Development of a web application for a surgical instruments kit inside the traumatology area
Abstract
The growing development and evolution of technologies along with major social changes have fostered a reframing in traditional teaching systems where, until now, the professor assumed the leading role. Nowadays, technology has redefined teaching in different areas and has played a crucial role innovating and transforming educational processes. This research describes the design of a web application as a learning strategy of surgical instruments usage inside the traumatology area. The development architecture was created by using only open source components, making this version freeware under any type of open source software license. Likewise, the state of the art of current surgical instruments available for teaching and training of medical personnel, specifically inside the traumatology area, is presented. This paper presents some final conclusions that should be taken into account when developing this type of applications.
Keywords
web application, serious games, surgical instruments, surgical training.
References
- Acosta, J., & Muñoz, E. (2011). Simulación virtual con tecnología háptica: entrenamiento para la cirugía de rodilla. Repertorio de medicina y cirugía, 20(4), 245-250.
- AO Fundation. (2013). AO elearning: AOTrauma Principles Program eLearning. Recuperado el 16 de septiembre de 2013, de https://www.aofoundation.org/Structure/education/online-cme/Pages/eLearning.aspx.
- Bao, C., & Wang, B. (2008). A open source based general framework for virtual surgery simulation. IEEE, 1(1), 575-579.
- Cejas, C., & Picorel, J. (2009). El empleo de las nuevas tecnologías en la enseñanza y el aprendizaje (TICs). Revista argentina de radiología, 73(2), 205-211.
- Cientec. (2013). UML: Un lenguaje modelo. Recuperado el 8 de octubre de 2013, de http://www.cientec.com/analisis/ana-uml.html.
- Citak, M., Calafi, A., Kendoff, D., Kupka, T., Haasper, C., Behrends, M., …Hüfner, T. (2009). An internet based learning tool in orthopaedic surgery: Preliminary experiences and results. Technol Health Care, 17(2), 141-148. DOI: 10.3233/THC-2009-0539.
- Córdova, M. (2012). Diseño de una herramienta de e-learning para el área de cirugía traumatológica. Barcelona, España: Universidad Oberta de Catalunya, Tesis de Maestría.
- Coughlan, C., & Brinkman, W. (2011). Design considerations for delivering e-learning to surgical trainees. International journal of ehealthand medical communications, 2, 14-23.
- Cunzolo, F. (2012). Operaciones virtuales y simulacros, las nuevas herramientas de los cirujanos. Recuperado el 22 de mayo de 2013, de http://www.semanaprofesional.com/?nota=34132.
- De La Torre, L., & Domínguez, J. (2012). Las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de los objetos de aprendizaje. Revista Cubana de Informática Médica, 4(1), 1-15.
- De Paolis, L. (2012). Serious Game for Laparoscopic Suturing Training. Sixth International Conference on Complex, Intelligent, and Software Intensive Systems, 481-485, Lecce, Italy.
- Díaz, A. (2010). Verificación del cumplimiento de la lista de chequeo para minimización de eventos quirúrgicos adversos transoperatorios: Prácticas para una cirugía más segura. Ciencia y Salud, 2(1), 43-60.
- Fernández, J., Cuervo, P., Illana, A., Pérez, P., Rodríguez, B., & Bayona, S. (2008). Entrenador Simulador Avanzado para el aprendizaje y entrenamiento de la Cirugía Artroscópica. Trauma Fundación MAPFRE, 19(1), 50-58.
- García, J., Arias, M., & Valencia, E. (2011). Diseño de prototipo de simulador para entrenamiento en cirugía laparoscópica. Ingeniería Biomédica, 5(9), 13-19.
- González, Y., Cartelle, M., & López, Y. (2013). Sistema para la planificación quirúrgica ortopédica en el área de pediatría, IX Congreso Internacional de Informática en Salud, La Habana, Cuba.
- Graue, E. (2006). La enseñanza de la cirugía. Recuperado el 12 de agosto de 2013, de http://www.facmed.unam.mx/eventos/seam2k1/2006/oct_02_ponencia.html.
- Hutchins, M., Stevenson, D., Gunn, C., Krumpholz, A., Adriaansen, T., Pyman, B., & O’Leary, S.
- (2006). Communication in a networked haptic virtual environment for temporal bone surgery training. Virtual Reality, 9 (2), 97-107. DOI: 10.1007/s10055-005-0015-1
- Ketterl, M., Mertens, R., & Vornberger, O. (2008). Web Lectures and Web 2.0. Tenth IEEE International Symposium on Multimedia, 720-725, California, EE. UU.
- Lacleriga, A., Cara, J., & Forriol, F. (1991). Nuevos aportes de la informática aplicada a la docencia en Cirugía Ortopédica y Traumatología. Revista Española de Cirugía Osteoarticular, 26(156), 303-305.
- Leal, M., Viladrich, C., Murat, M., & Caminal, J. (2010). Tecnologías de información y comunicación en instituciones de posgrados de salud: evidencias y estereotipos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(1), 1-12.
- Ma, Z., Zhang, H., Yu, T., Ren, T., Du, G., & Wang, Y. (2008). Case-based Orthopaedic Wiki Project in China. Clinical Orthopaedics and Related Research, 466(10), 2428-2437.
- Marcano, B., (2008). Juegos serios y el entrenamiento en la sociedad digital. Revista Electrónica Teoría de la Educación, 9(3), 93-107.
- Medina, V., & Zambrano, W. (2010). Elearning model for the higher education based on web 2.0. International Conference on Education and Management Technology, 51-54, Cairo, Egypt.
