partir de la pandemia: revisión panorámica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13 (1), 69-86. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n1.2023.16066
  • Liberato, E. (2014). Avanços e retrocessos da educação em Angola. Revista Brasileira de Educação. 19(59), 1003-1031. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782014000900010
  • Macchiarola, V. (2023). Integralidad de funciones: hacia la universidad necesaria. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19), e0002. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0002
  • Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação, MESCTI. (2019a). Relatório síntese das actividades desenvolvidas pelas Universidades Públicas de Angola no período de 2015-2018. Luanda, Conselho de Reitores das Universidades Públicas de Angola (CRUANG).
  • Ministério do Ensino Superior, Ciência, Tecnologia e Inovação, MESCTI. (2018b). Progressos, Fraquezas, Desafios e Oportunidades de Melhoria. Luanda, República de Angola.
  • Navarro-Niño, D. A., & Jaramillo-Barrios, C. I. (2024). Análisis de innovaciones y prácticas en el cultivo de arracacha en Cajamarca, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14 (1), 179-200. https://doi.org/10.19053/uptc.20278306.v14.n1.2024.17628
  • Núñez-Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40(41), 1–16.
  • Ortíz-Cancino, J., Rendón-Morales, M., &Atehortúa-Ramírez, J. (2012). Competency Score: how to transform your company's competency model "Score" system associated with key business processes. Madrid: Xlibris.
  • Palacios, M., Toribio, A., & Deroncele, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Universidad y Sociedad, 13 (5), 134-145.
  • Petz, I. (2023). La planificación universitaria desde la integralidad. Notas en torno a un proceso en marcha en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19, e0007. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0007
  • Plano de Desenvolvimiento Nacional – PDN, 2018. Plan de Desarrollo Nacional de Angola (2018-2022). https://www.ucm.minfin.gov.ao/cs/groups/public/documents/document/zmlu/njax/~edisp/minfin601408.pdf
  • Reyna , M. L., Theiler, J. M., & Angeloni, M. E. (2023). Claves para pensar la integración extensión–docencia–investigación en la Universidad Nacional del Litoral a partir de un estudio exploratorio. +E: Revista De Extensión Universitaria, 13(19, e0006. https://doi.org/10.14409/extension.2023.19.Jul-Dic.e0006
  • Reyes-Bastidas, C., Villarreal, J. L., & Camargo-Mayorga, D. A. (2024). Nivel de apropiación de Stakeholders a la RSU en un programa de Contaduría Pública colombiano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 14 (1), 41-58. https://doi.org/10.19053/20278306.v14.n1.2024.17282
  • Rodrigues, D., & Watengala, E. (2022). Alternativas Didácticas em Tempo de Pandemia e seu Impacto no Processo de Ensino-Aprendizagem no Período Pós-Pandêmico. Revista Angolana De Extensão Universitária, 3(2), 12 - 24. Obtido de
  • Rojano-Alvarado, Y. N., Contreras-Cuentas, M. M., & Cardona-Arbeláez, D. (2021). El proceso etnográfico y la gestión estratégica de datos cualitativos con la utilización del aplicativo Atlas.Ti. Saber, Ciencia y Libertad, 16(2), 175-192. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.6500
  • Sarmiento-Peralta, G., Severino-González, P., & Santander-Ramírez, V. (2021). Responsabilidad social: voluntariado universitario y comportamiento virtuoso. El caso de una ciudad de Perú. Formación Universitaria, 14(5), 19-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500019
  • Silva, V. G. da. (2023). Contribuições das atividades de extensão na formação dos estudantes do curso técnico integrado em informática do IFMS - AQ. Revista on Line De Extensão E Cultura - RealizAção, 10(19), 42–58. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.17237
  • Tamulisekifa, F. N., Carbonell, E. A. F., & Fernández, O. T. A. (2014). Impacto del proceso de extensión universitaria en la formación ciudadana en la Universidad de Cunene. Didasc@ lia, 5(1), 215-230.
  • Teta, J. (2009). Higher education Angola. Marília Costa Morosini (Ed.), International Seminar on Higher Education in the Community of Countries Língua Portuguesa, 30-34.
  • Valiente, P., Góngora, G., Torres, JL., y Otero, Y. (2013). e professeur d'université de formation de l'expérience cubaine. Magazine de l'Enseignement Universitaire, REDU, 11(3), 91. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5522

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.