Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer
This is an outdated version published on 2021-08-15. Read the most recent version.

Influence of the Montessori method on learning school mathematics

Abstract

Currently, the learning of school mathematics has become a latent problem, generated by various factors, including the methods used by the teacher. The objective of the research was to establish the influence of the Montessori method in strengthening logical-mathematical thinking in third grade infants, in a Colombian educational institution. The methodology was quantitative, with a quasi-experimental design; the information was collected in a field diary by direct observation and an entry-exit test; the data were processed with the SPSS software and the hypotheses were verified with the Wilcoxon test. The results showed that the Montessori method, embodied in a didactic sequence, significantly influenced student learning associated with the operations of addition and multiplication with natural numbers. It is concluded that this method promotes meaningful learning in schoolchildren, based on experiences and discoveries.

Keywords

método Montessori, pensamiento lógico-matemático, operaciones básicas, educación primaria

PDF (Español)

Author Biography

Víctor Miguel Á Burbano-Pantoja

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Ciencias de la Educación

Alexandra Munévar-Sáenz

Licenciada en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Lengua Castellana y Humanidades, Magíster en Didáctica de las Matemáticas

Margoth Adriana Valdivieso-Miranda

Licenciada en Matemáticas, Magíster en Ciencias – Estadística


References

  1. Arias-Vivanco, G. E. (2018). La lectura crítica como estrategia para el desarrollo del pensamiento lógico. Revista Boletín Redipe, 7 (1), 86-94.
  2. Acevedo, C., & Rochapea, C. P. (2015). Materiales Montessori para el aula de infantil (3-6 años). Revista Arista Digital, 52, 1-8.
  3. Araya, P., Giaconi, V., & Martínez, M. V. (2019). Pensamiento matemático creativo en las aulas de enseñanza primaria: entornos didácticos que posibilitan su desarrollo. Calidad en la Educación, 50, 319 - 356. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.717
  4. Aristizábal, J. H., Colorado, H., & Gutiérrez, H. (2016). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia, 12 (1), 117-125. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.450
  5. Burbano-Pantoja, V. M. A., Valdivieso-Miranda, M. A., & Aldana-Bermúdez, E. (2017) Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 269-285. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070
  6. Burbano, V. M. A., Valdivieso, M. A., & Burbano, A. (2020). El conocimiento didáctico del contenido sobre probabilidad en profesores de matemáticas de la educación básica secundaria colombiana. Revista Espacios, 41 (37), 112-125.
  7. Calva, M., Quijano, D., & Estrella, J. (2017). Enseñanza de Matemáticas con material Montessori a estudiantes de una primaria pública. En memorias del 2° Congreso de Investigación Sobre Educación Normal (CONISEN), Aguascalientes, México.
  8. Callingham, R., & Siemon, D. (2021). Connecting multiplicative thinking and mathematical reasoning in the middle years. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 100837. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2020.100837
  9. De Mattos, A. C. (2011). Educação Matemática e Sociedade. Boletim de Educação Matemática, 25 (41), 299-318.
  10. Díaz, M. P. (2019). Panorama actual de las pedagogías alternativas en España. Papeles Salamantinos de Educación, 23, 247-281.
  11. García, Y. M., Calderón, M. V., & Tobar, M. S. (2014). Uso de la noción de conjuntos como elemento mediador para el aprendizaje de la multiplicación y la división a los estudiantes de grado sexto pertenecientes a la institución educativa Villa Fátima y la institución educativa Montessori (Tesis de maestría). Universidad Católica de Manizales, Colombia.
  12. García, C. L., & Duran, C. M. (2019). Level of development of mathematical logical thinking in the students of the agricultural areas of the Universidad Francisco de Paula Santander, Ocaña, Colombia. Journal of Physics: Conference Series, 1408 (1), 012013.
