Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Technological surveillance and competitive intelligence in the business model of the Colombian hotel sector

Abstract

This article emphasizes the concepts of Technological Vigilance, TV, and Competitive Intelligence, CI, in order to establish their importance for hotel companies and the role they play in the economic development of Colombia. It was based on a theoretical-conceptual review of the following topics: Tourism and Hotel Industry, Globalization, Competitiveness and VT and CI. Finally, a proposal is made that aims to motivate the application of the tools of VT and IT to look for a better level of business performance in the Colombian hotel sector.

Keywords

Technology watch, competitive intelligence, tourism, hotel industry.

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Pedro Ignacio Moya-Espinosa

Administrador de Empresas, Magíster en Ciencias de Desarrollo Empresarial, Estudiante del Doctorado en Gestión –Universidad EAN

Fabio Fernando Moscoso-Durán

Economista, Doctor en Economía Internacional


References

  1. Acle-Mena, R. S., Villalobos-Abrego, C., & Herrera-López, B. (2016). Reposicionamiento del Barrio del Artista para aumentar su valor cultural-artístico en Puebla, México. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 6 (2), 109–116. Doi: http://doi.org/10.19053/20278306.4601 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4601
  2. Alvarez-Meneses, T. (2013). La planificación turística: un aspecto clave para el desarrollo sostenible y regional de Boyacá. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 3 (2), 101-110. doi:http://dx.doi.org/10.19053/20278306.2169 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.2169
  3. Del Río-Cortina, J. (2012). Desarrollo de actividades de emprendimiento con innovación y responsabilidad social en los hoteles en la ciudad de Cartagena de Indias. Saber, Ciencia y Libertad, 7 (2), 113-124. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5109395 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2012v7n2.1804
  4. Escorsa, P., & Maspons, R. (2001). De la vigilancia tecnológica a la inteligencia competitiva. Madrid, España: Editorial Financial Times Prentice Hall.
  5. Esnal, L. (2009) Inteligencia de mercado en Latinoamérica. CNN. Recuperado de: http://www.cnnexpansion.com.
  6. Flores-Ruiz, D. (2007). Competitividad sostenible de los espacios naturales protegidos como destinos turísticos: un análisis comparativo de los parques naturales Sierra de Aracena y Picos de Aroche y Sierras de Cazorla, Segura y las Villas (Tesis doctoral). Universidad de Huelva. España.
  7. Foro Económico Mundial (2015) Reporte de competitividad en viajes y turismo. Recuperado de: http://imco.org.mx/competitividad/reporte-de-competitividad-en-viajes-y-turismo-2015-via-wef/
  8. García, G. (2009). El concepto de competitividad sistémica. Revista Universidad de Sonora, 23, 01-63. Recuperado de: http--www.revistauniversidad.uson.mx-revistas-25-8.pdf
  9. Garrido-Hurtado, D., & Valderrama-Cardona, E. (2016). Identificación de las ideas de negocio para la creación de empresa en la población desplazada de Florencia, Colombia. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 7 (1), 37-48. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5634 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5634
  10. Gibbons, P., & Prescott, J. (1996). Parallel Competitive intelligence processes in organizations. International Journal of Tecnology Management, 11 (1-2), 162–178.
  11. Herrera-López, B., Acle-Mena, R., & Paredes-Solorio, R. (2012). Evaluación de recursos para el aprovechamiento del turismo de naturaleza en el Área Natural Protegida Estatal “Sierra del Tentzo” Puebla, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 3 (1), 8-17. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/2132
  12. Hidalgo, A., León, G., & Pavón, J. (2002). La gestión de la innovación y la tecnología en las organizaciones. Madrid, España: Editorial Pirámide.
  13. Lesca, H. (1994) Veille stratégique, l´intelligence de l´entreprise. Aster, Gières. Recuperado de: https://www.madrimasd.org/revista/revista17/tribuna/tribuna1.asp.
  14. Martinet, B., & Ribault, B. (1989). La Veille Technologique, Concurrentielle et Commerciale: Sources, Methodologie, Organisation. París, Francia: Les Editions d'Organisation.
  15. Morcillo, P. (1997). La dirección estratégica de la tecnología e innovación. Madrid, España: Civitas.
  16. Morín, J. (1985). L´excellence technologique. París, Francia: Publi Union.
  17. Morín, J., & Seurat, R. (1989). Le management des ressources technologiques. París, Francia: Les Editions d´Organisation.
  18. Moscoso, F., et al. (2011) Informe Anual de Competitividad de Cundinamarca 2010-2011. Recuperado de: http://www.cundinamarca.gov.co/wps/wcm/connect/adb303c3-e057-4741-a2f7-caa569d05918/INF+COMPETITIV+CUND+22011+AJUSTADO.pdf?MOD=AJPERES.
  19. Moya, P. (2015). Introducción a la Mercadotecnia. Un acercamiento a la satisfacción de necesidades. Tunja, Colombia: Editorial UPTC.
  20. Muñoz, J., Marín, M., & Vallejo, J. (2006). La vigilancia tecnológica en la gestión de proyectos de I+D+i: recursos y herramientas. Revista El Profesional de la Información, 15 (6), 411-419. Recuperado de: http://atarazanas.sci.uma.es/docs/articulos/16600770.pdf DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2006.nov.02
  21. OMT (2016) Datos Organización Mundial del Turismo. Recuperado de: http://media.unwto.org/es/press-release/2016-01-18/las-llegadas-de-turistas-internacionales-suben-en-2015-un-4-hasta-el-record file:///C:/Users/familia/Downloads/OEE_DO_WA_Turismo_Mayo_01-07-2016.pdf
  22. Pitre-Redondo, R., Cardona-Arbeláez, D., & Hernández-Palma, H. (2017). Proyección del emprendimiento indígena como mecanismo de competitividad en el postconflicto colombiano. Revista de Investigación Desarrollo e Innovación, 7(2), 231-240. doi:https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6068 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6068
  23. Porter, M. (1980). Estrategia Competitiva. Técnicas Para el Análisis de los Sectores Industriales y de las Competencias. México: CECSA.
  24. Salmi, J. (2009). The challenge of establishing World-Class Universties. Washington, USA: The world bank. Recuperado de: http://www.scip.org/content.cfm?itemnumber=2214&navItemNumber=492 DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6
  25. Sánchez, J. (2008). Apoyo en la definición de políticas públicas en ciencia, tecnología e innovación a través de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. En: Estudios de vigilancia tecnológica aplicados a cadenas productivas del sector agropecuario colombiano. Bogotá, Colombia.
  26. Sancho, A. & García, G. (s.f.). El posicionamiento de un destino turístico en un mercado globalizado y competitivo: comparación de prácticas entre competidores líderes. Recuperado de: htpp://iei.uv.es/docs/ponencias/posicionamiento_turístico.pdf.
  27. UNE 166006:2011 (2011). Norma Española sobre Gestión de la I+D+i Sistemas de Vigilancia Tecnológica e inteligencia competitiva. Madrid, España. Recuperado de: https://www.isotools.org/2012/02/14/une-1660062011-ex-gestion-de-la-idi-sistema-de-vigilancia-tecnologica-e-inteligencia-competitiva/
  28. Vergara-Arrieta, J., & Carbal-Herrera, A. (2014). Diseño de un sistema de gestión en responsabilidad social empresarial para pequeños hoteles en la ciudad de Cartagena. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 91-108. doi:http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.91108 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.2113

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.