Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Collaborative learning for the control of weevils in mosaic plants

Abstract

The objective of this paper was to develop and evaluate the training process, during the undergraduate work, based on collaborative learning with students of Agricultural Production and for the control of weevils in Musaceae. The design was based on a control group and an experimental group articulating the pedagogical process with the technical one in ten training sessions in diverse learning environments. The rubric was the tool that supported the pedagogical evaluation from the collaborative learning in the experimental group and was compared with the traditional evaluation in the control group. Action research was used and the pedagogical process was implemented in theoretical and practical classes. The results showed significant differences in attention capacity. Conclusion: Collaborative learning is an effective strategy for disciplinary mastery and is significantly related to academic performance and the ability to share different ideas in the students of the experimental group, with respect to the students of the control group.

Keywords

collaborative learning, pedagogical strategies, population fluctuation, control mechanisms, musacea

PDF (Español)

Author Biography

Luis Pinto

 

 

 


References

  • Agropecuaria, L. e. (2010). Proyecto Educativo del Programa.
  • Agropecuaria, L. e. (2010, pág 4). Ficha Saces.
  • Alburguez, M. (2011). Trabajo Colbarativo y Enseñanza de la Lectura de Artículos científicos en Inglés del Area de Ingenieria Química.
  • Correa, L. M., Pinto, F., y J. Lozano. (2018). Aprendizaje colaborativo: una estrategia educativa parael dominio de medios de control del pico del cultivo de plátano en los estudiantes de Licenciatura en Producción Agropecuara de la Universidad de los Llanos, Departamento de Meta. Villavicencio.
  • ICA. (2012). Manejo Fitosanitario del cultivo del plátano.
  • Maldonado Pérez, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus, 13 (23), 263-278.
  • Marcy P. Driscoll, Adriana Vergara. (1997). Nuevas tecnologías y su impacto en la educación del futuro. Pensamiento Educativo.Vol.21, 91.
  • Oscar Revelo Sánchez, C. A. (2018, pág.1). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnnoLógicas ISSN-p0123-7799/ISSN-e 2256-5337, Vol.21 No.41.
  • Rigoberto Castillo, A. S. (2002). Aprendizaje Cooperativo: Una estrategia para la Enseñanza del Inglés en una Escuela Pública de España. Informe Investigativo. Revista Científica. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, Colombia. Vol. 4, 235-256.
  • Sara R. García, N. H. (2011). Métodos de Investigación en Educación Especial.

Downloads

Download data is not yet available.