Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The administrative processes of pedagogy and the socio-cultural aspects of inclusion and techno-pedagogy through the pedagogical trends on distance and virtual Education

Abstract

This research focuses on the study and analysis of the state of art of teaching trends in Virtual and Distance Education as a part of a doctoral thesis. The findings presented in this study show pedagogical trends which are integrated into administrative processes of pedagogy like techno-pedagogy, digital pedagogy and traditional processes of behavioral trends: conductism, cognitivism, constructivism and humanistic pedagogy. All of these trends are located in different educational contexts with their own particularities of the technological and communicational mediations. In the same way, the cognitive and pedagogical constructivism trends are observed where autonomous learning is the most important characteristic of Virtual and Distance Education, being all of these integrated to instructional pedagogies, constructivism and humanistic pedagogy as a part of the guidelines of the Educational Quality in this modality.

Keywords

pedagogical tendencies, distance and virtual education, tecno-pedagogy, administration pedagogy.

PDF (Español)

Author Biography

Jaime Andrés Torres-Ortiz

Ninguna


References

  • Barberá, E., Romiszowski, A. Sangrá, A., & Simonson, M. (2006). Educación abierta y a distancia. Barcelona, España: Editorial UOC.
  • Burton, J. K., Moore, D. M., & Magliaro, S. G. (2004). Behaviorism and instructional technology. En Jonassen, H. (Ed.), Handbook of research on educational communications and technology. (3-36). Mahwah, Estados Unidos: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cetz, R. (2015). Teaching culture using e-portfolios in a 4th semester university Spanish classroom (tesis de Maestría). Brigham Young University, Estados Unidos. Recuperado de: http://scholarsarchive.byu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5410&context=etd
  • Coll, C., & Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid, España: Morata.
  • Coll, C., Onrubia, J., & Mauri, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: el ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346, 33-70. Recuperado http://www.revistaeducacion.mec.es/re346_02.html.
  • De Almeida, C. (2010). Mudança e práctica pedagógica. Revista Múltiples Leituras, 3 (1), 163-184. Recuperado de http://www.metodista.br/revista/revistas-ims/index.php/ML/article/viewFile/1914/1915 DOI: https://doi.org/10.15603/1982-8993/ml.v3n1-2p163-184
  • De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7 (2), 7-15 . doi: 10.7238/rusc.v7i2.977 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
  • De Siqueira, J.M, Gimeno-Sanz, A., Rego, I.M.S., & Amorim, J. A. (2010). Algunos dilemas contemporáneos en torno a las tecnologías de la información y de las comunicaciones en la educación: propuesta para la formación de docentes para la producción y el uso de vídeo en el aula. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 9(2), 21-35. Recuperado de http://relatec.unex.es/article/view/629
  • Domínguez, C., Leví, G. Medina, A., & Ramos, E. (2014). Las competencias docentes: diagnóstico y actividades innovadoras para su desarrollo en un modelo de educación a distancia. Revista de Docencia Universitaria, 12 (1), 239-267. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/530 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2014.6431
  • Dougiamas, M., & Taylor, P. (2002). Interpretative analysis of an internet-based course constructed using a new courseware tool called MOODLE. HERDSA 2002 Conference. Recuperado de: http://dougiamas.com/writing/herdsa2002/
  • Duart, J., & Sangrá, A. (2005). Aprender en la virtualidad. Barcelona, España: Gedisa.
  • Eggen, P., & Kauchak, D. (2000). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. Revista Docencia Universitaria, 1 (1), 11-113 Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/sadpro/Documentos/docencia_vol_1_n_1_2000/10_rese%C3%B1a_3.pdf
  • Fainholc, B. (2015). Virtual communication processes of open and distance education: Some contributions from the cultural studies field. E-learning and Digital Media, 12(1), 3-16. Recuperado de http://ldm.sagepub.com/content/12/1/3.short. DOI: https://doi.org/10.1177/2042753015573887
  • Farren, M. (2008). E-Learning and action research as transformative practice. Innovate: Journal of Online Education, 5 (1). Recuperado de http://doras.dcu.ie/667/
