Impact of Retributive Taxes for Spills Control in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n64.2017.5314

Keywords:

retributive taxes, spill control, endogenity

Abstract

This article discusses the ability of traditional econometric estimates of the impact of the retributive taxes as an instrument for spill control in Colombia. For this purpose the effect of fees on pollution is estimated based on two strategies that differ in the type of information that is used as a treatment variable. The first estimate uses a panel data set resulting from the implementation of the retributive taxes in CORNARE's jurisdiction during the period 2011-2014. In this first evaluation the price of the pollution is the rate that charges the environmental authority. In the second case the information comes from a survey applied to companies with spills in the city of Bogotá during the year 2014. For this case the treatment variable is the price perceived by the polluting agents. It was found that the first strategy underestimates the effect of fees because it does not capture the heterogeneous effect of price to pollution and this generates biased and inconsistent estimators of its impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jhon Alexánder Méndez Sayago, Universidad del Valle

Profesor asistente

References

Baumol W. & Oates, W. (1971). The Use of Standards and Prices for Protection of the Environment. Swedish Journal of Economics, 73, 42-54. https://doi.org/10.2307/3439132 DOI: https://doi.org/10.2307/3439132

Comisión Reguladora de Agua Potable y Saneamiento Básico. (2004). Resolución 287 de 2004. Bogotá: CRAPSB.

Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 99 de 1993, Por la cual se crea el Ministerio del Medio Ambiente, se reordena el Sector Público encargado de la gestión y conservación del medio ambiente y los recursos naturales renovables, se organiza el Sistema Nacional Ambiental –SINA- y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Imprenta Nacional.

Galarza, M. (2009). Análisis de la efectividad de las tasas retributivas en Colombia. Estudio de caso. Trabajo de grado Maestría en Economía, Universidad Javeriana, Bogotá.

Guerra, M. (2014). Impacto del programa de tasas retributivas en Colombia. Monografía presentada para optar por el título de economista. Universidad Piloto de Colombia. Bogotá.

Instituto de Hidrología, Meteorología y Estudios Ambientales –IDEAM-. (2014). Estudio nacional del agua. Bogotá: IDEAM.

Méndez, J. (2010). Un sistema de permisos negociables para el control de la contaminación de empresas con vertimientos a la red de alcantarillado. Revista Sociedad y Economía, 18, 241-265.

Méndez, J. & Hernández, H. (2012). La racionalidad limitada de los agentes contaminadores y sus efectos sobre la eficiencia económica en el control de vertimientos: el caso de las tasas retributivas. Producción + Limpia, 7(1), 32-47.

Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. (2003). Decreto 3100 de 2003. Tasas retributivas por la utilización directa del agua como receptor de vertimientos puntuales. Bogotá: Imprenta Nacional.

Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. (2004). Decreto 3440 de 2004, por el cual se modifica el Decreto 3100 de 2003. Bogotá: Imprenta Nacional.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2012). Decreto 2667 de 2012, por el cual se reglamenta la tasa retributiva por la utilización directa e indirecta del agua como receptor de los vertimientos puntuales, y se toman otras determinaciones. Bogotá: Imprenta Nacional.

Ministerio del Medio Ambiente. (1997). Decreto 901 de 1997, sobre tasas retributivas por la utilización directa del agua como receptor de vertimientos puntuales. Bogotá: Imprenta Nacional.

Ministerio del Medio Ambiente. (2002, julio). Evaluación nacional del programa de tasas retributivas. Resumen ejecutivo. Bogotá: MA.

Oficina de Análisis Económico del Ministerio del Medio Ambiente. (1997). Aguas limpias para Colombia al menor costo. Implementación de las tasas retributivas por contaminación hídrica. Palmas, 18(3), 59-69.

Presidente de la República de Colombia. (1984). Decreto 1594 de 1984, usos del agua y residuos líquidos. Bogotá: Imprenta Nacional.

Presidente de la República de Colombia. (2002). Código de Recursos Naturales Renovables y Protección al Medio Ambiente, Decreto-ley 2811 de 1974. Bogotá: Legis.

Rudas, G. (2005, marzo). Instrumentos económicos y regulación de la contaminación industrial: primera aproximación al caso del río Bogotá (Colombia). En Segundo Congreso Latinoamericano de Economistas Ambientales y de Recursos Naturales (ALEAR), Oaxaca, México.

Rudas, G. (2008). Instrumentos económicos en la política del agua en Colombia: tasas por el uso del agua y tasas retributivas por vertimientos contaminantes. Bogotá: Sistema Nacional Ambiental –SINA-.

Velásquez, C. (2002). Financiación de la gestión ambiental en Colombia: el caso de las tasas. Revista de Derecho Universidad del Norte, (18), 151-171.

Villegas, C., Castiblanco, C., Berrouet, L. & Vidal, L. (2006). El programa de tasas retributivas en Colombia y el fortalecimiento institucional de las Corporaciones Autónomas Regionales. Gestión y Ambiente, 9(1), 7-24.

Zellner, A. (1962). An Efficient Method of Estimating Seemingly Unrelated Regressions and Tests for Aggregation. Journal of the American Statistical Association, 57(298), 348-368. https://doi.org/10.1080/01621459.1962.10480664 DOI: https://doi.org/10.1080/01621459.1962.10480664

Published

2017-06-20

How to Cite

Méndez-Sayago, J. M., Méndez Sayago, J. A., & Hernández Escolar, H. A. (2017). Impact of Retributive Taxes for Spills Control in Colombia. Apuntes Del Cenes, 36(64), 167–198. https://doi.org/10.19053/01203053.v36.n64.2017.5314

Issue

Section

Economic policy

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.