Identification of the pillars that direct a university institution towards a smart-campus

Authors

  • Claudia Jazmín Galeano-Barrera Universidad de Santander, Bucaramanga
  • Daniela Bellón-Monsalve Universidad de Santander, Bucaramanga
  • Sergio Andrés Zabala-Vargas Universidad de Santander, Bucaramanga
  • Efrén Romero-Riaño Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga
  • Viviana Duro-Novoa Universidad Jesuita de Guadalajara, La Habana

DOI:

https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8511

Keywords:

smart campus; knowledge management; innovation theory; sustainability; smart practices.

Abstract

This article makes public the main results of the first phase of a research associated with the determination of a general model of an intelligent campus. A review of the literature was made based on a rigorous selection of documents, which has led to the establishment of the pillars that direct the university to carry out smart practices, integrating knowledge management, innovation and sustainability. This model makes the incorporation of institutional elements more flexible, always respecting university autonomy and social inclusion, in order to propose a framework that allows higher education institutions to be guided towards an intelligent development in an integral way that benefits the whole university community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Jazmín Galeano-Barrera, Universidad de Santander, Bucaramanga

Ingeniera Industrial, Magíster en Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente

Daniela Bellón-Monsalve, Universidad de Santander, Bucaramanga

Ingeniera Industrial, Magíster en Sistemas Energéticos Avanzados.

Sergio Andrés Zabala-Vargas, Universidad de Santander, Bucaramanga

Ingeniero Electrónico, Magíster en Administración de Proyectos

Efrén Romero-Riaño, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga

Ingeniero Industrial, Magíster en Ingeniería Industrial.

Viviana Duro-Novoa, Universidad Jesuita de Guadalajara, La Habana

Licenciada en Pedagogía, Máster en Gestión de la Información.

 

References

Aion, N., Helmandollar, L., Wang, M., & Ng, J. W. P. (2012). Intelligent campus (iCampus) impact study. Web Intelligence and Intelligent Agent Technology (WI-IAT), IEEE/WIC/ACM International Conferences on, WI-IAT, 291–295. doi: https://doi.org/10.1109/WI-IAT.2012.261

Atif, Y., & Mathew, S. (2013). A social web of things approach to a smart campus model. Proceedings - IEEE International Conference on Green Computing and Communications and IEEE Internet of Things and IEEE Cyber, Physical and Social Computing, GreenCom-iThings-CPSCom, 349–354. doi: https://doi.org/10.1109/GreenCom-iThings-CPSCom.2013.77

Berghofer, R. (2013). Smart university vision presented at robert gordon university. Recuperado de: https://smartuniversity.uwl.ac.uk/blog/?p=100

Bures, V., Tucnik, P., Mikulecky, P., Mls, K., & Blecha, P. (2016). Application of Ambient Intelligence in Educational Institutions: Visions and Architectures. International Journal of Ambient Computing and Intelligence (IJACI), 7, 27. doi: 10.4018/IJACI.2016010105

Bustamante-Zapata, L. F., Porto-Pérez, I. A., & Hernández-Taboada, F. (2013). Gestión estratégica de las áreas funcionales de la empresa: una perspectiva competitiva internacional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 56-68. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.2607

Casadiego-Ruiz, N. M. (2017). Construcción de un entorno conceptual alrededor del tema del tránsito urbano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 355-365. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6074

Catapult-Future Cities. (2016). Smart campus - university of glasgow. Recuperado de: http://futurecities.catapult.org.uk/project/smart-campus-university-of-glasgow/

Centre of Regional Science. (2007). Smart cities. Ranking of European medium-size cities. Viena, Austria.

Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter universities: A vision for the fast changing digital era. Journal of Visual Languages and Computing, 25 (6), 1003–1011. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvlc.2014.09.007

Coll, C., Onrubia, J., & Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de psicología, 38 (3). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97017407003>

Cujia, S., Jiménez, M. L., & Martelo, R. J. (2017). Tecnologías de información y comunicación en el marco de la estrategia instruccional del docente universitario. Revista Espacios, 38 (55). doi: a17v38n55/17385501

Díaz-Bernal, J. G. (2016). Tecnología:¿ un desafío para salir del riesgo?. Praxis & Saber, 7 (14), 71-90. doi: http://dx.doi.org/10.19053/22160159.5218

Donate-Manzanares, M., & Guadamillas-Gómez, F. (2010). Estrategia de gestión del conocimiento y actitud innovadora en empresas de castilla-la mancha. un estudio exploratorio. Investigaciones Europeas de Dirección Y Economía de La Empresa, 16 (1), 31–54. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60002-1

