Between Differences and Continuities: The Liberal Public School System and the Hispano-Catholic Republic in the Colombian Caribbean, 1870-1903
Abstract
Between 1870 and the early 20th century, a series of liberal and conservative governments came to power in Colombia. One of their goals was to establish a modern public school system, with some differences, but also with certain historical continuities. Given the lack of studies in the Colombian Caribbean regarding the implementation of both educational projects, this article analyses the main characteristics of the educational project of radical liberalism and the Regeneration in this part of the national territory, and its role in the process of uniformity of the nation-state in Colombia, particularly in the Caribbean region. With official documentation and a focus on the social history of education, the argument guiding these lines is that the Regeneration did not entail a total dismantling of the governmental platform led by the radical liberals, but rather they shared several continuities, reflected in the decentralized system with respect to the financial burden of public education, the need and concern to promote a national and regional instructional system, and finally, the absence of a school culture present in working-class families.
Keywords
education, school culture, liberalism, progress, region
Author Biography
Luisinho Eder Salas Martínez
Doctor en Historia por la Universidad Autónoma de Zacatecas, México, docente dedicación exclusiva de la Facultad de Educación, Programa de la Licenciatura en Ciencias Sociales, Universidad Santiago de Cali. Últimas publicaciones: «Construyendo y reafirmando lealtades: actores y estructura política en el Caribe colombiano durante la Regeneración, 1886-1903», Revista El Taller de la Historia vol. 12, n° 1 (2020): 178-200; «Educar a las clases populares y formación de élites. El proyecto educativo de la Regeneración en el Caribe colombiano, 1886-1903», Anuario de Historia de la Educación vol. 20, n° 1 (2019): 124-141; «Asociaciones, educación y maestro en el Bolívar Grande (Colombia), 1870-1899», Anuario de Historia Regional y de las Fronteras vol. 23, n° 2 (2018): 257-284.
References
- Fuentes primarias
- Biblioteca Nacional de Colombia (B.N.C), Bogotá-Colombia. La Escuela Normal. La Verdad. La Luz. Crepúsculo. El Colejio. Registro de Bolívar. Revista de la Instrucción Pública de Colombia. Reseña Escolar. El Bolivarense. Revista Escolar. El Ensayo. La Escuela. El Bolivarense. El Mercurio. La Aspiración. Gaceta de Bolívar. El Norte. El Liberal. El Comercio.
- Biblioteca Nacional de Colombia. Constitución política de los Estados Unidos de Colombia, sección II y III. Bogotá: Imprenta de Medardo Rivas, 1869. Fondo Horacio Rodríguez Plata.
- Archivo General de la Nación (AGN), Bogotá-Colombia. Sección Archivo Anexo, grupo dos.
- Fuentes secundarias
- Alarcón, Luis, Jorge Conde, y Adriana Santos. Educación y cultura en el Estado Soberano del Magdalena, 1857-1886. Barranquilla: Fondo de publicaciones, Universidad del Atlántico, 2002.
- Acevedo Puello, Rafael. Las letras de la Provincia en la República. Educación, escuelas y libros de la patria en las provincias de la Costa Atlántica Colombiana, 1821-1886. Bogotá: Universidad de los Andes, 2017. Doi: https://doi.org/10.7440/2017.40. DOI: https://doi.org/10.7440/2017.40
- Bazant, Milada. «La disyuntiva entre la escuela y la cosecha: entre las multas y los arrestos, el Estado de México de 1874 a 1910». En Familia y educación en Iberoamérica, coordinado por Pilar Gonzalbo, 173-189. México: El Colegio de México, 1999. Doi: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn09mb.13. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn09mb.13
- Báez, Miriam. Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el periodo radical. 1870-1886. Tunja: Coed. Doctorado en Ciencias de la Educación y Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2004.
- Miriam Báez, «Las Escuelas Normales colombianas y la formación de maestros en el siglo XIX». EccoS Revista Científica, n° 2 (2005): 427-450. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71570210.
- Cataño, Gonzalo. «Los radicales y la educación». Revista Credencial, n° 66 (2017): 1-5. http://www.banrepcultural.org/bibliotecavirtual/credencial-historia/numero-66/los-radicales-y-laeducacion.
- Cortés Guerrero, José David. «La Regeneración revisitada». Revista Ciencias Política, n° 11 (2011): 39-55. https://revistas.unal.edu.co/index.php/cienciapol/article/view/41500.
- Chartier, Roger. El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación. Barcelona: Gedisa, 1995.
- Guerrero, Geraldo. «La educación colombiana en la segunda mitad del siglo XIX. Del modelo educativo laico y utilitario al modelo católico tradicional». Revista Historia de la Educación Colombiana, nº 3-4 (2001): 69-85.
- Gómez, Serrano, Jesús. Haciendas y ranchos de Aguascalientes. Estudio regional sobre la tenencia de la tierra y el desarrollo agrícola en el siglo XIX. Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes, Fomento Cultural Banamex, 2000.
- Helg, Aline. Civiliser le peuple et former les élites; L´éducation en Colombie 1918-1957. París: Editions L´Harmattan, 1984.
