Motorcycle taxi transport service and accidents rate: a stochastic analysis in Popayan, Colombia
Abstract
The objective of this document is to investigate the determinants of the number of accidents related to motorcycle taxation in the city of Popayán, Colombia. The lack of official information on this illegal economic activity led to an incidental sampling made up of 306 individuals, surveyed in the second half of 2019. Initially, a socioeconomic profile of the drivers is made and then a stochastic Poisson model inflated by zeros, due to the cover-up of the number of actual accidents by respondents. The profile of the motorcycle taxi driver in Popayán coincides with that of other Colombian cities, namely: he is a man of around 33 years old, head of the household, with low levels of education and with unstable previous or current jobs. It is concluded that the number of accidents decreases with age, the number of children or the level of education, while characteristics such as the type of motorcycle or health conditions increase them.
Keywords
motorcycle taxi transport service, accidents rate, informal jobs, count data models
Author Biography
Andrés Mauricio Gómez-Sánchez
Economista, Doctor en Economía
Claudia Liceth Fajardo-Hoyos
Economista, Magíster en Economía
Juliana Isabel Sarmiento-Castillo
Economista, Doctora en Ciencias Ambientales
References
- Barragán-Sánchez, F., Alba-Maldonado, J., & Gelvez-Santiago, M. (2020). Análisis socioeconómico del Mototaxismo en Ocaña, Norte de Santander, Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 11 (2), 161-176. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.10
- Burgos-Ortiz, S. (2016). El mototaxismo: un medio de transporte urbano como alternativa económica en San Juan de Pasto. Revista de Sociología, 11-27. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/revsoci/article/view/3527
- Cameron, A. C., & Trivedi, P. K. (2005). Microeconometrics: methods and applications. Cambridge University Press.
- Caro-Aguirre, L., & Cotinchara-Soto, L. (2018.). Caracterización del Perfil Socioeconómico del Gremio de los Mototaxistas del Municipio de San Martín de los Llanos. Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia. https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1109
- Castillo-Osorio, B. (2010). El mototaxismo ¿problema informal o un medio de generación de ingresos para resolver en parte el problema del desempleo en Montería?. Económicas CUC, 31 (1), 89-104.
- Cerquera-Losada, Ó. H., Orjuela-Yacue, C. F., & Ferrari, S. E. (2019). Mototaxismo y hurto a personas: evaluación de impacto a partir del modelo de diferencias en diferencias. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 27 (2), 33-50. https://doi.org/10.18359/rfce.3788
- De Rus, G., Campos, J., & Nombela, G. (2003). Economía del Transporte. Universidad de Las Palmas de Gran Bretaña. Antoni Bosch Editor.
- Fajardo-Hoyos, C. L., & Gómez-Sánchez, A. M. (2015). Análisis de la elección modal de transporte público y privado en la ciudad de Popayán. Territorios, (33), 157-190. https://doi.org/10.12804/territ33.2015.07
- García, I., & González, P. (2004). Características y determinantes del mercado del servicio de mototaxis en la ciudad de Cartagena (Trabajo de pregrado). Universidad de Cartagena, Colombia.
- García-García, H. I., Vera-Giraldo, C. Y., & Zuluaga-Ramírez, L. M. (2011). Características de los accidentes de tránsito con personas lesionadas atendidas en un hospital de tercer nivel de Medellín, 1999-2008. Gerencia y Políticas de Salud, 10 (21). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgsp10-21.catp
- Gómez-Sánchez, A., Sarmiento-Castillo, J., & Fajardo-Hoyos, C. (2016). Análisis de la dinámica del mercado laboral en Popayán - Colombia. Económicas CUC, 37 (1), 137-178. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.1.2016.07
- Herazo-Beltran, Y., Dominguez-Anaya, R., Olarte-Bustillo, S., & Quitian-Carvajalino, L. (2012). Discapacidad y mototaxismo en Cartagena, Colombia. Revista Facultad Nacional De Salud Pública, 29(4).
- Hernández, C. E., & Carpio, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2 (1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
- Marmolejo-Victoria, J. C., Henao-Osorio, O. A., & Gómez-Grajales, B. E. (2020). Multidimensionalidad De La Pobreza: Una Mirada Desde Los Trabajadores Informales. IF Económicas, Administrativas Y Contables, 1(1), 86-92. http://scoif.com/revistas/index.php/economicas/article/view/73
- Maza-Ávila, F., Fals-Galezo, M., Espinosa-Flórez, L., Safar-Cano, C., & Licona-Dáger, D. (2019). Percepciones del riesgo asociado a la práctica del mototaxismo en Cartagena, Colombia. Economía y Región, 13 (2), 57-81. https://doi.org/10.32397/er.vol13.n2.2
- Mejía-Alzate, M. A., Montoya-Mora, C., & Valencia-Ruiz, M. (2020). Responsabilidad civil extracontractual del transporte ilegal del Mototaxismo en el Municipio de Cartago – Valle del Cauca durante el año 2018 (Trabajo de pregrado). Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/19948
- Medina, M. (2019). El mototaxismo sigue aumentando en Colombia. Instituto de Estudios Urbanos IEU. Universidad Nacional de Colombia. http://ieu.unal.edu.co/medios/noticias-del-ieu/item/el-mototaxismo-sigue-aumentando-en-colombia
- Montoya, J. C., Delgado U, S. A., & Fuertes D, M. L. (2017). El mototaxismo en Palmira: ¿solución de transporte y de desempleo o problemática social?. Documentos De Trabajo ECACEN, (2). https://doi.org/10.22490/ECACEN.1902
- Murcia-Sánchez, M. P. (2014). Costos económicos y sociales en los que incurre Bogotá por víctimas fatales a causa de un accidente de tránsito (2012-2013). Universidad de los Andes, Bogotá. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/16481?locale-attribute=en
- Rizzi, L. (2005) Diseño de instrumentos económicos para la internalización de externalidades de accidentes de tránsito. Cuadernos de Economía, 42, 283-305. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-68212005012600004
- Sánchez-Jabba, A. (2011). La economía del mototaxismo: el caso de Sincelejo. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional y Urbana; No. 140. https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/DTSER-140.pdf
- Segovia, A. O., & López, B. (2007). Factores explicativos de la accidentabilidad en jóvenes: Un análisis de la investigación. Revista de Estudios de Juventud, (79), 75-90.
- Vargas, L. F., Tróchez-Fajardo, K. J., & Tequin-Riascos, D. Y. (2018).
- Impacto económico, social y financiero que tiene el mototaxismo en la
- ciudad de Florencia Caquetá. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17 (2), 206-216.
- https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2017.2955
- Yánez-Contreras, M., & Acevedo-González, K. (2013). Determinantes de la decisión de los mototaxistas en Cartagena (Colombia) de infringir la medida de pico y placa. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 22 (1), 35-47. https://doi.org/10.18359/rfce.638