Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Prácticas deportivas alternativas, Goalball como propuesta pedagógica para clases de educación física y su aplicación en las ciencias de la salud.

Abstract

Although physical education is an area of study of formal content in schools, it has been transformed leaving behind traditional schemes and encompasses assessments based on standards and benchmarks, to give way to a new curricular approach that emphasizes teaching for socialization, to develop emotional intelligence, maintaining student motivation in school activities and transversalized knowledge to enhance the welfare and quality of life of the future adult. This documentary review article aims to present goalball as a pedagogical proposal for the physical education class framed in alternative sports practices, for this through the socio-critical paradigm, with a qualitative, descriptive and transversal approach. As main finding it was found that goalball not only keeps the players involved physically active, but also helps to develop skills that can be used in daily life, helps with awareness of their environment, mobility and orientation, as well as communication skills. Due to its inclusive design goalball projects as an excellent addition to any physical education curriculum, as in addition to being a popular Paralympic sport it has the potential to inspire all students to participate and grow not only as players, but as individuals celebrating inclusion, diversity and equal opportunities for all.

Keywords

Goalball, Educación Física, Inclusión, Pedagogía innovadora


References

  • Almada, R.R. (2017). Una propuesta para enseñar Goalball en las escuelas: la mirada de profesores y alumnos. https://core.ac.uk/download/pdf/296887809.pdf.
  • Andrade, L. I.T., Da Silveira, J,F, y Serra, F,T, (2019). La opinión de los adolescentes sobre la práctica del Goalball como contenido de la Educación Física en el Bachillerato. Revista científica de faminas, 14 (1).
  • Arcari, F. y de Oliveira, S. R. (2017). Esportes adaptados: goalball e voleibol sentado nas aula de educação física. Seminário de Iniciação Científica e Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão. https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/siepe/article/view/14685.
  • Barragán, P. A. F., Vargas T. J. D., Velandia, P. S. A. y Angel, C. C. D. (2021). Comparación entre dos modelos didácticos para la enseñanza de Karate Do a población escolar con discapacidad visual y cognitiva. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/13350.
  • Blanco, R. A. y Huguet, M. D. (2013). Actividad de goalball: recurso para la inclusión de alumnos con discapacidad visual en el área de Educación Física a través del deporte. Integración: revista digital sobre discapacidad visual. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/193051.
  • Buckley, M., Haegele, J.A., Zhu, X. y Bobzien, J. (2021). Experiencias en educación física y deporte: reflexiones de deportistas con discapacidad visual. Estudios curriculares en salud y educación física, 12 (1), 67-79.
  • Builes, O. D. L. y Aguirre, N. M. T. (2019). Juegos predeportivos adaptados al goalball. http://repositorio.uco.edu.co/handle/123456789/302.
  • Cabral, G.M. (2017). Goalball en la escuela: una forma de inclusión social. En viii jice-revista de iniciación científica y extensión. https://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/jice/8jice/paper/view/8306.
  • Colmenares E., A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y silencios: Revista Latinoamericana de educación, 3(1), 102-115.
  • Creswell, J. (2018). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. Recuperado de: http://academia.utp.edu.co/seminario-investigacion-II/files/2017/08/INVESTIGACION-CUALITATIVACreswell.pdf.
  • De Oliveira, M. M. C. (2019). O goalball como práctica educativa adaptada. Seminário de Iniciação Científica e Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão, e21416-e21416.
  • Ferreira, L.M.C. (2021). Análisis de la producción científica sobre goalball en periódicos nacionales en el área de Educación Física. http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32142.
  • Floyd, B. y Mowling, C. (2019). Goalball: Estrategias para la enseñanza de un deporte paralímpico en la educación física inclusiva. Revista ASAHPERD , 39 (2), 22-27.
  • Gonçalves, F. (2021). O Esporte Paralímpico ea modalidade Goalball na Educação Física Básica: uma análise sollo a percepção de estudantes do ensino médio de uma escola pública estadual de Florianópolis. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/228615.
  • Goulart, C., Goulart, G., Santos, G. L. (2018). Competências informacionais e digitais e educação física assistiva: possibilidade de aumento da motivação de atletas de alto nivel de goalball, com deficiência visual. In VII Seminário Hispano-Brasileiro de Pesquisa em Informação, Documentação e Sociedade (7shb) 2018.
  • Hernández, M. J. (2020). La lúdica como medio de prevención al consumo de sustancias psicoactivas, en adolescentes de trece a diecisiete años de edad del Colegio Cundinamarca IED Localidad de Ciudad Bolívar. http://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/2511.
  • Hernández, R. (2015). Metodología de la investigación. Recuperado de: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf.
  • Laughlin, M.K. y Happel, K. (2016). Desarrollar una unidad de goalball apropiada para educación física secundaria. Estrategias, 29 (1), 16-23.
  • Meneces, L. D. N. y Villarreal, S. L. (2018). Deporte alternativo como práctica escolar. Una propuesta pedagógica desde el enfoque de la ética del cuidado. http://200.119.126.32/handle/20.500.12209/10569.
  • Muñoz, M. P. F., Campos, K. C., Rocha, C. L. y Castelli, L. F. (2021). Preparación deportiva en el Goalball: una revisión sistemática. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 19(1), e45702-e45702.
  • Oliveira, M. J. D. A (2017). Utilização do Goalball na Educação Física escolar. https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/prefix/13104.
  • Pedersen, S.J. y Geer, L.C. (2008). Escuche: ¡Goalball para todos!. http://ecite.utas.edu.au/59304.
  • Pérez, T. A., Reina, R., Pastor, V. J.C. y González,V. S. (2019). Intervención educativa mediante paradeportes para deportistas con altas necesidades de apoyo para mejorar las actitudes hacia los alumnos con discapacidad en Educación Física. Revista europea de educación para necesidades especiales, 34 (4), 455-468.
  • Pérez, T. A., Reina, R., Pastor, V. J.C. y González, S. (2019). Intervención educativa mediante paradeportes para deportistas con altas necesidades de apoyo para mejorar las actitudes hacia los alumnos con discapacidad en Educación Física. Revista europea de educación para necesidades especiales, 34 (4), 455-468.
  • Ramírez, C. J. D. (2021). El golbol, una jugada más allá de la discapacidad. Catálogo editorial, 25-26.
  • Santaella, S. S. (2020). Si fuera ciego, un enfoque de la actividad física para estudiantes con discapacidad visual. http://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/13089.
  • Soriano, A B. N. y Cabrera, C. H. J. (2021). El reconocimiento de las diferencias desde la Educación Física y el Deporte alternativo. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/13370.
  • Souza, L.S.D. (2018). Goalball: uma revisão de literatura. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/203968
  • Stribing, A., Petersen, S., Lieberman, L., Beach, P.S. y Brian, A. (2019). Estrategias de enseñanza para mejorar el desarrollo del control de objetos para niños con impedimentos visuales en educación física. Palaestra , 33 (1).
  • Torres, O. J., Hernández, M. J., Prado, P. J. R., Toro, A. S., Ramos, B. S., Medina, B. y De la Espriella Arenas, F. (2019). II Congreso internacional en educación física, recreación, deporte y actividad física.“Innovación y tendencias”-Memorias. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4166.

Downloads

Download data is not yet available.