Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Quality and university teaching: some criteria for its evaluation

Abstract

In this document, a reflection is made on the assessment of the quality of teaching in higher education. The work starts from the review of articles and documents from the Colombian context, related to the concept of quality applied to universities. Then, an interpretation of quality teaching is proposed in the light of the new professional performance scenarios, where the teacher ceases to be a player of knowledge to become a learning advisor. In this sense, it was established that the teaching work is made up of three dimensions, namely: disciplinary, pedagogical and human, each one composed of different characteristics, through which the quality of the university teaching practice can be assessed. It is concluded that it is possible to establish tangible criteria to objectively determine the quality of teaching, which should be incorporated into the models that guide the accreditation processes of higher education institutions.

Keywords

higher education;, quality of higher education;, university teaching;, quality assessment

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Darwin Clavijo-Cáceres

Abogado, Doctor en Administración, Hacienda y Justicia en el Estado social

Aura Yulianath Balaguera-Rodríguez

Abogada, Magíster en Derecho de Familia


References

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia, España: Universitat de Valencia.

Bernate, J. A., García-Celis, M. F., Fonseca-Franco, I. P., & Ramírez-Ramírez- N. E. (2020). Prácticas de enseñanza y evaluación en una facultad de educación colombiana. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 339-349. doi: https://dx.doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10721

Clavijo-Cáceres, D. (2018). Competencias del docente universitario en el siglo XXI. Revista Espacios, 39 (20), 22. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a18v39n20/18392022.html

Consejo Nacional de Acreditación, CNA. (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Recuperado de: http://bit.ly/1QVaM1l

Cruz-López, Y. (2009) La acreditación como mecanismo para la garantía del compromiso social de las universidades, Propuesta de criterios e indicadores cualitativos (Tesis doctoral). Recuperado de: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5925/01Ycl01de01.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Duque, P., & Cervantes-Cervantes, L. S. (2019). Responsabilidad Social Universitaria: una revisión sistemática y análisis bibliométrico. Estudios Gerenciales, 35 (153), 451-464.

Fernández-Guerrero, M. M., & González-Ferro, V. (2017). Enseñar, el arte de transformar y crecer. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 167-174. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/242

Fernández-Lamarra, N. (2004) Hacia la convergencia de los sistemas de educación superior en Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 35. Recuperado de: http://rieoei.org/rie35a02.htm

Figueroa-Toala, R., & Machado-Ramírez, E. (2012). La autoevaluación institucional y su importancia en la educación superior. Revista Humanidades Médicas, 12 (3), 447-463.

Forero-Jiménez, M. Y. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2), 249-260. doi: https://dx.doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160

Gargallo-López, B., Sánchez-Peris, F., Ros-Ros, C., & Ferreras-Remesal, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios. La percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana De Educación, 51 (4), 1-16. doi: https://doi.org/10.35362/rie5141826

Gil-León, J. M., Casas-Herrera, J. A., & Lemus-Vergara, A. Y. (2020). ¿Es rentable la formación universitaria en Colombia?: una estimación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 249-265. doi: https://dx.doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10723

Guzmán, J. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo?. Perfiles educativos, 33 (spe), 129-141.

Hernández-Maldonado, E. T., Rojas-Guevara, J. U., & Gallo-Vargas, R. D. (2019). La práctica docente y su evaluación: estrategia para la mejora continua en los procesos de acreditación en alta calidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (1), 79-92. doi: https://dx.doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10013

Jerez-Yáñez, Ó., Orsini-Sánchez, C., & Hasbún-Held, B. (2016). Atributos de una docencia de calidad en la educación superior: una revisión sistemática. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42 (3), 483-506. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-0705201600040002

Jiménez-Pitre, I., Martelo-Gómez, R., & Peña-Pertuz, M. (2017). Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano. Saber, Ciencia Y Libertad, 12 (1), 225-235. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/227

Mas-Torelló, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Revista de Curriculum y formación de profesorado, 15 (3), 195-211.

Melo-Becerra, L., Ramos-Forero, P., & Hernández-Santamaría, O. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad, 78 (2), 59-111. doi: https://doi.org/10.13043/DYS.78.2

Merellano-Navarro, E., Almonacid-Fierro, A., Moreno-Doña, A., & Castro-Jaque, C. (2016). Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes?. Educação e Pesquisa, 42 (4), 937-952. doi: https://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201612152689

Misión Internacional de Sabios (2019). Colombia hacia una sociedad del conocimiento. Informe de la Misión Internacional de Sabios 2019: por la educación, la ciencia, la tecnología y la innovación.

