Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Training and its effect in quality management in organizations

Abstract

This article is approached from the view of management sciences. The goal was to make a review of the training and its effect on quality management within organizations. Initially, some backgrounds related to quality and training are proposed. Subsequently, a conceptualization of training as a way of education in the organization is done, and finally, it focuses on training based on the quality management in organizations. It was concluded that training directly affects the quality from the development of knowledge, skills and abilities, contributing to the development of quality systems in the organization.

Keywords

organization, quality, skill, personnel, management. firm profit.

PDF (Español)

Author Biography

Carlos Parra-Penagos

Ninguna


References

  1. Abdala, E. (2001). Experiencias de capacitación laboral de jóvenes en América Latina. Revista Última Década, 9 (14), 113-135. doi: 10.4067/S0718-22362001000100007 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362001000100007
  2. Alles, M. (2004). Dirección estratégica de recursos humanos: gestión por competencias. Buenos Aires: Granica.
  3. Beigi, M., & Shirmohammadi, M. (2011). Effects of an emotional intelligence training program on service quality of bank branches. Managing Service Quality, 21 (5), 552-567. doi: 10.1108/09604521111159825 DOI: https://doi.org/10.1108/09604521111159825
  4. Berry, G. (1998). Case studies: A quality systems model for the management of quality in NSW schools. Managing Service Quality, 8 (2), 97-111. doi: 10.1108/09604529810206891 DOI: https://doi.org/10.1108/09604529810206891
  5. Bij, J. D., & Broekhuis, H. (1998). The design of quality systems: a contingency approach. International Journal of Production Economics, 55 (3), 309-319. doi: 10.1016/S0925-5273(98)00087-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S0925-5273(98)00087-5
  6. Billikopf, G. (2003). Capacitación de personal. En Administración laboral agrícola: cultivando la productividad del personal. California, Estados Unidos: Regents of University of California.
  7. Brunner, J.J. (1995). Educación superior, integración económica y globalización. En: Primer Simposio Regional, Educación, Trabajo y/o Integración Económica del Merconorte. San Juan, Puerto Rico: Consejo de Educación Superior de Puerto Rico.
  8. Chaston, I. (1993). Managing for total training quality. Journal of European Industrial Training, 17 (5), 11-14. doi: 10.1108/EUM0000000000235 DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000000235
  9. Cocheu, T. (1987). Training for quality improvement. Training and Development, 43 (1), 52-65. Recuperado de: https://www.questia.com/magazine/1G1-7258357/training-for-quality-improvement
  10. Cocheu, T. (1992). Training with quality. Training and Development. 46, (5), 45. Recuperado de: https://www.questia.com/magazine/1G1-12542985/training-with-quality
  11. Conti, T. (2006). Quality thinking and systems thinking. The TQM Magazine, 18 (3), 297-308. doi: 10.1108/09544780610660013 DOI: https://doi.org/10.1108/09544780610660013
  12. Cothran, T., & Kaeter, M (1992). Pioneering quality training. Training, special report, 13-18.
  13. Cuesta, A. (2000). Gestión de Competencias. La Habana, Cuba: Editorial Academia.
  14. Danvila, I., & Sastre, M. (2007). El papel de la formación del personal en el proceso de implantación de un sistema de calidad total. Revista Contaduría y Administración, 222, 9-20. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39522202
  15. Fernández, C., Ramírez, M., & Díaz V. (2008). La sinergia y los efectos ignorados de la capacitación: el impacto sistémico en los resultados de las organizaciones turísticas. Retos Turísticos, 7 (3), 34-38.
  16. Fernández. C., & Salinero. M. (1999). El diseño de un plan de formación como estrategia de desarrollo empresarial: estructura, instrumento, y técnicas. Revista Complutense de Education, 1, 181-242. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED9999120181A/17245
  17. Forza, C. (1995). Quality information systems and quality management: a reference model and associated measures for empirical research. Industrial Management y Data Systems, 95 (2), 6-14. doi: 10.1108/02635579510082502 DOI: https://doi.org/10.1108/02635579510082502
  18. Franco, A. (2011). Relación entre valores, capacitación y competencias. Actitud Positiva Consultoría y Capacitación. Recuperado de: http://empresaactitudpositiva.blogspot.com.co/2011/07/relacion-entre-valores-capacitacion-y.html
  19. Galloway, L., & Ho, S. (1994). A model of service quality for training. Training for Quality, 4, (1), 20-26. doi: 10.1108/09684879610112828 DOI: https://doi.org/10.1108/09684879610112828
  20. Garavan, T. Costine, P., & Heraty, N. (1995). Training and Development in Ireland Context, Policy and Practice. Dublin, Irlanda: Oak Tree Press.
  21. Gorostiaga, X. (1996). ¿Qué es educación? ¿Para qué desarrollo?. En: Seminario Pre Aluca sobre Reforma Educativa y Ley General de Educación. Seminario llevado a cabo en la Universidad Centro-Americana, Managua, Nicaragua.
  22. Hanratty, T. (2000). The impact of numerical flexibility on training for quality in the Irish manufacturing sector. Journal of European Industrial Training, 9 (24), 505-512. doi: 10.1108/03090590010379293 DOI: https://doi.org/10.1108/03090590010379293
  23. Huggins, L. P. (1998). Total quality management and the contributions of A.V. Feigenbaum. Journal of Management History, 4 (1), 60-67. Recuperado de: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/13552529810369623 DOI: https://doi.org/10.1108/13552529810369623
