Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

How, When, Where, to Whom Tell about Sexual Abuse? Forms of the Delay in ¿Por qué volvías cada verano? By Belén López Peiró

Abstract

¿Por qué volvías cada verano? by Argentinean writer Belén López Peiró is analysed in this paper from the discursive forms, her own literary project, and the issue of narrating the sexual abuse lately. The analysis is carried out from a feminist perspective that proposes to dismantle heteronormative readings of sexual abuse. This book is inserted in a corpus of novels which allowed to analyse continuities and ruptures in the narration of violence. The book works as an expanded archive involving an experiential writing with a village's story, a sheriff’s story, and the unsuccessful trial on a case of domestic sexual abuse. This book also works as a political point of view in the socio-cultural Argentinean context. A personal story in this novel embodies values and overcomes from the private to the public.

Keywords

Autobiographical literatura, ¿Por qué volvías cada verano?, contemporary Argentine literatura, Belén López Peiró, gender, sexual abuse

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Lucía De Leone

PhD in Literature (University of Buenos Aires) and CONICET researcher. Professor of Literary Theory and Analysis at UBA and UNA. UNA. She was co-editor of Escrito en el viento. Lecturas sobre Sara Gallardo (2013), and prepared and prefaced Almafuerte and El libro humilde y doliente by Salvadora Medina Onrubia (2014). He prefaced and assembled the edition of Sara Gallardo, Macaneos. Las columnas de Confirmado (1967-1972) (2015), and Los oficios (2018). She was co-director of volume IV of Historia feminista de la literatura argentina (2020) and is a member of the Editorial Committee of the journal Mora.


References

  • Abad, Paloma. “En primera persona el abuso sexual no puede ser contado. El abuso es colectivo”. Vogue, 10 de diciembre de 2020. Web. 2 de agosto de 2022. https://www.vogue.es/living/articulos/belen-lopez-peiro-libro-por-que-volvias-cada-verano
  • Aczel, Ilona. “Literatura argentina y aborto: intervención inicial sobre un corpus embrionario”. Historia feminista de la literatura argentina. En la intemperie. Poéticas de la fragilidad y la revuelta, coordinado por Laura Arnés, Lucía De Leone y María José Punte y dirigido por Laura Arnés, Nora Domínguez y María José Punte. Editorial Universitaria Villa María, Eduvim, 2020, pp. 467-495. Impreso.
  • Ahmed, Sara. Vivir una vida feminista. Buenos Aires, Caja Negra editora, 2021. Impreso. https://doi.org/10.34096/mora.n26.10095 DOI: https://doi.org/10.34096/mora.n26.10095
  • ---. La promesa de la felicidad. Buenos Aires, Caja Negra editora, 2019. Impreso.
  • Acevedo, I. Una idea genial. Buenos Aires, Mansalva, 2010. Impreso.
  • Arfuch, Leonor. El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2007. Impreso.
  • ---. “Mujeres y escritura(s)” y “La autobiografía como (mal de) archivo”. Crítica cultural entre política y poética. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2007, pp. 125-158. Impreso.
  • Barthes, Roland. “La muerte del autor” y “De la obra al texto” en El susurro del lenguaje. Barcelona, Paidos, 2009, pp. 65-82. Impreso.
  • Catelli, Nora. En la era de la intimidad. Seguida de El espacio autobiográfico. Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2006. Impreso.
  • Docampo, Mariana. El molino. Buenos Aires, Bajo la luna, 2007. Impreso.
  • Foucault, Michel. ¿Qué es un autor?. Buenos Aires, El cuenco del plata, 2016. Impreso.
  • Gallardo, Sara. Enero. Buenos Aires, Capital Intelectual, 2009. Impreso.
  • Gamba, Susana y Tania Diz. Nuevo diccionario de Estudios de género y feminismos. Buenos Aires, Biblos, 2021. Impreso.
  • Giordano, Alberto. El giro autobiográfico, Rosario, Beatriz Viterbo Editora, 2020. Impreso.
  • Gusdorf, Georges. “Condiciones y límites de la autobiografía”. En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografía y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental. Barcelona, Editorial Antrophos, 1991, pp. 9-18. Impreso.
  • Kaplan, Betina. Género y violencia en la narrativa del Cono Sur (1954-2003). Woodbridge, Tamesis, 2007. Impreso.
  • Laera, Alejandra. “Sin Dios ni ley: Nefer, la personaje de Sara Gallardo”. Revista Transas, 7 de agosto de 2018. Web. 2 de agosto de 2022. https://www.revistatransas.com/2018/08/07/sin-dios-ni-ley-nefer-la-personaje-de-sara-gallardo/
  • López Peiró, Belén. ¿Por qué volvías cada verano? Buenos Aires, Madreselva, 2018. Impreso.
  • Molloy, Sylvia. “Identidades textuales femeninas: estrategias de autofiguración”. Mora, núm. 12, 2006, pp. 68-86. Impreso.
  • Segato, Rita. La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Buenos Aires, Tinta Limón, 2013. Impreso.
  • Sosa Villada, Camila. El viaje inútil. Buenos Aires, Traficante de sueños, 2018. Impreso.
  • Van Den Abbeele, Georges. Travel as Metaphor: from Montaigne to Rousseau. Minnesota, University of Minnesota Press, 1992. Impreso.
  • Viñas, David. “De Amalia a Casa Tomada. Mirada y violación en la literatura argentina”. Sur, suplemento “Las palabras y las cosas”, 20 de mayo de 1990. Impreso.
  • Zavallo, Belén. Las armas, Buenos Aires, Agua viva, 2022. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.