Navas-Ríos, M., & Romero-González, Z. (2016). Responsabilidad social universitaria. Saber, Ciencia Y Libertad, 11(1), 187-196. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n1.503

Pardo-Silva, M., & Ospina-Duque, R. (2020). Acreditación de un programa de pregrado de Odontología según Lineamientos del Consejo Nacional de Acreditación de Colombia, (CNA 2013), la Red Internacional de Evaluadores (RIEV) y el Sistema de Acreditación Regional de Carreras Universitarias (ARCU-SUR). Saber, Ciencia Y Libertad, 15 (1), 209-224. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6311

Piña-Loyola, C. N., Seife-Echevarría, A., Díaz-Pérez, A. M., Pez-Camerón, P., & Rodríguez-Palacios, K. (2019). La formación del profesor universitario desde una dimensión humana. MediSur, 17(2), 262-269.

Portafolio (enero 16 de 2018a). La importancia de invertir en investigación en el sector real de la economía. Recuperado de: https://www.portafolio.co/economia/la-importancia-de-invertir-en-investigacion-y-desarrollo-en-el-sector-real-de-la-513328

Portafolio (abril 29 de 2018b). Número de universitarios casi se duplicó en la última década. Recuperado de: https://www.portafolio.co/economia/numero-de-universitarios-casi-se-duplico-en-la-ultima-decada-516663

Quimi-Franco, D. I. (2019). Sistemas de calidad enfocado a las normas ISO 9001 y 21001: caso Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad de Guayaquil. Universidad y Sociedad, 11 (1), 279-288.

Robledillo-Colmenares, A., & Velázquez-López, D. (2013). Introducción a los Sistemas de Gestión de la Calidad Total: modelo de Excelencia EFQM y Autoevaluación. Medicina y Seguridad del Trabajo, 59(232), 302-309. doi: https://dx.doi.org/10.4321/S0465-546X2013000300002

Rosell-Puig, W., & Más-García, M. (2003). El enfoque sistémico en el contenido de la enseñanza. Educación Médica Superior, 17(2).

Santiago-García, R., & Fonseca-Bautista, C. (2016). Ser un buen profesor. Una mirada desde dentro. Revista Edetania, 50, 191-208.

Sanz-Blas, S., Ruiz-Mafé, C., & Pérez-Pérez, I. (2014). El profesor universitario y su función docente. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 3 (5), 97-113. doi: 10.31644/ IMASD.5.2014.a05

Silva-Quiroz, J., & Maturana-Castillo, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17 (73), 117-131.

Sosa-Quintero, L. F., Duarte, J. E., & Fernández-Morales, F. H. (2019). La formación docente en ingeniería: apuestas, modelos pedagógicos y desarrollos profesionales, en el caso de los circuitos eléctricos. Revista Espacios, 40 (39), 21. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a19v40n39/19403921.html

Valles-Coral, M. A. (2019). Modelo de gestión de la investigación para incrementar la producción científica de los docentes universitarios del Perú. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (1), 67-78. doi: https://dx.doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10012

Veliz-Briones, V. F., Becerra, A. A., Robaina, D. A., Fleitas-Triana, M. S., & Fernández, E. M. (2020). Procedimiento de gestión para asegurar la calidad de una universidad. Caso de estudio Universidad Técnica de Manabí. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 28 (1), 143-154. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-3305202000010014

Ventura, M., Neves, M., Loureiro, C., Ferreira, M., & Cardoso, E. (2011). O “bom professor”: opinião dos estudantes. Revista de Enfermagem Referência, serIII(5), 95-102. doi: https://dx.doi.org/10.12707/RIII1167

Vizcarro, C. (2003). Evaluación de la calidad de la docencia para su mejora. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 3 (1), 5-18.

Zea-Fernández, R. D., Benjumea-Arias, M. L., & Valencia-Arias, A. (2020). Metodología para la identificación de las capacidades dinámicas para el emprendimiento en Instituciones de Educación Superior. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 28 (1), 106-119. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-3305202000010010

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.