Identification of the pillars that direct a university institution towards a smart-campus
Abstract
This article makes public the main results of the first phase of a research associated with the determination of a general model of an intelligent campus. A review of the literature was made based on a rigorous selection of documents, which has led to the establishment of the pillars that direct the university to carry out smart practices, integrating knowledge management, innovation and sustainability. This model makes the incorporation of institutional elements more flexible, always respecting university autonomy and social inclusion, in order to propose a framework that allows higher education institutions to be guided towards an intelligent development in an integral way that benefits the whole university community.
Keywords
smart campus; knowledge management; innovation theory; sustainability; smart practices.
Author Biography
Claudia Jazmín Galeano-Barrera
Ingeniera Industrial, Magíster en Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente
Daniela Bellón-Monsalve
Ingeniera Industrial, Magíster en Sistemas Energéticos Avanzados.
Sergio Andrés Zabala-Vargas
Ingeniero Electrónico, Magíster en Administración de Proyectos
Efrén Romero-Riaño
Ingeniero Industrial, Magíster en Ingeniería Industrial.
Viviana Duro-Novoa
Licenciada en Pedagogía, Máster en Gestión de la Información.
References
Aion, N., Helmandollar, L., Wang, M., & Ng, J. W. P. (2012). Intelligent campus (iCampus) impact study. Web Intelligence and Intelligent Agent Technology (WI-IAT), IEEE/WIC/ACM International Conferences on, WI-IAT, 291–295. doi: https://doi.org/10.1109/WI-IAT.2012.261
Atif, Y., & Mathew, S. (2013). A social web of things approach to a smart campus model. Proceedings - IEEE International Conference on Green Computing and Communications and IEEE Internet of Things and IEEE Cyber, Physical and Social Computing, GreenCom-iThings-CPSCom, 349–354. doi: https://doi.org/10.1109/GreenCom-iThings-CPSCom.2013.77
Berghofer, R. (2013). Smart university vision presented at robert gordon university. Recuperado de: https://smartuniversity.uwl.ac.uk/blog/?p=100
Bures, V., Tucnik, P., Mikulecky, P., Mls, K., & Blecha, P. (2016). Application of Ambient Intelligence in Educational Institutions: Visions and Architectures. International Journal of Ambient Computing and Intelligence (IJACI), 7, 27. doi: 10.4018/IJACI.2016010105
Bustamante-Zapata, L. F., Porto-Pérez, I. A., & Hernández-Taboada, F. (2013). Gestión estratégica de las áreas funcionales de la empresa: una perspectiva competitiva internacional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 4 (1), 56-68. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.2607
Casadiego-Ruiz, N. M. (2017). Construcción de un entorno conceptual alrededor del tema del tránsito urbano. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 355-365. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6074
Catapult-Future Cities. (2016). Smart campus - university of glasgow. Recuperado de: http://futurecities.catapult.org.uk/project/smart-campus-university-of-glasgow/
Centre of Regional Science. (2007). Smart cities. Ranking of European medium-size cities. Viena, Austria.
Coccoli, M., Guercio, A., Maresca, P., & Stanganelli, L. (2014). Smarter universities: A vision for the fast changing digital era. Journal of Visual Languages and Computing, 25 (6), 1003–1011. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvlc.2014.09.007
Coll, C., Onrubia, J., & Mauri, T. (2007). Tecnología y prácticas pedagógicas: las TIC como instrumentos de mediación de la actividad conjunta de profesores y estudiantes. Anuario de psicología, 38 (3). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97017407003>
Cujia, S., Jiménez, M. L., & Martelo, R. J. (2017). Tecnologías de información y comunicación en el marco de la estrategia instruccional del docente universitario. Revista Espacios, 38 (55). doi: a17v38n55/17385501
Díaz-Bernal, J. G. (2016). Tecnología:¿ un desafío para salir del riesgo?. Praxis & Saber, 7 (14), 71-90. doi: http://dx.doi.org/10.19053/22160159.5218
Donate-Manzanares, M., & Guadamillas-Gómez, F. (2010). Estrategia de gestión del conocimiento y actitud innovadora en empresas de castilla-la mancha. un estudio exploratorio. Investigaciones Europeas de Dirección Y Economía de La Empresa, 16 (1), 31–54. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60002-1
Figueroa-Cuello, A. N., Pardo-García, A., & Díaz-Rodríguez, J. L. (2017). Sistema control supervisor de clientes con acceso remoto para sistemas solares fotovoltaicos autónomos. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 367-378. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6104
García, R. A., Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Modelo de integración de las TIC en instituciones educativas con características rurales. Revista Espacios, 38 (50) 26- 40. doi: a17v38n50/17385026
García-Rubiano, M., & Forero-Aponte, C. (2015). Contrato psicológico y cambio organizacional en una entidad perteneciente al sector terciario de la ciudad de Bogotá, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 15-28. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4047
