Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Compulsory Attendance in Public Universities in Bolivia: A Historical, Legal, and Social Perspective

Abstract

Background: Compulsory attendance to theoretical classes (CATC) was abolished in most public universities in Latin America due to the University Reform of 1918. In recent decades, Bolivia gradually implemented CATC again.
Objective: To analyze the degree of legitimacy and legality of the CATC in Bolivian public universities from a historical, legal and social context and perspective.

Originality/Contribution: This study examines, discusses, and establishes the historical, legal, and social foundations of CATC in Bolivian public universities, as well as the reasons for its recent reinstatement.

Method: The study explores the historical background of the subject, national legislation, current university regulations, and human rights documentation. Surveys were conducted among university faculty using representative samples.

Conclusions: CATC raises serious concerns regarding its legality and exhibits elements of coercion, extortion, and intimidation. The regulations enforcing CATC conflict with higher-order laws and reformist principles. Furthermore, CATC lacks legitimacy as it violates the epistemological principles of the Reform of 1918. It also infringes upon the principles of democracy, equity, inclusion, the right to work, and the quality of teaching, among others.

PDF (Español)

Author Biography

Enrique Richard

Posdoctorado en Investigación Científica (CONICET, Argentina). Posdoctorado en Informática y Biodiversidad, Universidad de Kansas (USA). Doctor en Ciencias (Biología), Universidad Nacional de Cuyo (Argentina). Magister Scientiae en Docencia en Ciencias de la Salud, Universidad San Gregorio de Portoviejo (Ecuador). Licenciado en Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Catedrático de Metodología de la Investigación II, Carrera de Medicina, Universidad San Gregorio de Portoviejo (USGP) (Ecuador). Investigador Principal Categoría III de la Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (Ecuador). Miembro titular, Comité de Ética en Investigación en Seres Humanos (CEISH-USGP). chelonos@gmail.com

Denise Ilcen Contreras Zapata

Magister Scientiae en Salud Pública mención: Gerencia en Salud, Universidad Mayor de San Andrés (Bolivia). Magister Scientiae en Docencia en Ciencias de la Salud, Carrera de Medicina, Universidad San Gregorio de Portoviejo (USGP) (Ecuador). Candidata a Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad Andina Simón Bolívar (Bolivia). Catedrática de Fisiología Humana I, Carrera de Medicina, (USGP) (Ecuador). Investigador Auxiliar 1, Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (Ecuador). 

Pedro Maillard Bauer

Magister Scientiae en Desarrollo Emprendedor e Innovación, Universidad de Salamanca (España). Candidato a Doctor en Educación Superior, Universidad Mayor de San Andrés (UMSA, Bolivia). Docente Investigador del Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior (UMSA, Bolivia). Jefe del Departamento Jurídico de la Universidad Mayor de San Andrés (UMSA, Bolivia). pmaillard@umsa.bo


