Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The cinema, a strategy to develop critical thinking skills in social

Abstract

The paper “Films, a strategy to develop critical thinking skills in social sciences” begins of a problem found in first and second grade students of the Manitas campus of the Educational Institution “Álvaro González Santana” (IEPAGS) in Sogamoso (Boyacá, Colombia) in which it was observed that in their daily learning, they did not develop critical thinking skills, such as: comprehension, interpretation and proposition. In order to improve these difficulties, various didactic-pedagogical strategies were used, through films, which allowed them to develop these skills. This research was framed in the action research methodology, with a qualitative approach, which defined the path to follow, in three phases: diagnosis, intervention and analysis and interpretation, facilitating in the students the remembrance, contextualization and the strengthening of their written and oral expression on topics of Social Sciences.

Keywords

critical thinking, skills, Films, science.

pdf (Español)

References

Ambrós, A. y Breu, R. (2007). Cine y educación: el cine en el aula de primaria y secundaria.
Barcelona: editorial Grao.
Amar, V. M. (2009). El cine y otras miradas. Contribución a la educación y a la cultura
audiovisual. Sevilla: Comunicación social ediciones y publicaciones.
Aparicio, D. (2011). El uso del cine como recurso didáctico. Una experiencia de educación
mediática desde el Instituto de Tecnologías Educación. Recuperado el 12 de marzo
de 2013, de http://www.educacionmediatica.es/comunicaciones/Eje%202/
Daniel%20Aparicio.pdf
Barraza, C. E. (2015). El cine como recurso didáctico en la enseñanza de las ciencias sociales.
México, D.F.: Boletín UNAM-DGCS-390 Ciudad Universitaria.
Elliott, J. (1993) El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
Freire, P. (1995). A sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água.
Guzmán, M.C. (2014), Cineargumentando: Un modelo de argumentación para los estudiantes
de educación media. (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de
Colombia, Tunja, Colombia. Recuperado el 12 de abril de 2016, de https://
es.slideshare.net/ejcaroruiz1/cata-apuntes-fabis
Kemmis, S., & Mctagg art, T. (1988) Cómo planificar la investigación acción. Barcelona Laertes.
López, G. (2013). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 37(22),
41-60. Recuperado el 15 de abril de 2016, de educacion.to.uclm.es/pdf/
revistaDI/3_22_2012.pdf
Martínez-Salanova, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Recuperado el 12
de abril de 2016, de http://www.uhu.es/cine.educacion/articulos/valor_cine_
aprender_ensenar.htm
OCENDI (s.f.). EDUMEDIA. La importancia del uso del cine como medio educativo para niños.
Recuperado el 12 de abril de 2016, de http://www.ocendi.com/educamedia/
la-importancia-del-uso-del-cine-como-medio-educativo-para-ninos/
Rendón Uribe, M. A. (2011). Incidencia de un programa de intervención pedagógica
basado en habilidades de pensamiento crítico-reflexivo y aprendizaje
cooperativo en la competencia socioemocional de estudiantes de la básica de
la ciudad de Medellín-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte,
(32), 104-128. Recuperado el 3 de abril de 2016, de http://revistavirtual.ucn.
edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/28/61
Vargas Escobar, L. A. (2014). Posibles incidencias del área de Ciencias Sociales sobre el
pensamiento crítico de estudiantes de básica y media del GI School del municipio de Salento-
Quindío. (Tesis de Maestría). Universidad Católica, Manizales, Colombia.
Recuperado el 3 de abril de 2016, de http://repositorio.ucm.edu.co:8080/
jspui/bitstream/handle/10839/969/Leonardo%20Andres%20Vargas%20
Escobar.pdf?sequence=1
Zabala, H. A. (2014). El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa
de filosofía para niños, Semillero del Grupo de Investigación Filosofía, Sociedad
y Educación. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 4 (1), 59-70. Recuperado el 3
de abril de 2016, de http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/
view/551/446

Downloads

Download data is not yet available.