  • Freebody, P., Reimann, P., & Tiu, A. (2008). Alignment of perceptions about the uses of ICT in Australian and New Zealand School. The University of Sydney, Australia. Recuperado de: http://www.ndlrn.edu.au/verve/_resources/Alignment_Report_Final_2008.pdf
  • Garba, S. (2014). Towards the effective integration of ICT in educational practices; a review of the situation in Nigeria. American Journal of Science and Technology,1 (3), 116- 121.Recuperado de: http://www.aascit.org/journal/archive2?journalId=902&paperId=570
  • García, L., Ruiz, M., Quintana, J., García, M., & García, M. (2009). Concepción y tendencias de la educación a distancia en América Latina. Madrid, España: Centro de Altos Estudios de la OEI.
  • García-Valcarcel, A., & Tejedor, F. (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basado en el uso de las TIC, desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147. Recuperado de http://www.educacion.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre352/re35206.pdf?documentId=0901e72b812342c3
  • Garrison, D. R. (2003). Self-directed learning and distance education. Handbook of distance education. (161-168). En Grahame & Anderson (Eds.).Londres, Inglaterra: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gómez, M., & Zemelman, H. (2006). La labor del maestro: formar y formarse. México D.F., México: Pax México.
  • González, E. B. (2006). Formación del tutor para la educación a distancia y los ambientes virtuales de aprendizaje en la universidad colombiana 1974-2002. Bogotá, Colombia: Rudecolombia, Fundación Cultural Javeriana de Artes Gráficas, Javegraf.
  • González, E. B. (2004). La Universidad Católica a distancia en Colombia y la formación de educadores para la enseñanza religiosa. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 6, 147-164. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2377/2307
  • Grahame, M., & Anderson, W. (2003). Handbook of distance education. Londres, Inglaterra: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gür, H., & Karamete, A. (2015). A short review of TPACK for teacher education. Educational Research and Reviews, 10 (7), 777-789. doi: 10.5897/ERR2014.1982 DOI: https://doi.org/10.5897/ERR2014.1982
  • Gutiérrez, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro. Revista de Educación, 352. Recuperado de www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_TIC.pdf
  • Gutiérrez, M., Pámies, J., Restrepo, G., & Gil, H. (2014). Educación y TIC incluyentes. Un acercamiento a la enseñanza y el aprendizaje escolar desde capacidades diferenciadas. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira.
  • Kim, J., Ryu, H., Katuk, N., Wang, R., & Choi, G. (2014). Enhancing competence and autonomy in computer-based instruction using a skill-challenge balancing strategy. Journal Educational Computing Research, 50(1), 1-28. doi: 10.2190/EC.50.1.a DOI: https://doi.org/10.2190/EC.50.1.a
  • Kivunja, CH. (2015). Creative engagement of digital learners with gardner’s bodily-kinesthetic intelligence to enhance their critical thinking.Creative Education, 6, 612-622. doi: 10.4236/ce.2015.66060 DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2015.66060
  • Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching. A conversational framework for the effective use of learning technologies. Nueva York, Estados Unidos: Routledge Falmer. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203304846
  • Lupion, P., & Rama, C. (2010). La educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Realidades y tendencias. Sao Pablo, Brasil: Unisul.
  • Magliaro, S., Lockee, B. B., & Kurton, J. K. (2005). Direct instruction revisited: A key model for instructional technology. Educational Technology Research and Development, 53(4), 41-55. Recuperado de: http://www.jstor.org/stable/30221208 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02504684
  • Mahmood, Q. Saif, S. Soomro, B., & Chandio, R. (2015).College teachers’ perception about pedagogical use of information and communication technologies in Lahore(Pakistan). The Women-Annual Research Journal, 7, 83-93. Recuperado de http://www.igs.usindh.edu.pk/volume07/06%20College%20Teachers.pdf
  • Mette, A., & Nygren, P. (2010). Children engagement in digital practices in leisure time and school. A social-cultural perspective on development of digital competencies. Nordic Journal of Digital Literacy,5 (2), 115-133. Recuperado de http://www.idunn.no/ts/dk/2010/02/art01?mode=print&skipDecorating=true&textSize= DOI: https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2010-02-04
  • Monereo, C., Badia, A., & Domenech, M. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona, España: Graó.
