The Contours of Economic Sciences Teaching in Eastern Colombia
Abstract
The academic programs that are part of the economic sciences emerged in Colombia in the mid-twentieth century. The relative weight of the existing programs in the academic offer and the student population grew in the last decade to reach 16% and 29%, on average, in 2020. The analysis in this text focuses on a sample of 13 programs from eight universities with high quality accreditation, belonging to the eastern region of the country, made up of the departments (states) of Boyacá, Cundinamarca, Meta, Santander, and Norte de Santander. Business Administration, Public Accounting and Economics are the three academic programs included in this article, offered by both public and private universities, in which the curriculum structure and duration of studies have notably similarities, but also visible differences in terms of the weighting of the different training areas (basic, professional, socio-humanistic and elective) as well as in the tuition fees. It is observed that the professional area with the highest relative participation is Business Administration, which is reflected in the orientation of the program, followed by the Public Accountancy program. A lower proportion was found in Economics. In the concrete case of Economics, in recent years there has been an intense debate about mathematical formalization and curricular standardization, as well as training by results, a strategy brokered by the Ministry of National Education.
Keywords
economic sciences, academic programs, Business Administration, Public Accountancy, Economics, academic offer, Colombian eastern region, public and private universities, curricular structure, training areas
Author Biography
Edilberto Rodríguez Araújo
Profesor Titular Escuela de Economía y Director del Centro de Estudios Económicos -CENES- de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
References
- Bejarano, J. A. (1984). Los límites del conocimiento económicos y sus implicaciones pedagógicas. Cuadernos de Economía, (6), 35-59.
- Bejarano, J. A. (1999). Los nuevos dominios de la ciencia económica. Cuadernos de Economía, 18(31), 77-91.
- Bula, J. (2013). Prólogo. En J. A. Ocampo, J. Cardona, A. Mayor & Á. Zerda (eds.), Reflexiones sobre las ciencias económicas (pp. 15-51). Centro de Investigaciones para el Desarrollo (CID), Universidad Nacional de Colombia.
- Cardona, J. (2013). Reflexiones sobre el avance académico de la contabilidad en Colombia. En J. A. Ocampo, J. Cardona, A. Mayor & Á. Zerda (eds.), Reflexiones sobre las ciencias económicas (pp. 173-223). Centro de Investigaciones para el Desarrollo (CID), Universidad Nacional de Colombia.
- Carrillo-Rodríguez, L. A. & Aponte, E. (2020, ene.-jun.). Panorama de programas de pregrado en economía. Revista de Economía & Administración, 17(1), 57-72.
- Castro, J. A. & Raffo, L. (2016). Algunas consideraciones sobre la estructura curricular de los programas de Economía en Colombia. Revista Sociedad y Economía, (30), 147-170. DOI: https://doi.org/10.25100/sye.v0i30.3904
- Cataño, J. (1999). La teoría económica según Jesús A. Bejarano. Cuadernos de Economía, 18(31), 151-172.
- Consejo Nacional de Educación Superior CESU (2020). Acuerdo 02. CESU.
- Cuervo, L. M. (2010). Teorías del desarrollo 21.0. Piezas para la reinvención del concepto. ILPES-CEPAL.
- Fourcade, M., Ollion, E. & Algan, Y. (2015). La superioridad de los economistas. Revista de Economía Institucional, 17(33), 13-43. DOI: https://doi.org/10.18601/01245996.v17n33.02
- García, B. (2017, sep.-oct.). Reflexiones en torno al estado actual de la ciencia económica. Economía Informa, 19-29.
- Hodara, I. (2010). La enseñanza de la Economía en América Latina. Universidad ORT Uruguay.
- Keynes, J. M. (1924, Sep.). The Economic Journal, 34(135), 311-372. http://www.jstor.org/stable/2222645. DOI: https://doi.org/10.2307/2222645
- Lora, E. & Ñopo, H. (2009). La formación de los economistas en América Latina. Documento de trabajo del BID #IDB-WP-119, Banco Interamericano de Desarrollo (BID). DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-88702009000200003
- Mayor, A. (2013). La administración en Colombia: ¿entre la élite académica y ejecutiva y el ejercito industrial de reserva? En J. A. Ocampo, J. Cardona, A. Mayor & Á. Zerda (eds.), Reflexiones sobre las ciencias económicas (pp. 173-223). Centro de Investigaciones para el Desarrollo (CID), Universidad Nacional de Colombia.
- Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2003). Resolución 2767. Imprenta Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2003). Resolución 2774. Imprenta Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2003). Resolución 3459. Imprenta Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional -MEN- (2019). Decreto 1330. Imprenta Nacional.
- Misas, G. (2004). El campo de la economía y la formación de los economistas. Cuadernos de Economía, 23(40), 205-229.
- Montenegro, Á. (2008). Los primeros programas de Economía en Colombia. Pontificia Universidad Javeriana.
- Pérez, M. (2004). La economía en el panorama de las ciencias sociales. Variaciones sobre un tema de Bejarano. Cuadernos de Economía, 23(40), 143-173.
- Salazar, B. (2019, jul.-dic.). El pluralismo en la enseñanza de la Economía. Ens. Econ. 29(55) 7-9. DOI: https://doi.org/10.15446/ede.v29n55.82766
- Sarmiento, J. A. & Silva, A. C. (2014). La formación de economistas en Colombia. Revista Investigación y Reflexión, 22(1), 231-262. DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.650
- Streeten, P. (2007). ¿Qué está mal en la economía contemporánea? Revista de Economía Institucional, 9(16), 35-62.
- Stilwell, F. (2016). ¿Economía heterodoxa o economía política? Revista Economía Institucional, 18(34), 283-292. DOI: https://doi.org/10.18601/01245996.v18n34.15