Figueroa-Cuello, A. N., Pardo-García, A., & Díaz-Rodríguez, J. L. (2017). Sistema control supervisor de clientes con acceso remoto para sistemas solares fotovoltaicos autónomos. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 367-378. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6104

García, R. A., Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50) 26- 40. doi: a17v38n50/17385026

García-Rubiano, M., & Forero-Aponte, C. (2015). Contrato psicológico y cambio organizacional en una entidad perteneciente al sector terciario de la ciudad de Bogotá, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 15-28. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4047

Gonzalez-Ariza, A. L., Castro, J. P., & Roncallo, M. (2004). Diagnóstico de la gestión de conocimiento en una empresa grande de Barranquilla (Colombia). Una actividad de vinculación cooperativa universidad - sector productivo. Ingeniería y Desarrollo, (16), 70–103. doi: http://www.redalyc.org/html/852/85216006/

Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (S2), 109–122. doi: https://doi.org/10.1002/smj.4250171110

Hartmann, A. (2006). The role of organizational culture in motivating innovative behaviour in construction firms. Construction Innovation, 6 (3), 159–172. doi: https://doi.org/10.1108/14714170610710712

Hipwell, S. (2014). Developing smart campuses #x2014; A working model. Intelligent Green Building and Smart Grid (IGBSG), International Conference on (IGBSG), 1–6. doi: https://doi.org/10.1109/IGBSG.2014.6835169

Hirsch, B., & Ng, J. W. P. (2011). Education beyond the cloud: Anytime-anywhere learning in a smart campus environment. In International Conference for Internet Technology and Secured Transactions, ICITST, 718–723. Recuperado de: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84857493677&partnerID=40&md5=70255f5e549f1fb76b5ec7ea729821c3

Jazmín, C., Barrera, G., Romero, E., & Becerra Ardila, L. E. (2015). Innovación Social en pequeñas ciudades.

Khabou, N., Rodriguez, I. B., Gharbi, G., & Jmaiel, M. (2014). A threshold based context change detection in pervasive environments: Application to a smart campus. Procedia Computer Science, 32, 461–468. doi: https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.05.448

Lazaroiu, G. C., Dumbrava, V., Costoiu, M., Teliceanu, M., & Roscia, M. (2015). Smart campus-an energy integrated approach. Renewable Energy Research and Applications (ICRERA), International Conference on, 5, 1497–1501. doi: https://doi.org/10.1109/ICRERA.2015.7418657

Liberona, D., & Ruiz, M. (2013). Análisis de la implementación de programas de gestión del conocimiento en las empresas chilenas. Estudios Gerenciales, 29 (1), 151–160. doi: https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.05.003

Makdissi, A., Boutaud, B., & Dalmolin, R. (2016). Smart Systems, 59–64.

Martínez-Caro, E. (2009). La gestión del conocimiento a través del e-learning. un enfoque basado en escenarios. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de La Empresa, 15 (1), 29–44. doi: https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60076-8

Marulanda, C. E., Giraldo, J., & López, M. (2014). Acceso y uso de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje: El Caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas, Colombia. Formación universitaria, 7 (4), 47-56. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000400006

Mattoni, B., Pagliaro, F., Corona, G., Ponzo, V., Bisegna, F., Gugliermetti, F., & Quintero-Nunez, M. (2016). A matrix approach to identify and choose efficient strategies to develop the Smart Campus. Environment and Electrical Engineering (EEEIC), IEEE 16th International Conference on. doi: https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555571

Maza-Figueroa, N. P., Orozco-Acevedo, M. A., & Ospino-Pinedo, M. E. D. (2017). Modelo de gestión estratégica para el desarrollo de un campus inteligente basado en conceptos de Smart City en la Universidad de Cartagena-Campus Piedra de Bolívar. (Trabajo de pregrado Universidad de Cartagena). doi: http://190.242.62.234:8080/jspui/handle/11227/5931

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Gestión del conocimiento en las IES: ¿Estamos preparados para ello?. Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-

Montoya, R. A. G., Espinal, A. A. C., & Vahos, J. D. H. (2016). Transporte verde: eficiencia y reducción de CO2 integrando gestión, tecnologías de información y comunicaciones (TIC) y un metaheurístico. Producción+ Limpia, 10 (2), 53-60. Recuperado de: http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/pl/article/view/897/620

Moya-Espinosa, P. I., & Moscoso-Durán, F. F. (2017). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva en el modelo empresarial del sector hotelero colombiano. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 8 (1), 11-22. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7367