  13. Gamboa, A. R. (2014). Relación entre la dimensión afectiva y el aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Educare, 18 (2), 117-139.
  14. Garcés, J. V., & Hidalgo, S. F. (2019). El pensamiento multiplicativo de niños indígenas de shipibo-konibo de Ucayali: una perspectiva piagetiana. Educação e Pesquisa, 45, 1-21. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945200589
  15. González, H. T. (2018). Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Sincronía, 22 (74), 617-669. https://doi.org/10.32870/sincronia.axxii.n74.30b18
  16. Hernández, S. R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cualitativa, cuantitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw Hill.
  17. Hidalgo, M. I. M. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 9 (1), 125-132.
  18. ICFES. (2018). Informe nacional Resultados nacionales 2014-II - 2017-II. Bogotá, Colombia.
  19. Inhelder, B., & Piaget, J. (1985). De la lógica del niño a la lógica del adolescente. Barcelona, España: Paidos (Original en francés publicado en 1955).
  20. Jiménez, L. R., & Espinosa, C. I. (2019). Aprovechamiento del material manipulativo para fortalecer el pensamiento matemático en aula multigrado. Educación y Ciencia, 23, 513- 529.
  21. Lucas, F. M. M. (2015). La utilización de los materiales como estrategia de aprendizaje sensorial infantil. Opción, 31 (2), 772-789.
  22. Mendoza, H. H., Burbano, V. M., & Valdivieso, M. A. (2019). El rol del docente de matemáticas en educación virtual universitaria. Un estudio en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Formación Universitaria, 12 (5), 51-60. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500051
  23. Merchán, O., & Márquez, F. (2017). Desarrollo de habilidades lógico matemáticas mediante la aplicación pedagógica de juegos de estrategia (Trabajo de especialización). Fundación universitaria los libertadores. Bogotá, Colombia.
  24. Miranda, S., Marzano, A., & Lytras, M. D. (2017). A research initiative on the construction of innovative environments for teaching and learning, Montessori and Munari based psycho-pedagogical insights in computer and human behavior for the new school. Computers in Human Behavior, 66, 282-290. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.056
  25. Montero, L. V., & Mahecha, J. A. (2020). Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto. Praxis & Saber, 11 (26), e9862. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9862
  26. Montessori, M. (1947). Educar para un mundo nuevo. Montessori- Pierson Publishing Company.
  27. Murillo, F. J., Román, M., & Atrio, S. (2016). Los recursos didácticos de matemáticas en las aulas de educación primaria en América Latina: Disponibilidad e incidencia en el aprendizaje de los estudiantes. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24, 1-22.
  28. Naranjo, J., Mercedes, L., & Puga, L. (2016). El pensamiento lógico-abstracto como sustento para potenciar los procesos cognitivos en la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 21, 31-55.
  29. Neta, O. M. M., & dos Santos, G. L. (2020). The teaching of Mathematics in the thinking of Comenius, Pestalozzi and Montessori1 O ensino de Matemática no pensamento de Comênius, Pestalozzi e Montessori. Educar em Revista, 36, e64213. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.64213
  30. Núñez, L. A., Gallardo, D. M., Aliaga, A. A., & Díaz, J. R. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Eleuthera, 22 (2), 31-50.
  31. Piaget, J. (1968). Los estadíos del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. La Habana, Cuba: Editorial revolucionaria.
  32. Quispe, Y. (2015). Aplicación del método Montessori en el aprendizaje del área de matemáticas en el aula de primero y segundo grado de educación primaria con discapacidad visual del cebe Nuestra Señora del Carmen del Distrito de San Jerónimo de la Provincia del Cusco, Perú (Trabajo de especialización). Universidad nacional de Arequipa, Perú.
  33. Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
  34. Valvuena, S., Padilla, I., & Rodríguez, E. (2018). El juego y la inteligencia lógico- matemática de estudiantes con capacidades excepcionales. Educación y Humanismo, 28 (35), 166-183.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.