Poetic Education and Ecocriticism. Los árboles by Elena Martín Vivaldi
Abstract
This article raises the value and relevance of the poetic work of Elena Martín Vivaldi in relation to her worldview of nature. It explores through the studies of Literary Education and Ecocriticism to deepen in the proposal of didactic intervention in the classroom. The active and participative methodology starts by reading texts individually and leads to group discussion and literary creation tasks. The aim is to motivate students to consider literary reading and to develop their ecocritical awareness. This work is a proposal of didactic application in the secondary education classroom, which is important for the increasing of reading competence and the education of both personal and shared responsibility for conserving earth.
Keywords
Education, poetry, ecocriticism, Elena Martín Vivaldi, didactics
Author Biography
María Rosal Nadales
PhD in Theory of Literature and Art and Comparative Literature. Professor of Language and Literature Didactics. Director of the Leonor de Guzmán Chair of Women's Studies.
References
- Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, BOJA. Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. BOJA extraordinario núm. 7, 18 enero de 2021. Impreso.
- Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama, 2002. Impreso.
- Camasca, Edwin. “La literatura en la perspectiva de la ecocrítica”. Tesis, año 14, núm. 13, vol. 16, 2020, pp. 97-110. Impreso. DOI: https://doi.org/10.15381/tesis.v13i16.18895
- Carrasco, Jesús. Intemperie. Seix Barral, 2013. Impreso.
- Carvajal, Antonio. Como lluvia. Cajasur, 2000. Impreso
- Escribano, Mariluz y Sánchez, Remedios. Variaciones sobre la lluvia. 2007. Impreso.
- Flys, Carmen, José M.ª Marrero y Julia Barella (eds.). Ecocríticas. Literatura y medio ambiente. Iberoamericana, 2010. Impreso.
- Glotfelty, Cheryll. “Los estudios literarios en la era de la crisis medioambiental”. Ecocríticas. Literatura y medio ambiente, editado por Carmen Flys, José M.ª Barrero y Julia Barella. Iberoamericana, 2010, pp. 49-66. Impreso. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964566317-004
- Hahn, Óscar. Apariciones profanas. Visor, 2002. Impreso.
- Hutner, Heidi. “Eco-Grief and Ecofeminism”. TEDxSBU. Web. 10 de agosto de 2022. https://www.youtube.com/watch?v=t6FuKhjfvK8, 17 de noviembre de 2015.
- Infante, José. “A Elena Martín Vivaldi”. En Mariluz Escribano (dir.). EntreRíos. Especial Elena Martín Vivaldi, núm. 3, 2006, pp. 67-69. Impreso.
- López García, Dámaso. “Ecocrítica y hoy”. Literatura y naturaleza: voces ecocríticas en poesía y prosa. Nuevos horizontes de la literatura comparada (Vol. 2), editado por Bruno Echauri Galván y Julia Ori. SELGYC, 2021, pp. 7-9. Impreso.
- Martín Vivaldi, Elena. Como lluvia. Selección de Antonio Carvajal. Cajasur, 2000. Impreso.
- ---. Los idiomas del silencio. Selección y estudio de Manuel Martínez Gómez. Universidad de Granada, 2005. Impreso.
- ---. Variaciones sobre la lluvia. Edición y estudio preliminar de Mariluz Escribano y Remedios Sánchez. Caja Granada, 2007. Impreso.
- ---. Obras completas I y II. Edición y estudio preliminar de José Ignacio Fernández Dougnac. Fundación Jorge Guillén, 2008. Impreso.
- Martín Ezpeleta, Antonio y Echegoyen Sanz, Yolanda. “Ecología en acción. Una experiencia educativa”. Pangeas. Revista Interdisciplinar de Ecocrítica, núm. 2, 2020, pp. 74-88. Web. 22 de agosto de 2022. https://doi.org/10.14198/pangeas2020.2.06 DOI: https://doi.org/10.14198/pangeas2020.2.06
- Martínez Gómez, Manuel. “Granada en la Poesía de Elena Martín Vivaldi”. Espacios Literarios y Espacios Artísticos Actas del VII Simposio Internacional de la Asociación Andaluza de Semiótica, editado por Antonio Chicharro y Genara Pulido. Universidad de Jaén, 2000, pp. 138-145. Impreso.
- Martos Núñez, Eloy, Mar Campos Fernández-Figares y Aurora Martínez Ezquerro. “Superando la dicotomía entre humanidades y ciencias. De las narrativas míticas a la difusión científica a través de la cultura del agua”. CTS. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, núm. 12, vol. 35, 2017, pp. 177-182. Impreso.
- Mora, Ángeles. “Elena Martín Vivaldi o la comunidad de los solitarios”. En Mariluz Escribano (dir.), EntreRíos. Especial Elena Martín Vivaldi, núm. 3, 2006, pp. 96-98. Impreso.
- Morón Olivares, Eva. Elena Martín Vivaldi. La escritora y la escritura. 2002, Universidad de Granada, Disertación doctoral. Impreso.
- Morón Olivares, Eva. “La construcción de la identidad poética en Elena Martín Vivaldi”. Las olvidadas: reflexiones en torno a treinta poetas andaluzas imprescindibles (1900-2022), editado por María Remedios Sánchez y José Álvarez. Comares, 2022, pp. 41-54. Impreso.
- Núñez, Vicente. Himnos a los árboles. Diputación, 1989. Impreso.
- Ray, Sarah Jaquette. “Coming of Age at the End of the World: The Affective Arc of Undergraduate Environmental Studies Curricula”. Affective Ecocriticism: Emotion, Embodiment, Environment, editado por Kyle Bladow y Jennifer Ladino, University of Nebraska, 2019, pp. 299-319. Impreso. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv75d0g8.19
- Sánchez, María. Cuaderno de campo. La bella Varsovia, 2017. Impreso.
- ---. Tierra de mujeres. Barcelona, Seix Barral, 2019. Impreso.
- Sánchez Corral, Luis “Didáctica de la literatura: las relaciones entre el discurso y el sujeto”. En Antonio Mendoza (coord.) Didáctica de la Lengua y la Literatura para Primaria. Pearson Prentice Hall, 2003, pp. 291-317. Impreso
- Slovic, Scott y Paul Slovic. “The Arithmetic of Compassion.” The New York Times, 6 de diciembre, 2015. Impreso.
- Soria, Andrés. “Elena Martín Vivaldi: una semblanza breve”. En Mariluz Escribano (dir.) EntreRíos. Especial Elena Martín Vivaldi, núm. 3, 2006, pp. 78-80. Impreso.
- Villar Ribot, Fidel. Los árboles presento. Universidad de Granada, 1977. Impreso.