Muñoz-Durán, J., Marín-Martínez, M., & Vallejo-Triano, J. (2006). La vigilancia tecnológica en la gestión de proyectos de I+D+i: recursos y herramientas. El Profesional de La Información, 5 (5), 411–419. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/9400/1/vol15_6.1.pdf

Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2012). ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa?. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15 (2), 63–72. doi: https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.07.004

Niebles-Núñez, W. A., Hernández-Palma, H. G., & Cardona-Arbeláez, D. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 25-36. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633

Nieto-Antolín, M., & Navas-López, J. (2003). Estrategias de Innovación y Creación de Conocimiento Tecnológico en las Empresas Industriales Españolas. Madrid, España: Editorial Civitas, Ed.

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York, NY, USA: Oxford University Press.

Pagliaro, F., Mattoni, B., Gugliermenti, F., Bisegna, F., Azzaro, B., Tomei, F., & Catucci, S. (2016). A roadmap toward the development of Sapienza Smart Campus. EEEIC 2016 - International Conference on Environment and Electrical Engineering. doi: https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555573

Parra-Penagos, C., & Rodríguez-Fonseca, F. (2015). La capacitación y su efecto en la calidad dentro de las organizaciones. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 131-143. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4602

Pertuz-Peralta, V., & Perez-Orozco, A. B. (2015). Modelo de cultura organizacional innovadora en caficultores del departamento del Cesar, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 117-130. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3687

Pitre, I. J., Gómez, R. J. M., & Pertuz, M. P. (2017). Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (1), 225-235. Recuperado de: http://ojs.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/227/pdf_15

Prettel, M. G., Cantillo, R. R., & Ávila, D. M. (2014). Transformación pedagógica mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 217-228. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.217228

Prieto-Mejía, S. (2014). La Incorporación de Tecnologías Educativas en la Universidad del Magdalena bajo un enfoque de Smart Campus. Recuperado de: http://dspace.redclara.net/bitstream/10786/723/1/34-La%20Incorporaci%C3%B3n%20de%20Tecnolog%C3%ADas%20Educativas%20en%20la%20Universidad%20del%20Magdalena%20bajo%20un%20enfoque%20de%20Smart%20Campus.pdf

Smith, K. G., Collins, C. J., & Clark, K. D. (2005). Existing Knowledge, Knowledge Creation Capability, and the Rate of New Product Introduction in High-Technology Firms. The Academy of Management Journal, 48 (2), 346–357. doi: https://doi.org/10.2307/20159660

Szabo, R., Farkas, K., Ispany, M., Benczur, A. A., Batfai, N., Jeszenszky, P., & Feher, G. (2013). Framework for smart city applications based on participatory sensing. In 4th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom 2013 – Proceedings, 295–300. doi: https://doi.org/10.1109/CogInfoCom.2013.6719260

Tan, J. (2006). Growth of industry clusters and innovation: Lessons from Beijing Zhongguancun Science Park. Journal of Business Venturing, 21 (6), 827–850. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.06.006

Tan, L., & Wang, N. (2010). Future Internet: The Internet of Things. In ICACTE 2010 - 2010 3rd International Conference on Advanced Computer Theory and Engineering, Proceedings 5, V5376–V5380. doi: https://doi.org/10.1109/ICACTE.2010.5579543

Valdelamar-Zapata, J. A., Ramírez-Cruz, Y. L., Rodríguez-Rivera, P. D., & Morales-Rubiano, M. E. (2015). Capacidad innovadora: cómo fomentarla, según docentes de Ciencias Económicas e Ingeniería de la UMNG. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 7-14. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3454

Vargas, F., & Castellanos, O. (2005). Vigilancia como herramienta de innovación y desarrollo tecnológico. Caso de aplicación: Sector de empaques plásticos flexibles. Ingeniería e investigación, 25 (2). Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-56092005000200004&nrm=iso

Vergara-Barrios, P. P., Rey-López, J. M., Osma-Pinto, G. A., & Ordóñez-Plata, G. (2014). Evaluación del potencial solar y eólico del campus central de la Universidad Industrial de Santander y la ciudad de Bucaramanga, Colombia. Revista UIS Ingenierías, 13 (2), 49-57. Recuperado de: http://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/49-57

Published

2018-08-15

How to Cite

Galeano-Barrera, C. J., Bellón-Monsalve, D., Zabala-Vargas, S. A., Romero-Riaño, E., & Duro-Novoa, V. (2018). Identification of the pillars that direct a university institution towards a smart-campus. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 9(1), 127–145. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8511

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.