- Najarian, S., Fallahnezhad, M., & Afshari, E. (2011). Advances in medical robotic systems with specific applications in surgeryare view. Journal of Medical Engineering & Technology, 35(1), 19-33.
- Oracle. (2013). MySQL: The world's most popular open source database. Recuperado el 9 de octubre de 2013, de http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en
- Pi, F., Sueiras, A., Gil, G., & Jaurrieta, E. (2004). La asignatura virtual. “Fundamentos de Cirugía en Internet”. Educación Médica, 7(1), 24-29.
- Pillai, J., & Dennick, R. (2012). Contemporary pedagogy with insurgical education websites: a review of the literature. International Journal of Medical Education, 3, 21-36.
- Quirarte, C., & Muñoz, J. (2013). La revolución pedagógica en la cirugía, Parte III. Metodología de la enseñanza de destrezas psicomotoras: los simuladores. Revista Mexicana de Cirugía Endoscópica, 14(1), 37-51.
- Ramírez, E., & Coto, E. (2011). Traumaplan: para la planificación preoperatoria en traumatología. Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 8(2), 61-78.
- Rohani, M., & Yazdani, K. (2012). Web 2.0 Embedded E-Learning: A Case Study. International Conference on Innovation, Management and Technology Research, 603-608, Malacca, Malaysia.
- Rodríguez, C. (2003). Laboratorio docente para entrenamiento artroscópico. Educación Médica Superior, 17(3).
- Rodríguez, F. (2012). Serious game de código abierto para la educación y entrenamiento en el procedimiento de artroscopia de rodilla. Barcelona, España: Universidad Oberta de Catalunya, Tesis de Maestría.
- Rodríguez, Z. (2010). Cualidades necesarias en el cirujano. Revista Cubana de Cirugía, 49(3). Recuperado el 8 de agosto de 2013, de http://bvs.sld.cu/revistas/cir/
- Roque, R., Fernández, A., Martínez, M., Torres, R., López, A., & Barrios, I. (2011). Entrenamiento basado en la simulación para la formación en cirugía mínimamente invasiva. Educación Médica Superior, 25(3), 320-325.
- Romero, M., & Turpo, O. (2012). Serious Games para el desarrollo de las competencias del siglo XXI. Revista de educación a distancia, (34), 1-22.
- Rosen, K. (2008). The history of medical simulation. Journal of Critical Care, 23, 157-166.
- Ruiz, A., Ángel, E., & Guevara, O. (2009). La simulación clínica y el aprendizaje virtual: tecnologías complementarias para la educación médica. Revista Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia, 57(1), 67-79.
- Sánchez, M. (2007). Formación y adiestramiento en traumatología y cirugía ortopédica. Revista Española de Cirugía Osteoarticular, 42(232), 139-180.
- Sánchez, M. (2013). Buenas Prácticas en la Creación de Serious Games: Objetos de Aprendizaje Reutilizables, Recuperado el 8 de octubre de 2013, de http://spdece07.ehu.es/actas/Sanchez.pdf.
- Sappia, D. (2012). Guía de Estudios de Cirugía General: Mesa del instrumental. Recuperado el 21 de octubre de 2013, de: http://www.vet.unicen.edu.ar/html/Areas/Cirugia%20general/Documentos/8-MesainstrInstrumentac.pdf
- Molina, J., Silveira, E., Heredia, D., Fernández, D., Bécquer, L., Gómez, T., … Castro, M. (2012). Los simuladores y los modelos experimentales en el desarrollo de habilidades quirúrgicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias de la Salud. Revista electrónica de veterinaria, 13(6), 1-23.
- Sintes, B. (2013). Páginas web con PHP. Recuperado el 9 de octubre de 2013, de http://www.mclibre.org/consultar/php
- Sourina, O., Sourin, A., & Sen, H. (2007). Orthopedic surgery training simulation. Journal of Mechanics in Medicine and Biology, 7(1), 37-53.
- The Apache Software Foundation. (2012). Apache: HTTP server project. Recuperado el 8 de octubre de 2013, de http://httpd.apache.org
- Valero, R., Ko, Y., Chauhan, S., Schatloff, O., Sivaraman, A., Coelho, R., … Patel, V. (2011). Cirugía robótica: Historia e impacto en la enseñanza. Actas Uralógicas Españolas, 35(9), 540-545. DOI:10.1016/j.acuro.2011.04.005
- Vázquez, G. (2009). Simulación, utilidad en la formación médica y quirúrgica. Cirugía Española, 86(1), 1-2.
- Veloz, M., Almanza, E., Uribe, J., Díaz, L., Quintana, V., & Alanís, P. (2012). Uso de tecnologías en información y comunicación por médicos residentes de ginecología y obstetricia. Revista de investigación en educación médica, 1(4), 183-189.
- Vázquez, G. & Guillamet, A. (2009). El entrenamiento basado en la simulación como innovación imprescindible en la formación médica. Fundación educación médica, 12(3), 149-155.
- Vindico Medical Education. (2009). Orthopedics hyperguide. Extraído el 18 de septiembre de 2013, de http://www.ortho.hyperguides.com.
- Yan, X., Yang, L., Lan, S., & Tong, X. (2012). Application of HTML5 Multimedia. Computer Science and Information Processing, 871-874.
- Zhaoliang, D., Zhiyong, Y., Xiangyun, L., Weixin, S., & Jianhui, Z. (2011). 3D Tracking and Positioning of Surgical Instruments in Virtual Surgery Simulation. Journal of Multimedia, 6(6), 502-509.