Photography in Los fantasmas del masajista by Mario Bellatin
Abstract
This paper reflects on the visual stimuli present in the work of the Peruvian/Mexican writer Mario Bellatin, specifically in the direct incorporation of photographs in Los fantasmas del masajista (2009). In this way, four conceptual axes are proposed that seek to illustrate the meaning of the inclusion of this element in the text, as well as the analysis of the photographic archive that, at first sight, seem to have an obvious continuity with the story, but that many times rather puzzle and produce a derisory effect. Finally, interdisciplinarity is considered as a procedure that, far from favoring referentiality in the work, arouses a series of doubts in the reader, an effect that is directly related to the artistic proposal of this writer.Keywords
Mario Bellatin, photography, interdisciplinarity, procedure, referential illusion
References
Barthes, R. (1980). El mensaje fotográfico (1961), La retórica de la imagen (1964) y El tercer sentido (1970) en Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. (J. Sala-Sanahuja, Trad.). Barcelona: Paidós.
Bellatin, M. (1992). Efecto invernadero: un nuevo estilo de la novela en Mario Bellatin (Entrevistador J. Arévalo). El comercial, México.
Bellatin, M. (2009). Los fantasmas del masajista. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Cote Botero, A. (2014). Mario Bellatin: el giro hacia el procedimiento y la literatura como proyecto. Pennsylvania: University of Pennsylvania. Recuperado de https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=3056&context=edissertations
Cherri, L. (2015). Formas de la imagen en Mario Bellatin: una pregunta por lo sensible. IX Congreso Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/63027/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cherri, L. & Cuartas, J. (2017). El nombre del universo: primeros apuntes sobre el Cuaderno de Teología de Mario Bellatin. Manuscrítica. Revista de crítica genética, (33), 73-89. Recuperado de http://www.revistas.fflch.usp.br/manuscritica/article/view/2864
De los Ríos, V. (2015). Analogías: Fotografía y literatura en Mario Bellatin. En Trans, 19. Recuperado de https://journals.openedition.org/trans/1089. https://doi.org/10.4000/trans.1089
Jenkins, H. (2006). La Cultura de la Convergencia de los Medios de Comunicación. Nueva York: Paidós Ibérica, S.A.
Neyra, E. (2006). Hay como una búsqueda constante de escribir sin escribir, de resaltar los vacíos, las omisiones, antes que las presencias. (Entrevista a Mario Bellatin). Chile: Proyecto Patrimonio. Recuperado de http://www.letras.mysite.com/mb240606.htm
Olivier, F. (2016). De algunos usos de la fotografía en la literatura hispanoamericana contemporánea. Cuadernos de Literatura, 20(40), 430-448. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl20-40.aflh
Pauls, A. (2005). El problema Bellatin. El Interpretador.net, (20). Recuperado de http://www.elinterpretador.net/20AlanPauls-ElProblemaBellatin.html
Rodríguez, F. (2006). Entrevistas. Mario Bellatin. Hispanoamérica, 35(103).
Sontag, S. (2017). Sobre la fotografía. (C. Gardini, Trad.). Buenos Aires: Alfaguara.
Walker, C. (2009). Mario Bellatin: imágenes literarias. Actas del II Congreso Internacional Cuestiones críticas: Rosario. Recuperado de http://www.celarg.org/int/arch_publi/walker_acta.pdf