Gonzalez-Ariza, A. L., Castro, J. P., & Roncallo, M. (2004). Diagnóstico de la gestión de conocimiento en una empresa grande de Barranquilla (Colombia). Una actividad de vinculación cooperativa universidad - sector productivo. Ingeniería y Desarrollo, (16), 70–103. doi: http://www.redalyc.org/html/852/85216006/
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17 (S2), 109–122. doi: https://doi.org/10.1002/smj.4250171110
Hartmann, A. (2006). The role of organizational culture in motivating innovative behaviour in construction firms. Construction Innovation, 6 (3), 159–172. doi: https://doi.org/10.1108/14714170610710712
Hipwell, S. (2014). Developing smart campuses #x2014; A working model. Intelligent Green Building and Smart Grid (IGBSG), International Conference on (IGBSG), 1–6. doi: https://doi.org/10.1109/IGBSG.2014.6835169
Hirsch, B., & Ng, J. W. P. (2011). Education beyond the cloud: Anytime-anywhere learning in a smart campus environment. In International Conference for Internet Technology and Secured Transactions, ICITST, 718–723. Recuperado de: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84857493677&partnerID=40&md5=70255f5e549f1fb76b5ec7ea729821c3
Jazmín, C., Barrera, G., Romero, E., & Becerra Ardila, L. E. (2015). Innovación Social en pequeñas ciudades.
Khabou, N., Rodriguez, I. B., Gharbi, G., & Jmaiel, M. (2014). A threshold based context change detection in pervasive environments: Application to a smart campus. Procedia Computer Science, 32, 461–468. doi: https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.05.448
Lazaroiu, G. C., Dumbrava, V., Costoiu, M., Teliceanu, M., & Roscia, M. (2015). Smart campus-an energy integrated approach. Renewable Energy Research and Applications (ICRERA), International Conference on, 5, 1497–1501. doi: https://doi.org/10.1109/ICRERA.2015.7418657
Liberona, D., & Ruiz, M. (2013). Análisis de la implementación de programas de gestión del conocimiento en las empresas chilenas. Estudios Gerenciales, 29 (1), 151–160. doi: https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.05.003
Makdissi, A., Boutaud, B., & Dalmolin, R. (2016). Smart Systems, 59–64.
Martínez-Caro, E. (2009). La gestión del conocimiento a través del e-learning. un enfoque basado en escenarios. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de La Empresa, 15 (1), 29–44. doi: https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60076-8
Marulanda, C. E., Giraldo, J., & López, M. (2014). Acceso y uso de las Tecnologías de la información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje: El Caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas, Colombia. Formación universitaria, 7 (4), 47-56. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062014000400006
Mattoni, B., Pagliaro, F., Corona, G., Ponzo, V., Bisegna, F., Gugliermetti, F., & Quintero-Nunez, M. (2016). A matrix approach to identify and choose efficient strategies to develop the Smart Campus. Environment and Electrical Engineering (EEEIC), IEEE 16th International Conference on. doi: https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555571
Maza-Figueroa, N. P., Orozco-Acevedo, M. A., & Ospino-Pinedo, M. E. D. (2017). Modelo de gestión estratégica para el desarrollo de un campus inteligente basado en conceptos de Smart City en la Universidad de Cartagena-Campus Piedra de Bolívar. (Trabajo de pregrado Universidad de Cartagena). doi: http://190.242.62.234:8080/jspui/handle/11227/5931
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Gestión del conocimiento en las IES: ¿Estamos preparados para ello?. Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-
Montoya, R. A. G., Espinal, A. A. C., & Vahos, J. D. H. (2016). Transporte verde: eficiencia y reducción de CO2 integrando gestión, tecnologías de información y comunicaciones (TIC) y un metaheurístico. Producción+ Limpia, 10 (2), 53-60. Recuperado de: http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/pl/article/view/897/620
Moya-Espinosa, P. I., & Moscoso-Durán, F. F. (2017). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva en el modelo empresarial del sector hotelero colombiano. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 8 (1), 11-22. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7367
Muñoz-Durán, J., Marín-Martínez, M., & Vallejo-Triano, J. (2006). La vigilancia tecnológica en la gestión de proyectos de I+D+i: recursos y herramientas. El Profesional de La Información, 5 (5), 411–419. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/9400/1/vol15_6.1.pdf
Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2012). ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa?. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15 (2), 63–72. doi: https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.07.004
Niebles-Núñez, W. A., Hernández-Palma, H. G., & Cardona-Arbeláez, D. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 25-36. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633
Nieto-Antolín, M., & Navas-López, J. (2003). Estrategias de Innovación y Creación de Conocimiento Tecnológico en las Empresas Industriales Españolas. Madrid, España: Editorial Civitas, Ed.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York, NY, USA: Oxford University Press.
