Principle of justice in the classroom and moral responsibility of teachers from the learning styles
DOI:
https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.4497Keywords:
learning methods, engineering, responsibility, justice.Abstract
This article presents the results of a research on learning styles of freshmen engineering students at the University of El Bosque (UNIBOSQUE) and the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC), to whom the test of Kolb was applied, with stratified sampling. Given the diversity of learning styles found in the students, it is proposed that teachers must be aware of the principle of justice in the classroom and moral responsibility to ensure the design and implementation of courses that provide fair conditions and adequate environments to all students.Downloads
References
Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1999), Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. (4ª ed.) Bilbao: Ediciones Mensajero.
Angarita, M.A., Fernandez, F.H., & Duarte, J.E. (2014). La didáctica y su relación con el diseño de ambientes de aprendizaje: una mirada desde la enseñanza de la evolución de la tecnología. Rev.investig.desarro.innov.5(1), 46-55. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3138
Bahamón, M., Viancha, M., Alarcón, L. y Bohórquez, C. (2012). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionados con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico. Vol. 11 (1), pp. 115-129. Recuperado el 2 de enero de 2015, en: http://search.proquest.com/docview/1436980687?accountid=43790?accountid=43790
Curione, K., Míguez, M., Crisci, C. Y Maiche A. (2010). Estilos cognitivos, motivación y rendimiento académico en la universidad. En: Revista Iberoamericana de Educación. 54, (3), 1-9. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5431671
Ferrater, J. (2009) Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Ed. Latinoamericana Cuarta Edición.
Ferrer, J. y Álvarez, J. (2005). Para fundamentar la bioética, Teorías y paradigmas teóricos en la bioética contemporánea. España: Universidad de Comillas.
Fink, L. (2003). Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. San Francisco: Calif. Jossey-Bass.
García, C. (2006). Los Estilos de Aprendizaje y las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Formación del Profesorado. Tesis Doctoral. Dirigida por Catalina Alonso García. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Grasha, A. (1996). Teaching with style: A Practical Guide to Enchancing Learning by Understanding Teaching and Learning Styles, Alliance, Univertsity of Cincinnati, EUA.
Gómez, L., (2004). Manual de Estilos de Aprendizaje – Material de autoinstrucción para docentes y orientadores educativos. México: Secretaría De Educación Pública. Recuperado el 17 de Noviembre 2013, de http://www.dgb.sep.gob.mx/informacion_academica/actividadesparaescolares/multimedia/manual.pdf.
Kolb, D. (1984), Experiential learning experiences as the source of learning development. Nueva York: Prentice Hall.
Lozano, A. (2008). Estilos de aprendizaje y enseñanza. Un panorama de la estilística educativa. México: Trillas.
Ministerio de Educación. (2009). Decreto 1290 de 2009. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Extraído el 20 de enero de 2016 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
O’connor, J., Seymur, J. (1993). Introducción a la PNL, México: Ed. Urano.
Rawls, J. (1971). Teoría de la Justicia. Cuarta reimpresión, México: Fondo de Cultura
Económica.
Rawls, J. (1997). Teoría de la justicia. México: Fondo de la cultura económica.
Romero, N., Salinas, V. & Mortera, J. (2010). Estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb en la educación virtual. Apertura, 2 (1) Recuperado el 10 de diciembre de 2014, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68820841007
Tedesco, J. (2012). Educación y justicia social en América Latina. Buenos Aires: Fondo de cultura Universidad Nacional San Martín.
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia [UPTC] (2006). Plan Maestro de desarrollo, 2007-2019. Recuperado el 15 de Febrero 2015 de: http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/universidad/documentos/plan_maestro/pmaestro_30junio.pdf.
Velásquez, M. (2000). Ética en los negocios: conceptos y casos. México: Pearson Educación.
Witkin, H. y Goodenough, D. (1981). Cognitive Styles: Essence and origins. New York. International University Press.
Zubirí, X. (2008), Fundamentos de bioética. Madrid: Triacastela.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Published articles in this journal are protected by a licence Creative Commons Attribution 4.0 International License. The content of articles is responsibility of each author and do not involve to the journal or the institution. It is allowed the diffusion and reproduction of titles, abstracts, and total content with academic, scientific, cultural, and/or commercial purposes, as long as it gives credit to the respective source.