The reading processes case of the educational institution Marco Antonio Quijano Rico
Abstract
The analysis about the reading process in the student population at the Educational Institution “Marco Antonio Quijano Rico” (Sogamoso, Colombia)
will be a qualitative investigation of the research-action type, taking as a base the reading difficulties that the students present in terms of low level of
comprehension, analysis and vocabulary. Such analysis will have the participation in activities prone to classify each of the shortcomings and find alternatives
that lead to prompt and effective solutions during the academic training process. Likewise, a constructivist and modern methodological proposal will be developed that allows teachers to consider these tools to guide educational practices for the benefit of the teaching-learning process, including parents.
Keywords
Reading, Writing, Reading comprehension, Rurality, Didactics.
References
Bravo, Luis. (1996). Psicología de las Dificultades del Aprendizaje Escolar. Chile:
Ed. Universitaria.
Castellanos, Yeimy, Lozano, Teresa y Osorio Mónica (2013). La literatura
infantil como estrategia pedagógica para generar aprendizajes significativos en
los procesos de lectura. (Trabajo de grado Licenciatura en Pedagogía Infantil).
Universidad del Tolima.
Chambers, A. (2008). Conversaciones. Escritos sobre la literatura y los niños.
España: Fondo de Cultura Económica de España.
Cuetos, F., (2010), Psicología de la lectura. P. 29.Elliott, J. (2000). La Investigaciónacción
en educación. Ediciones Morata, S.L.
Cañizález Mesa, N. E., & Benavides Rozo, F. A. (2018). La didáctica como
herramienta de la reflexión docente. Educación Y Territorio, 6(11), 105 - 145.
Recuperado a partir de https://jdc.edu.co/revistas/index.php/reyte/article/
view/48
Feo, E. (2010). El cuento como estrategia pedagógica para generar aprendizajes
significativos en los procesos de lectura en el grado primero de la institución
educativa San Luis sede Bellavista de Florencia Caquetá. (Trabajo de grado).
Universidad de la Amazonia, Florencia, Colombia.
Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1979). Leer no es descifrar; escribir no es copiar.
En los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. (P. 344-353). México:
Siglo XXI.
Ferreiro, E. y Teberosky, A. (2005). Los sistemas de escritura en el desarrollo del
niño. México: Siglo XXI. P. 48.
García, E. (1993). Didáctica, La comprensión de textos. Modelo de procesamiento
y estrategias de mejora.
González, Moreira, R., Molinari, M., Pinzás, J., Crawford, A., González, A.,
Ramírez, E., Rincón, G. y Pérez, M. (2002). Lectura Comprensiva Temprana.
Para que leamos desde la infancia, mucho más mejor. Perú: Ministerio de
Educación del Perú.
Jenkinson, M.D. (1976). “Modos de enseñar”, en Staiger, R.C. (comp.), La eneñanza
de la lectura, Buenos Aires, Huemul. Recuperado de: https://revistas.lasalle.
edu.co/index.php/ap/article/download/1048/953/
Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Investigación Acción Educativa (IAE).
León, J.A. (2004). ¿Por qué las personas no comprenden lo que leen?. Psicología
Educativa, 10-(2), 101-116.
Mariño Díaz, L., Pulido Cortés, O., & Morales Mora, L. (2016). Actitud
filosófica, infancia y formación de maestros. Praxis & Saber, 7(15), 81-101.
https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5724
Martínez-Bernal, J., Sanabria-Rodríguez, L., & López-Vargas, O. (2016).
Relaciones entre logro de aprendizaje, automonitoreo, estilo cognitivo y estilos
de aprendizaje en estudiantes de medicina. Praxis & Saber, 7(14), 141 - 164.
https://doi.org/10.19053/22160159.5221
Morles, A. (12 de octubre de 1987). Niveles de lectura. Recuperado el 27 de agosto
de 2016, de favio-nivelesdelectura.blogspot.com
Organización para la cooperación y el desarrollo económico (OCDE) (2009). La
Competencia Lectora. Recuperado de: www.juntadeandalucia.es/educación/
portal/web/web/portallibroabiero.
Phillips, B. M., & Lonigan, C. J. (2009). Variations in the home literacy environment
of preschool children: A cluster analytic approach. Scientific Studies of
Reading, 13(2), 146-174.
Samacá Bohórquez, I. (2016). El espíritu científico en la primera infancia. Praxis &
Saber, 7(13), 89 - 106. https://doi.org/10.19053/22160159.4167
Smith, C. B. (1989). La enseñanza de la lecto-escritura: un enfoque interactivo,
Madrid, Aprendizaje Visor. Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/
index.php/ap/article/download/1048/953/
Solé, Isabel. Estrategias de lectura, 8ª. Ed., Madrid, Graó, 1998, p.69.
Solé, Isabel. Estrategias de lectura, Barcelona, Graó, 1994, pág. 18.
Solé, Isabel. Estrategias de lectura, Barcelona, Graó, 1995, pág. 17.
Strang, R. (1965). Procesos del aprendizaje infantil, Buenos Aires, Paidós.
Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/
download/1048/953/
Teberosky, A. Los Sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México. Editores
Siglo Xxi. 22 Edición 2005.
Touriñán, J.M. La Significación del Conocimiento de la Educación. P.83-84.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores.
Barcelona: Grijalbo.