References

  1. Barral Zegarra, Rolando. Educar o adoctrinar: análisis crítico del currículo de la ley n° 070 "Avelino Siñani-Elizardo Pérez" y otros temas de ecología, geopolítica, cultura y lectura. La Paz: Ediciones Brecha: 2014.
  2. Battú, Norma. Falacias y manejos falaces con impacto jurídico: ideas para detectarlos y neutralizarlos, 1.a ed. Santa Fe: Ediciones UNL, 2020. https://bit.ly/3xnfbYA
  3. Bravo, Gabriel, Mario García, Bernabé Pinell, Enrique Molina Sandoval, Fernando Omonte, Carlos Pimentel y Eduardo Prado. "Diplomados en educación superior: ¿Necesidad o búsqueda de nuevos paradigmas?" En I Simposio Académico de la FAC, Técnica de la UMSA, 2003. (Por favor: en todas las citas, anotar los nombres de los autores, no solo los apellidos, para cumplir con las directrices de normas Chicago)
  4. Buchbinder, Pablo. "Pensar en la Reforma 100 años después". Revista Iberoamericana de Educación Superior 9, n.° 25 (2018): 86-95. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.25.343
  5. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.25.279
  6. Bunge, Mario. Epistemología. Barcelona: Siglo XXI Editores, 2002.
  7. Camacho, Aida y Audalia Zurita. "Legalidad y legitimidad de la participación estudiantil en la evaluación docente de la Universidad Mayor de San Andrés". En Actas V Simposio de Evaluación Académica, editado por Enrique Richard, 1-12. La Paz: Editorial UMSA, 2002.
  8. Cámara, Oscar. Régimen universitario. La Paz: Editorial Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, Universidad Mayor de San Andrés, 2011. https://bit.ly/3jKvrz0
  9. Campos-Céspedes, Jensy y Walter Solano-Gutiérrez. "Autonomía universitaria y libertad de cátedra en tiempos de cambio". Innovaciones Educativas, 22, n.° 32 (2020): 151-169. 10.22458/ie.v22i32.2973
  10. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2973
  11. Castillo-Briceño, Cristina. "Posicionando la educación inclusiva: una forma diferente de mirar el horizonte educativo". Revista Educación, 39, n.° 2 (2015): 123-152. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19902
  12. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19902
  13. Ciria, Alberto y Horacio Sanguinetti. Universidad y estudiantes. Buenos Aires: Ediciones de Palma, 1962.
  14. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos del IX Congreso Nacional de Universidades. Trinidad: Editorial CEUB, 1999. https://bit.ly/3xiA2wd
  15. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Plan estratégico del Postgrado 2002- 2006. La Paz: Editorial CEUB, 2002.
  16. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos del X Congreso Nacional de Universidades. Cobija: Editorial CEUB. 2003 https://bit.ly/3yhDKpQ
  17. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos del II Congreso Nacional de Universidades. Reglamento de Régimen Estudiantil de la Universidad Boliviana. La Paz: Editorial CEUB-UMSA, 2005. https://bit.ly/3jI4ziR
  18. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos de la I Reunión Académica nacional del XI Congreso Nacional de Universidades. La Paz: Editorial CEUB-UMSA, 2009. https://bit.ly/4ducwjV
  19. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos XI Congreso Nacional de Universidades. La Paz: Editorial CEUB, 2011. https://bit.ly/3ym6uhh
  20. Comité Ejecutivo de la Universidad Boliviana (CEUB). Documentos XII Congreso Nacional de Universidades. La Paz: Editorial CEUB, 2014. https://bit.ly/3ym6uhh
  21. Constitución del Estado Plurinacional de Bolivia (CEPB), 7 de febrero de 2009, Bolivia. https://bit.ly/2TundQS
  22. Crisci, Jorge y María José Apodaca. "Los rankings globales de universidades y su función disciplinaria". Revista Museo La Plata 2 n.° 2 (2017): 12-18.10.24215/25456377e039
  23. https://doi.org/10.24215/25456377e039
  24. Del Mazo, Gabriel. La Reforma Universitaria. Tomo I. El movimiento argentino (1918-1940). La Plata: Ediciones del Centro de Estudiantes de Ingeniería de La Plata, 1941 https://bit.ly/3jcvL9q
  25. De Trazegnies Granda, Fernando. "La verdad sobre Hans Kelsen". Revista Foro Jurídico de la Asociación Civil Foro Académico n.° 7 (2007): 268-279. https://bit.ly/3jES8od
  26. Fajardo, Stella. "La educación superior inclusiva en algunos países de Latinoamérica: avances, obstáculos y retos". Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11 n.° 1 (2017): 171-197. 10.4067/S0718-73782017000100011.
