Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

A smorga: From the novel to the cinema

Abstract

The novel by Eduardo Blanco Amor written in Galician language A smorga is compared in this paper to the films Parranda by Gonzalo Suárez and A smorga by Ignacio Vilar. Interartistic  methodology is arranged here due to the possibility from Comparative Literature which allows the study of different artistic assessments in this case literature and cinema. In such a way, it is analysed space-time, the teller, characters, movies critics, and so on. The findings reveal remarkable differences between cinema and literature in this works. It is concluded also that the base text of the novel is preserved in some way.

Keywords

A smorga, cinema, Eduardo Blanco Amor, literatura, Comparative Literature

PDF (Español) XML (Español)

References

  1. Álvarez Patiño, Coral. La literatura y el cine a través de Eduardo Blanco Amor y Federico
  2. García Lorca. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2018. http://hdl.handle.net/10366/139097
  3. Blanco Amor, Eduardo. A Esmorga. (3ra. ed.). Vigo, España: Editorial Galaxia, 2010.
  4. Blanco Amor, Eduardo. La Parranda e outros guións inéditos. Coruña, España: Junta de Galicia y Centro Galego de Artes da Imax, 1994.
  5. Bonet Mujica, Lluís. “‘A Esmorga’: viaje sin retorno”. La Vanguardia. Web. 8 de mayo de
  6. https://www.lavanguardia.com/cine/20150508/54430510391/a-esmorga-critica-de-cine.html
  7. Cinema Ad Hoc. “Críticas: A Esmorga”. Cinema Ad Hoc. Web. 6 de mayo de 2015. https://
  8. cinemaadhoc.com/2015/05/criticas-a-esmorga/
  9. Dasilva Fernández, Xosé Manuel. “As vicisitudes editoriais d’A Esmorga”. Grial: Revista Galega de Cultura, núm, 148 (2009): 36-51.
  10. Forcadela, Manuel. Guía de lectura de A esmorga de Eduardo Blanco Amor. Vigo, España:
  11. Edicións do Cumio, 1991. https://oximnasiodeacademo.files.wordpress.
  12. com/2012/05/guc3ada-de-lectura-de-a-esmorga-de-eduardo-blanco-amor.pdf Gavilanes Laso, Xosé Luís: “Perfís estructurais de contido e expresión en A Esmorga”. Grial:
  13. Revista Galega de Cultura, núm. 69 (1980): 286-289. Impreso.
  14. Martínez Delgado, Ana Belén. A esmorga de Blanco Amor e Parranda de Gonzalo Suárez.
  15. Coruña, España: Ediciós do Castro, 2000.
  16. Praza Pública. “Ignacio Vilar: ‘a xente sae orgullosa de ver A Esmorga’”. Praza Pública.
  17. Web. 1 de diciembre de 2014. https://praza.gal/cultura/ignacio-vilar-a-xente-sae-orgullosa-
  18. de-ver-a-esmorga
  19. Reviriego, Carlos. “A Esmorga”. Sensacine. Web. Sin fecha. https://www.sensacine.com/peliculas/
  20. pelicula-226627/sensacine/
  21. ----. “A esmorga (Ignacio Vilar)”. Caiman Cuadernos de Cine. Web. 8 de mayo de 2015. https://www.caimanediciones.es/a-esmorga-critica/
  22. Rus Gascón, Pilar. Imaxe do mundo en Eduardo Blanco Amor. A muller, o conflicto social e
  23. os marxinados. Vigo: Edicións A Nosa Terra, 1997.
  24. Sánchez Noriega, José Luís. De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona:
  25. Ediciones Paidós, 2000.
  26. Sande, José Manuel. “Parranda, de Gonzalo Suárez”. El cine de Gonzalo Suárez. Ed. Carmen
  27. Becerra. España: Mirabel Editora, 2004, pp. 136-173.
  28. Vázquez Souza, Ernesto y Xosé María Dorrabo Paz. “De A Esmorga, texto literario, a Parranda,
  29. texto fílmico”. Literatura y cine: perspectivas semióticas: actas del I SimVázquez Souza, Ernesto y Xosé María Dorrabo Paz.
  30. Vilar, Ignacio. “Entrevistas: Ignacio Vilar”. Cinema Ad Hoc. Web. 10 de septiembre de 2015.
  31. https://cinemaadhoc.com/2015/05/entrevistas-ignacio-vilar/

Downloads

Download data is not yet available.