  • Nascimbeni, F., & Kugemann, W. (2014). Open education: achievements, challenges and a proposal for reflection. The William and Flora Hewlett Foundation. Recuperado de: http://www.ode.state.or.us/wma/teachlearn/commoncore/oer_report.pdf
  • Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 4 (2), 1-16. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M2/
  • Onrubia, J., Coll, C., Bustos, A., & Engel, A. (2006). Del diseño tecnopedagógico y el análisis de la práctica educativa al desarrollo tecnológico: retos para la mejora de Moodle. Comunicación presentada en Moodle Moot. Tarragona. Recuperado de http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/comunic/JO_CC_AB_AE_Moodle_06.pdf
  • Pischetola, M. (2012). Formação de professores para a promoção de projetos de inclusão digital sustentaveis. Linhas, Programa de Pós-Graduação em Educação, 13 (2), 89-98. doi:10.5965/1984723813022012089 DOI: https://doi.org/10.5965/1984723813022012089
  • Silva de Azevedo, H., Foohs, A., Sato, G., & do Rocio-Srtauhs, F. (2009). Pedagogic coherence in virtual didactic authoring communities. 39th ASEE/IEEE. Frontiers in Education Conference. San Antonio, Estados Unidos. Recuperado de http://fie-conference.org/fie2009/papers/1164.pdf DOI: https://doi.org/10.1109/FIE.2009.5350635
  • Silvio, J. (2009). Tendencias de la investigación sobre educación virtual y a distancia. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación Superior: Avances del Primer Encuentro Internacional Sobre Educación Virtual 2009. Recuperado de: http://iberoamericana.edu.co/app/Docs/IESV1N1art2.pdf
  • Simpson, O. (2012). Supporting students for success in online and distance education. Nueva York, Estados Unidos: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203095737
  • Stefl-Mabry, J., Radlick, M., & Doane, W. (2010). Student´s perceptions of teachers-ICT and learning. International Journal of Education and Development using information and communication technology, 6 (4), 64-82. doi: 10.5901/mjss.2014.v5n11p43 DOI: https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n11p43
  • Stephenson, J., & Sangrá, A. (2008). Modelos pedagógicos en e-learning. UOC. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/85600394/Modelos-Pedagogicos-Elearning
  • Subramanian, N., & Kandasamy, M. (2014). Mastering new information through facebook and discussion forum: A comparative Analysis. Asian Association of Open Universities, 9(1). DOI: https://doi.org/10.1108/AAOUJ-09-01-2014-B002
  • Szücs, A., Tàtrai, F., Szalma, E., French, C., Richter, Th., Coman, M., … Dopoulas, G. (2014). A socially-powered and multilingual open learning infrastructure to boost the adoption of e-learning resources. Open Discovery Space, 297229. Reporte en EU Policy y ICT Trends in Learning. Recuperado de: http://opendiscoveryspace.eu/sites/ods/files/d13.2_report_on_educational_practice_and_policy.compressed_0.pdf
  • Tickle, K., Muldoon, N., & Tennent, B. (2009). MOODLE and the institutional repositioning of learning and teaching at CQ University. En Atkinson, R. & McBeath, C. (eds.), Same places, different spaces. Proceedings ascilite Auckland 2009, 1038-1047. Recuperado de http://acquire.cqu.edu.au:8080/vital/access/manager/Repository/cqu:5577
  • Toledo, B., Díaz, M., & Andrada, S. (2014). Reflexiones en torno al proceso de implementación de la Licenciatura en Educación Especial modalidad a distancia en el marco de las dinámicas institucionales de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Catamarca. Revista Signos Universitarios, 2 (1), 51-64. Recuperado de: http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/2109/2656
  • Torres, J. (2015). Tendencias pedagógicas en las prácticas de formación de licenciados en educación básica modalidad a distancia y virtual (Tesis doctoral). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia.
  • Urribarri, R. (2002). Educación y TIC: Nuevas prácticas pedagógicas. Laboratorio de Investigación Educativa. Trujillo, Venezuela: Universidad de Los Andes. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/16601/1/educacion_y_tic_ppa.pdf
  • Zurita, L., & Ryberg, T. (2005). Towards a collaborative approach of introducing E-learning in higher education institutions: how do university teachers conceive and react to transitions to E-learning. Proceedings WCCE 2005. IFIP The International Federation for Information Processing. Recuperado de: http://vbn.aau.dk/en/publications/towards-a-collaborative-approach-of-introducing-elearning-in-higher-education-institutions(5e64a5b0-9c2c-11db-8ed6-000ea68e967b)/export.html

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.