Pagliaro, F., Mattoni, B., Gugliermenti, F., Bisegna, F., Azzaro, B., Tomei, F., & Catucci, S. (2016). A roadmap toward the development of Sapienza Smart Campus. EEEIC 2016 - International Conference on Environment and Electrical Engineering. doi: https://doi.org/10.1109/EEEIC.2016.7555573
Parra-Penagos, C., & Rodríguez-Fonseca, F. (2015). La capacitación y su efecto en la calidad dentro de las organizaciones. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 131-143. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.4602
Pertuz-Peralta, V., & Perez-Orozco, A. B. (2015). Modelo de cultura organizacional innovadora en caficultores del departamento del Cesar, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 117-130. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3687
Pitre, I. J., Gómez, R. J. M., & Pertuz, M. P. (2017). Diagnóstico sobre accesibilidad e integración digital dentro del sector universitario colombiano. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (1), 225-235. Recuperado de: http://ojs.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/227/pdf_15
Prettel, M. G., Cantillo, R. R., & Ávila, D. M. (2014). Transformación pedagógica mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 217-228. doi: http://dx.doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n2.217228
Prieto-Mejía, S. (2014). La Incorporación de Tecnologías Educativas en la Universidad del Magdalena bajo un enfoque de Smart Campus. Recuperado de: http://dspace.redclara.net/bitstream/10786/723/1/34-La%20Incorporaci%C3%B3n%20de%20Tecnolog%C3%ADas%20Educativas%20en%20la%20Universidad%20del%20Magdalena%20bajo%20un%20enfoque%20de%20Smart%20Campus.pdf
Smith, K. G., Collins, C. J., & Clark, K. D. (2005). Existing Knowledge, Knowledge Creation Capability, and the Rate of New Product Introduction in High-Technology Firms. The Academy of Management Journal, 48 (2), 346–357. doi: https://doi.org/10.2307/20159660
Szabo, R., Farkas, K., Ispany, M., Benczur, A. A., Batfai, N., Jeszenszky, P., & Feher, G. (2013). Framework for smart city applications based on participatory sensing. In 4th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom 2013 – Proceedings, 295–300. doi: https://doi.org/10.1109/CogInfoCom.2013.6719260
Tan, J. (2006). Growth of industry clusters and innovation: Lessons from Beijing Zhongguancun Science Park. Journal of Business Venturing, 21 (6), 827–850. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.06.006
Tan, L., & Wang, N. (2010). Future Internet: The Internet of Things. In ICACTE 2010 - 2010 3rd International Conference on Advanced Computer Theory and Engineering, Proceedings 5, V5376–V5380. doi: https://doi.org/10.1109/ICACTE.2010.5579543
Valdelamar-Zapata, J. A., Ramírez-Cruz, Y. L., Rodríguez-Rivera, P. D., & Morales-Rubiano, M. E. (2015). Capacidad innovadora: cómo fomentarla, según docentes de Ciencias Económicas e Ingeniería de la UMNG. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 7-14. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.3454
Vargas, F., & Castellanos, O. (2005). Vigilancia como herramienta de innovación y desarrollo tecnológico. Caso de aplicación: Sector de empaques plásticos flexibles. Ingeniería e investigación, 25 (2). Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-56092005000200004&nrm=iso
Vergara-Barrios, P. P., Rey-López, J. M., Osma-Pinto, G. A., & Ordóñez-Plata, G. (2014). Evaluación del potencial solar y eólico del campus central de la Universidad Industrial de Santander y la ciudad de Bucaramanga, Colombia. Revista UIS Ingenierías, 13 (2), 49-57. Recuperado de: http://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/49-57