Changes on the initial conceptions and induction on the nature of mathematics and its didactics of an undergraduate students program in mathematics and statistics
Abstract
This paper shows some results of a study whose objective was to investigate the conceptions that students have about a basic training program for teachers of mathematics, about the nature of mathematics, and the way they learn and teach. The theoretical framework of the project is described in general terms as well as the analytical categories established for the design and validation of an instrument that identified the conceptions of students of the Licenciatura of Mathematics and Statistics, at Pedagogical and Technological University of Colombia, Duitama Branch. Some statistics techniques used to analyze the collected information are highlighted, concluding that freshmen retain a static view of how to teach and assess maths, while the students from the last semesters have modified their conceptions, considering mathematics as a human and social construction in constant dynamism, although with slight overtones of rigidity in their evaluation.
Keywords
qualitative research, concepts, analysis techniques, questionnaire, mathematics nature and mathematics didactic.
Author Biography
Ruth Paola Piratoba Gil
Licenciada en Matemáticas y Estadística. Docente Colegio Seminario Diocesano de Duitama.
E-mail: rutkis3120@hotmail.com
Clara Emilse Rojas Morales
Magister en docencia matemática. Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
E-mail: claritain@yahoo.es
References
- Azcarate, P., & Cardeñoso, J. (1998). Formación inicial de profesores de matemáticas, finalidades, limitaciones y obstáculos. Investigación en la escuela. 35, 75-85.
- Azcárate, C., Garcia, L., & Moreno, M. (2006). Creencias y concepciones del conocimiento profesional de profesores que enseñan cálculo diferencial a estudiantes de ciencias económicas. Revista Latinoamericana de Investigación Educativa. 9 (1), 85-116.
- Bautista, L. (1998). Diseños de muestreo estadístico. Bogotá D. C.: Ciudad universitaria.
- Blanco, L. (2002). Educación Matemática y formación inicial del profesorado de primaria, secundaria y bachillerato. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, (43), 173-179.
- Caballero, A., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2007), Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Comunicación presentada en el Grupo de Trabajo “Conocimiento y desarrollo profesional del profesor”, en el XI SEIEM. Simposio de Investigación y Educación Matemática, celebrado en la Universidad de La Laguna los días 4 al 7 de Septiembre de 2007.
- Carrillo, J., & Contreras, L. (1995). Un modelo de categorías e indicadores para el análisis de las concepciones del profesor sobre la matemática y su enseñanza. Revista Educación Matemática, 7(3), 79-92.
- Cerón, D., Mesa Y., & Rojas C. (2012). La naturaleza del conocimiento matemático y su impacto en las concepciones del profesor. Rev.investig.desarro.innov., 2(2), 49-59.
- D´Amore, B., & Fandiño, M. (2004). Cambio de convicciones en futuros profesores de matemáticas de la Escuela Secundaria Superior. Revista Epsilon, (58), 25-43.
- Díaz, G. (2002). Estadística Multivariada: inferencia y métodos. Bogotá: Panamericana Formas e Impresos S.A.
- Dodera, G., Burroni, A., Lázaro, M., & Piacentini, A. (2008). Concepciones y creencias de profesores sobre la enseñanza y aprendizaje de la matemática. Revista Premisa de la sociedad Argentina de educación matemática, (39). Recuperado de: http://www.soarem.org.ar/Documentos/39%20Dodera.pdf
- Flores, P. (1998). Creencias y concepciones de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Evolución durante las prácticas de enseñanza. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada.
- Gámez, P., Moreno, M., & Gil, F. (2003). Concepciones de los futuros profesores sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Investigación en educación matemática: Séptimo simposio de la sociedad española de investigación en educación matemática. ISBN 84-338-3019-8, p. 213-226.
- Gil, F., & Rico, L. (2003). Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Enseñanza de las ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, 21 (1), 27-47. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/21885/21719.
- Godino, J., Batanero, C. & Font, V. (2004). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Recuperado de: http://www.matesup.utalca.cl/modelos/articulos/fundamentos.pdf
- Jiménez, A. (septiembre, 2009). Las concepciones sobre la naturaleza de la matemática y su influencia en el salón de clase. Memorias VII Encuentro Nacional de Educación Matemática y Estadística. Universidad Pedagógica y Tecnológica De Colombia. Tunja.
- Llinares, S. (1991). La formación de profesores de matemáticas. Sevilla: GID-Universidad de Sevilla. Marcelo, C. El pensamiento del profesor. Barcelona. Ceac.
- Moreno, M., & Azcarate, C., (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las ciencias, 21(2), 265-280.
- National Council Of Teachers Of Mathematics, (NTCM). (1991)
- Salvador, M., & Otros. (1997). Investigación de mercados. España: McGraw-Hill, Interamericana de España, S.A.
- Zapata, M., Blanco, L., & Contreras, L. (2008). Los estudiantes para profesores y sus concepciones sobre las matemáticas y su enseñanza-aprendizaje. REIFOP, 12(4), 109-122.