Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Mexican Assimilation: Colombia in the 1930s - The case of Ignacio Gómez Jaramillo

Abstract

During the 1930s in Colombia, artists such as Ignacio Gómez Jaramillo, took Mexican muralism as an important part of their careers thus engaging with public art for the irst time in the country. In 1936, Gómez Jaramillo travelled to Mexico for two years in order to study muralism, to learn the fresco technique and to transmit the Mexican experience of the open-air-schools. Gómez Jaramillo returned to Colombia in 1938 and in 1939 painted the murals of the National Capitol. Although Gómez Jaramillo’s work after 1939 is well known, his time in Mexico has been barely studied and very few scholars have analyzed the artist’s work in light of his Mexican experience. While in Mexico, Gómez Jaramillo joined the LEAR (La Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios) with whom he crated the murals of the Centro Escolar Revolución. These murals depict politically engaged images that, apparently, little had to do with his more historical work back in Colombia. This text proposes a careful reading of the artist’s work at the CER and a rereading of the National Capitol murals in light of a more politicized vision.

Keywords

Muralism, Ignacio Gómez Jaramillo, Centro Escolar Revolución, Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios, National Capitol.

PDF

Author Biography

Juanita Solano Roa

Licenciada en Artes, Universidad de los Andes-Colombia. Maestra y candidata a doctora en Artes, Institute of Fine Arts, New York. Tesorera de la Red de Estudios Visuales Latinoamericanos. Líneas de investigación: Historia de la fotografía en Latinoamérica. http://revlat.blogspot.com/. juanitasolano@gmail.com.


References

  • A reader. “Sobre los frescos”, El Tiempo. January 9 1939.
  • “Diego Rivera decorará el Centro Revolución”, El Nacional: Diario popular (Mexico City) January 11, 1935
  • “Pinturas en las escuelas”, El Nacional: Diario popular (Mexico City), December 24, 1935.
  • Acevedo, Esther. “Del Muralismo al Neomuralismmo en la obra de Raúl Anguiano (1936-2005)” in Raúl Anguino 1936- 2005. Mexico DF: Antiguo Coloegio de San Idelfonso and Dirección General de Publicaciones del Conalcuta, 2006.
  • Anguiano, Raúl. Anguiano por Anguiano. Pachuca, México: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 1997.
  • Ardila Duarte, Benjamín. “Alfonso López Pumarejo y la Revolución en Marcha” Revista Credencial Historia. 192 (2005).
  • Barbosa, Ana Mae. “The Escuelas de Pintura al Aire Libre in Mexico: Freedom, Form, and Culture” Studies in Art Education.Vol. 42, No. 4 (Summer, 2001). DOI: https://doi.org/10.2307/1321075
  • Beltrán Trenado, Luz Angélica. “Centro Escolar Revolución: la construcción de un espacio escolar” (Masters Thesis, UNAM, 2009).
  • Bermúdez, Egberto et al. El Nacionalismo en el arte. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Arte, Instituto de Investigaciones Estéticas: Centro Hábitat de Colombia, 1984.
  • Bermúdez, Egberto et al. Memoria: Instituto de investigaciones estéticas. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes, Instituto de Investigaciones Estéticas, 2010.
  • Borda, Juan Gustavo. Ignacio Gómez Jaramillo. Bogotá: Villegas, 2003.
  • Cajigas R., María de los Angeles. Raúl Anguiano: uno de los cuatro ases del muralismo mexicano. México: Edamex, 1995.
  • Cárdenas, Jorge. 10 Maestros antioqueños. Medellín: Cámara de Comercio, 1981.
  • Comisarenco, Dina. “Aurora Reyes’s ‘Ataque a la maestra rural’” in Woman´s Art Journal Vol. 26 No. 2
  • Frente a Frente. “Balance de la LEAR.” Frente a frente: Órgano Central de la Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios (México City), no.7 (January 1937): 10.
  • Frente a Frente. “Resumen del Congreso Nacional de Escritores y Artistas convocado por la LEAR.” Frente a frente: Órgano central de la liga de escritores y artistas revolucionarios. (México City), no. 8 (March 1937): 22-24.
  • Frente a Frente. “Síntesis de los principios declarativos de la LEAR.” Frente a Frente (México City), no. 1 (November 1934):3.
  • Fuentes Rojas, Elizabeth. “Liga de escritores y artistas revolucionarios: una producción artística comprometida.” (PhD Dissertation, UNAM, 1995).
  • García, Julio César. Liberación de los esclavos. Medellín: Imp. Departamental, 1956.
  • Geis, Terri. “The Struggles of modernizing Mexico and the mural of Aurora Reyes at the Centro Escolar Revolución”, Women’s Contribution to Visual Culture, 1918 – 1939. Ed.
  • Karen Brown. Aldershot, England; Burlington, VT: Ashgate Pub, 2008.
  • Goldman, Shifra M. Dimensions of the Americas: art and social change in Latin America and the United States. Chicago: University of Chicago Press, 1994.
  • Gómez, Carlos Jiménez. Notas y ensayos: un intento de penetración al fenómeno Antioqueño. Medellín: Aquirre, 1967.
  • González, Beatriz. “Ignacio Gómez Jaramillo. El azaroso destino del arte Colombiano” in Arte en Colombia, No. 38 (1988): 74-78
  • Ignacio Gómez Jaramillo. Anotaciones de un pintor. Medellín: Ediciones Autores Antioqueños, 1987.
  • Lleras, Cristina. “Politización de la mirada estética: Colombia 1940 – 1952”, Revista Textos, No. 13 (2005).
  • Lozada, Lucía Santa Ana. “Arquitectura escolar en México”. Bitácora Arquitectura, No. 17 (2007). pp 70-75.
  • Martínez, Pablo L. Plan General de Organización y funcionamiento de los talleres del Centro Escolar “Revolución. México D.F. Imp. del C. E. “Revolución”, 1936.
  • Medina, Álvaro. El arte Colombiano de los años 20 y 30. Bogotá: Colcultura, 1995.
  • Medina, Álvaro. Procesos del arte en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, 1978.
  • Owen, Gilberto. El Arte en Colombia: Ignacio Gómez Jaramillo. Bogotá: Librería Suramérica, 1944.
  • Pan American Union. Ignacio Gómez Jaramillo. Washington, D.C.: Pan American Union, 1956.
  • Pini, Ivonne. En busca de lo propio. Inicios de la modernidad en el arte de Cuba, México, Uruguay y Colombia.1920-1930. Bogota: Universidad Nacional, 2000.
  • Quintanilla, Lourdes. Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios (LEAR). México, D.F.: Centro de Estudios Latinoamericanos, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM, 1980.
  • Valencia, César Julio. Liberación de los esclavos: Fresco mural ejecutado por Ignacio Gómez Jaramillo. Movimiento antiesclavista. Medellín: Gobernación de Antioquia, 1956.
  • Vela, Arqueles. “La exposición de artes plásticas de la LEAR.” Frente a Frente: Órgano Central de la Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios (Mexico City), No. 4 (July 1936): 20- 21.
  • Zalamea, Jorge. Nueve Artistas Colombianos. Bogotá: Litografía Colombia, 1941.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.