  24. Jinhui S. W., Schroeder R., & Zhang, D. (2011). Customization of quality practices: the impact of quality culture. International Journal of Quality y Reliability Management, 28 (3), 263-279. doi: 10.1108/02656711111109883 DOI: https://doi.org/10.1108/02656711111109883
  25. Karapetrovic, S., & Willborn, W. (1998). Integration of quality and environmental management systems. The TQM Magazine, 10 (3), 204-213.doi: 10.1108/09544789810214800 DOI: https://doi.org/10.1108/09544789810214800
  26. Kast, F.E., & Rosenzweig J.E. (1976). Capítulo 5. Un enfoque moderno: el enfoque de sistemas: administración en las organizaciones (pp. 36-62). México D.F, México: McGraw-Hill.
  27. Kastetter, T. E. (1999). Quality concepts and products litigation. The TQM Magazine, 11 (4), 264-273. doi: 10.1108/09544789910272959 DOI: https://doi.org/10.1108/09544789910272959
  28. Löfgren, M., Witell, L., & Gustafsson. (2011). A. theory of attractive quality and life cycles of quality attributes. The TQM Journal, 23 (2), 235-246. doi: 10.1108/17542731111110267 DOI: https://doi.org/10.1108/17542731111110267
  29. Maslow, A. (1954). Motivation and Personality. New York, Estados Unidos: Harper.
  30. Mccahon, C., Rys M. J., & Ward K. H. (1996). The impact of training technique on the difficulty of quality improvement problem solving. Industrial Management y Data Systems, 7, p. 24-31. doi: 10.1108/02635579610128988 DOI: https://doi.org/10.1108/02635579610128988
  31. Mertens, L. (2000). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. En: Cumbre Iberoamericana, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. OEI, Ciudad de Panamá, Panamá.
  32. Mertens, L. (2002). Formación, productividad y competencia laboral en las organizaciones Conceptos, Metodologías y Experiencias: Haciendo realidad la gestión incluyente de conocimientos en las organizaciones en América Latina. En: Seminario Regional sobre Capacitación, Productividad y Competitividad. Santo Domingo: VII Conferencia de Mejoramiento de la Productividad y Competitividad Empresarial. Seminario llevado a cabo por INFOTEP en Santo Domingo, República Dominicana.
  33. Monk, D., & Rydin, G, D. (2007). Service quality and training: a pilot study. British Food Journal, 109 (8), 627-636. doi: 10.1108/00070700710772417 DOI: https://doi.org/10.1108/00070700710772417
  34. Motwani, J. G., Frahm, M. L., & Kathawala, Y. (1994). Achieving a competitive advantage through quality training. Training for Quality. 2 (1), 35-40. doi: 10.1108/09684879410056229 DOI: https://doi.org/10.1108/09684879410056229
  35. Nwankwo, S. (2002). Allyng for quality excellence: scope for expert systems in supplier quality management. International Journal of Quality, 19, (2), 187-205.doi: 10.1108/02656710210413516 DOI: https://doi.org/10.1108/02656710210413516
  36. Padilla, R., & Juárez, M. (2006). Efectos de la capacitación en la competitividad de la industria manufacturera. Revista de la Cepal, 92, 45-60. Recuperado de: http://www.cepal.org/publicaciones/xml/6/24506/l690.pdf DOI: https://doi.org/10.18356/5de41bb5-es
  37. Paredes, R. (1994). Capacitación y Productividad. Comentarios sobre la situación económica, 81-91.
  38. Patel, A., & Randell, G. (1994). Total quality management –The solution to more training in Britain? A survey of small-to-medium-sized manufacturing firms in the North of England. Training for Quality. 2 (1), 23-28. doi: 10.1108/09684879410056193 DOI: https://doi.org/10.1108/09684879410056193
  39. Poole, B. (2010). Quality, semantics and the two cultures. Quality Assurance in Education, 18 (1), 6-18. doi: 10.1108/09684881011015963 DOI: https://doi.org/10.1108/09684881011015963
  40. Robles, N. (2008). Metodología para la evaluación de la eficacia y la eficiencia en la capacitación del recurso humano. Revista Tecnología en Marcha, 21 (4), 51-59. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4835616.pdf
  41. Rodríguez, J.M., Ramírez, M.A., & Díaz, V. (2008). Efectos olvidados en las relaciones de causalidad de las acciones del sistema de capacitación en las organizaciones empresariales. Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 5, 29-48. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=233117225003
  42. Roper, S., & Davies, G. (2010). Business to business branding: external and internal satisfiers and the role of training quality. European Journal of Marketing, 44 (55), 567-590. doi: 10.1108/03090561011032270 DOI: https://doi.org/10.1108/03090561011032270
  43. Rose, K. (2005). Project quality management: why, what and how. Florida, Estados Unidos: J. Ross Publishing, Incorporated.
  44. Segovia, S. (2012). Psique: Modelo de gestión por competencias aplicado al proceso de capacitación en una institución de salud pública de la quinta región de Chile. Boletín Científico Sapiens Research, 2, (1), 23-30. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3841401.pdf
  45. Shridhara, B. (2010) Total quality management: text and cases. Mumbai, India: Himalaya Publishing House.
  46. Töremen, F. Karakus, M., & Yasan T. (2009). Total quality management practices in Turkish primary schools. Quality Assurance in Education, 17 (1), 30-44. doi: 10.1108/09684880910929917 DOI: https://doi.org/10.1108/09684880910929917
  47. Waddell, D., & Stewart, D. (2004). Training quality managers--Do they practice what they preach?. Total Quality Management and Business Excellence, 15 (8), 1119-1129. doi: 10.1080/1478336042000255451 DOI: https://doi.org/10.1080/1478336042000255451
  48. Wurgaft, J. (1998). La capacitación laboral en los países andinos. Lima, Perú: Organización Internacional del Trabajo.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.