Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer
This is an outdated version published on 2021-08-15. Read the most recent version.

Motorcycle taxi transport service and accidents rate: a stochastic analysis in Popayan, Colombia

Abstract

The objective of this document is to investigate the determinants of the number of accidents related to motorcycle taxation in the city of Popayán, Colombia. The lack of official information on this illegal economic activity led to an incidental sampling made up of 306 individuals, surveyed in the second half of 2019. Initially, a socioeconomic profile of the drivers is made and then a stochastic Poisson model inflated by zeros, due to the cover-up of the number of actual accidents by respondents. The profile of the motorcycle taxi driver in Popayán coincides with that of other Colombian cities, namely: he is a man of around 33 years old, head of the household, with low levels of education and with unstable previous or current jobs. It is concluded that the number of accidents decreases with age, the number of children or the level of education, while characteristics such as the type of motorcycle or health conditions increase them.

Keywords

motorcycle taxi transport service, accidents rate, informal jobs, count data models

PDF (Español)

Author Biography

Andrés Mauricio Gómez-Sánchez

Economista, Doctor en Economía

Claudia Liceth Fajardo-Hoyos

Economista, Magíster en Economía

Juliana Isabel Sarmiento-Castillo

Economista, Doctora en Ciencias Ambientales


References

  1. Barragán-Sánchez, F., Alba-Maldonado, J., & Gelvez-Santiago, M. (2020). Análisis socioeconómico del Mototaxismo en Ocaña, Norte de Santander, Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 11 (2), 161-176. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.10
  2. Burgos-Ortiz, S. (2016). El mototaxismo: un medio de transporte urbano como alternativa económica en San Juan de Pasto. Revista de Sociología, 11-27. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/revsoci/article/view/3527
  3. Cameron, A. C., & Trivedi, P. K. (2005). Microeconometrics: methods and applications. Cambridge University Press.
  4. Caro-Aguirre, L., & Cotinchara-Soto, L. (2018.). Caracterización del Perfil Socioeconómico del Gremio de los Mototaxistas del Municipio de San Martín de los Llanos. Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia. https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/1109
  5. Castillo-Osorio, B. (2010). El mototaxismo ¿problema informal o un medio de generación de ingresos para resolver en parte el problema del desempleo en Montería?. Económicas CUC, 31 (1), 89-104.
  6. Cerquera-Losada, Ó. H., Orjuela-Yacue, C. F., & Ferrari, S. E. (2019). Mototaxismo y hurto a personas: evaluación de impacto a partir del modelo de diferencias en diferencias. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 27 (2), 33-50. https://doi.org/10.18359/rfce.3788
  7. De Rus, G., Campos, J., & Nombela, G. (2003). Economía del Transporte. Universidad de Las Palmas de Gran Bretaña. Antoni Bosch Editor.
  8. Fajardo-Hoyos, C. L., & Gómez-Sánchez, A. M. (2015). Análisis de la elección modal de transporte público y privado en la ciudad de Popayán. Territorios, (33), 157-190. https://doi.org/10.12804/territ33.2015.07
  9. García, I., & González, P. (2004). Características y determinantes del mercado del servicio de mototaxis en la ciudad de Cartagena (Trabajo de pregrado). Universidad de Cartagena, Colombia.
  10. García-García, H. I., Vera-Giraldo, C. Y., & Zuluaga-Ramírez, L. M. (2011). Características de los accidentes de tránsito con personas lesionadas atendidas en un hospital de tercer nivel de Medellín, 1999-2008. Gerencia y Políticas de Salud, 10 (21). https://doi.org/10.11144/Javeriana.rgsp10-21.catp
  11. Gómez-Sánchez, A., Sarmiento-Castillo, J., & Fajardo-Hoyos, C. (2016). Análisis de la dinámica del mercado laboral en Popayán - Colombia. Económicas CUC, 37 (1), 137-178. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.1.2016.07
  12. Herazo-Beltran, Y., Dominguez-Anaya, R., Olarte-Bustillo, S., & Quitian-Carvajalino, L. (2012). Discapacidad y mototaxismo en Cartagena, Colombia. Revista Facultad Nacional De Salud Pública, 29(4).
  13. Hernández, C. E., & Carpio, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2 (1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
  14. Marmolejo-Victoria, J. C., Henao-Osorio, O. A., & Gómez-Grajales, B. E. (2020). Multidimensionalidad De La Pobreza: Una Mirada Desde Los Trabajadores Informales. IF Económicas, Administrativas Y Contables, 1(1), 86-92. http://scoif.com/revistas/index.php/economicas/article/view/73
  15. Maza-Ávila, F., Fals-Galezo, M., Espinosa-Flórez, L., Safar-Cano, C., & Licona-Dáger, D. (2019). Percepciones del riesgo asociado a la práctica del mototaxismo en Cartagena, Colombia. Economía y Región, 13 (2), 57-81. https://doi.org/10.32397/er.vol13.n2.2
  16. Mejía-Alzate, M. A., Montoya-Mora, C., & Valencia-Ruiz, M. (2020). Responsabilidad civil extracontractual del transporte ilegal del Mototaxismo en el Municipio de Cartago – Valle del Cauca durante el año 2018 (Trabajo de pregrado). Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/19948
  17. Medina, M. (2019). El mototaxismo sigue aumentando en Colombia. Instituto de Estudios Urbanos IEU. Universidad Nacional de Colombia. http://ieu.unal.edu.co/medios/noticias-del-ieu/item/el-mototaxismo-sigue-aumentando-en-colombia
  18. Montoya, J. C., Delgado U, S. A., & Fuertes D, M. L. (2017). El mototaxismo en Palmira: ¿solución de transporte y de desempleo o problemática social?. Documentos De Trabajo ECACEN, (2). https://doi.org/10.22490/ECACEN.1902
  19. Murcia-Sánchez, M. P. (2014). Costos económicos y sociales en los que incurre Bogotá por víctimas fatales a causa de un accidente de tránsito (2012-2013). Universidad de los Andes, Bogotá. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/16481?locale-attribute=en
  20. Rizzi, L. (2005) Diseño de instrumentos económicos para la internalización de externalidades de accidentes de tránsito. Cuadernos de Economía, 42, 283-305. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-68212005012600004
  21. Sánchez-Jabba, A. (2011). La economía del mototaxismo: el caso de Sincelejo. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional y Urbana; No. 140. https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/DTSER-140.pdf
  22. Segovia, A. O., & López, B. (2007). Factores explicativos de la accidentabilidad en jóvenes: Un análisis de la investigación. Revista de Estudios de Juventud, (79), 75-90.
  23. Vargas, L. F., Tróchez-Fajardo, K. J., & Tequin-Riascos, D. Y. (2018).
  24. Impacto económico, social y financiero que tiene el mototaxismo en la
  25. ciudad de Florencia Caquetá. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17 (2), 206-216.
  26. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2017.2955
  27. Yánez-Contreras, M., & Acevedo-González, K. (2013). Determinantes de la decisión de los mototaxistas en Cartagena (Colombia) de infringir la medida de pico y placa. Revista Facultad De Ciencias Económicas, 22 (1), 35-47. https://doi.org/10.18359/rfce.638

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.