- Helg, Aline. La educación en Colombia, 1918-1957. Una historia social, económica y política. Tunja: Universidad Pedagógica Nacional, 2002.
- Jaramillo, Jaime. «El proceso de la educación desde el Virreinato a la época contemporánea». Manual de Historia de Colombia, nº 3 (1982): 230-250.
- Loaiza, Gilberto. «La masonería y las facciones del liberalismo colombiano durante el siglo XIX. El caso de la masonería de la Costa Atlántica». Revista Historia y Sociedad, nº 13 (2007): 65-89.
- Loaiza, Gilberto. «El maestro de escuela o el ideal liberal de buen ciudadano en la reforma educativa de 1870». Revista Historia Crítica, n° 34 (2007): 62-91. Doi: https://doi.org/10.7440/histcrit34.2007.03. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit34.2007.03
- Loaiza, Gilberto. Sociabilidad, religión y política en la definición de la nación. Colombia, 1820-1886. Bogotá: Universidad del Externado, 2011.
- Lizama, Gladis. «Región e historia en el centro-occidente de México». Revista Relaciones, nº 60 (1994): 13-39.
- Lionetti, Lucia. «La escolarización en la campaña bonaerense: un campo de disputas en la conformación del poder social (1850-1875)». Revista Historia da Educação vol. 15, n° 35 (2011): 50-73.
- Miranda, Lilibeth. «La educación como herramienta para recatolizar la moral civil en Cartagena (1876- 1895)». Tesis de pregrado en historia, Universidad de Cartagena, Cartagena, 2013.
- Molina, Jorge. «Las políticas de recatolización en la Provincia de Cartagena, 1878-1898». Tesis de pregrado en historia, Universidad de Cartagena, Cartagena, 1999.
- Muñoz, Fernanda. «¿Quién quiere la educación? proyecto educativo radical y padres de familia en el Estado Soberano del Cauca, 1870-1885». Tesis de pregrado en historia, Universidad del Valle, Santiago de Cali, 2011.
- Miño Grijalva, Manuel. «¿Existe la historia regional?». Revista Historia Mexicana, n° 4 (2002): 867-897.
- Miño Grijalva, Manuel. El mundo novohispano. Población, ciudades y economía siglos XVII y XVIII. México: Fondo de Cultura Económica, El Colegio de México, 2001.
- Ortiz, Luis. «La Regeneración en Antioquia-Colombia, 1880-1903, aspectos políticos». Tesis de maestría historia, Flacso-Andes, Quito, 1986.
- Pacheco, Berena, y Libis Castellanos. «La educación durante la Regeneración en Cartagena 1885-1895». Tesis de pregrado en historia, Universidad de Cartagena, Cartagena, 2010.
- Posada Carbó, Eduardo. El Caribe colombiano. Una historia Regional, (1870-1950). Bogotá: Banco de la República-El Ancora, 1997.
- Roldan, Eugenia. «La escuela mexicana decimonónica como iniciación ceremonial a la ciudadanía: normas, catecismos y exámenes públicos». En Ciudadanos inesperados. Espacios de formación de la ciudadanía ayer y hoy, coordinado por Ariadna Acevedo y Paula López, 39-71. México: El Colegio de México, 2002.
- Rausch, Jane. La educación durante el federalismo. La reforma escolar de 1870. Bogotá: Coed. Instituto Caro y Cuervo y Universidad Pedagógica de Tunja, 1993.
- Saldarriaga, Oscar. «La apropiación de la pedagogía Pestalozziana en Colombia, 1845-1930». En La recepción de la pedagogía Pestalozziana en las sociedades latinas, editado por Ruiz J. Martínez, A., 473-492. Madrid: Ediciones Endymión, 1997.
- Saldarriaga, Oscar. «Escuela, catolicismo y biopolítica en Colombia 1870-1970». Espacios Nueva Serie, nº 7 (2012):320-340.
- Silva, Renán. «La educación en Colombia 1880-1930». En Nueva historia de Colombia, nº 4 (1991): 61-86.
- Serrano, Sol. «¿Quién quiere la educación? Estado y familia en Chile a mediados del siglo XIX». En Familia y educación en Iberoamérica, editado por Pilar Gonzalbo, 153-170. México: El Colegio de México, 1990. Doi: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn09mb.12. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvhn09mb.12
- Serrano, Sol. «La escuela chilena y la definición de lo público». En Los espacios públicos en Iberoamérica, ambigüedades y problemas, siglos XVIII y XIX, coordinado por François Guerra y Annick L, 340-362. México: Centro Francés de estudios mexicanos y centroamericanos, Fondo de Cultura Económica de México, 1998. Doi: https://doi.org/10.4000/books.cemca.1479. DOI: https://doi.org/10.4000/books.cemca.1479
- Serrano, Sol. ¿Qué hacer con Dios en la República? Política y secularización en Chile (1845-1885). Chile: Fondo de Cultura Económica de México, 2008.
- Salas Martínez, Luisinho. «Educación, maestro y ciudadanía en el tránsito del Liberalismo radical a la Regeneración: el caso del Bolívar Grande, 1870-1899». Tesis de maestría en historia, Universidad Autónoma de Zacatecas, Zacatecas, 2016.