  27. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011
  28. Fernández, Enrique y Octavio Gutiérrez. Universidad enferma. Santa Cruz: Editorial Búho, Bolivia, 2003.
  29. García-Cano Torrico, María, Mariana Buenestado Fernández, Pilar Gutiérrez Arenas, María López González y Azahara. Naranjo de Arcos. Apuntes para la inclusión en la comunidad universitaria. ¿Qué es una universidad inclusiva? Córdoba: Universidad de Córdoba, 2017. https://bit.ly/2UolQDc
  30. Gentili, Pablo. "Marchas y contramarchas. El derecho a la educación y las dinámicas de exclusión incluyente en América Latina". Revista Iberoamericana de Educación, 49 (2009): 19-57. https://bit.ly/2X14uxP
  31. https://doi.org/10.35362/rie490673
  32. Gómez Gamboa, David, Karla Velazco Silva y Denise Ortega Morán. Derecho a la libertad académica en Latinoamérica. Zulia: Editorial Aula Abierta, 2020. http://derechosuniversitarios.org/
  33. Hastie Falkiner, Nathanael James. "La autonomía universitaria: ¿al servicio de las transformaciones sociales?" Temas Sociales, n.° 37 (2015): 83-100. https://bit.ly/2UYWmwq
  34. Ingenieros, José. El hombre mediocre. Madrid: Editorial Renacimiento, 1913. https://bit.ly/3dcxjwe
  35. International Organization for Standardization. ISO 37001. La norma que lucha contra el soborno en las organizaciones. ISO, 2016. https://bit.ly/3AlTs58
  36. Kelsen, Hans. Teoría general del derecho y del Estado. Traducción de Eduardo García Máynez. México: UNAM, 1983.
  37. Kelmansky, Diana. Estadística para todos: estrategias de pensamiento y herramientas para la solución de problemas. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, Instituto Nacional de Educación Tecnológica, 2009. https://bit.ly/3gYudwW
  38. Lizárraga Zamora, Katleen. Economía y universidad pública. La Paz: Fundación Milenio y Konrad Adenauer Stiftung, 2002.
  39. López, Luis y María Valdés (2019). "La evaluación del desempeño docente en la educación superior". Propósitos y Representaciones, 7 (2): 479-515. DOI: 10.20511/pyr2019.v7n2.255.
  40. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
  41. Mayz, Ernesto. El ocaso de las universidades. Caracas: Monte Ávila Editores, 1984.
  42. Miguel-Román, José Antonio. "La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo". Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 50, n.° especial (2020): 13-40. 10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
  43. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
  44. Ortiz, Tulio y Luciana Scotti. La Reforma universitaria de 1918 y sus antecedentes: visión desde la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Publicaciones de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, 2018. https://bit.ly/3gXu7pm
  45. Ossorio, Manuel. Diccionario de ciencias jurídicas políticas y sociales. Guatemala: Editorial Datascam, 2020. https://bit.ly/3dFWBDm
  46. Padilla Omiste, Alvaro, Ramón Daza Rivero y Vanya Roca Urioste. El rol de las universidades en el desarrollo científico-tecnológico en la década 1998-2007. La Paz: Informe Nacional Bolivia, 2007. https://bit.ly/2V72ymi
  47. Perroud, Leonardo Jesús. "La Reforma Universitaria de 1918: pasado, presente y futuro". Revista Perspectivas 8 n.° 2 (2018): 3. 10.19137/perspectivas-2018-v8n2a03.
  48. Richard, Enrique. "Investigación científica y soberanía nacional: reflexiones en torno a la problemática de la investigación científica y la soberanía nacional en Bolivia". En Educación y constituyente: autonomías y soberanía, editado por Rolando Barral Zegarra y Enrique Richard, 99-148. La Paz: Editorial Ayni Ruway, 2006. https://bit.ly/3qRvJ8z
  49. Richard, Enrique y Denise Ilcen Contreras Zapata. "El rol de la investigación universitaria en la descolonización e independencia académica: lo que no se publica no existe…" UMSA Revista Tribuna Docente 2014 n.° 2 (2014): 3-5. https://bit.ly/3AtyHVk
  50. Richard, Enrique y Denise Ilcen Contreras Zapata. "Pseudociencia y pseudoeducación: una mirada crítica a la academia en tiempos de pandemia COVID-19 (SarsCoV2) en Latinoamérica". En Una mirada latinoamericana a la pandemia COVID-19: reflexiones desde la ciencias sociales y humanidades, editado por Eduardo Campechano Escalona y Ruth Cuasialpud Canchala. Bogotá: Editorial Uniagustiniana (Colombia) y Universidad César Vallejo (Perú), 2021. http://dx.doi.org/10.18050/miradacovid.art8
  51. Richard, Enrique, Denise Ilcen Contreras Zapata y Pedro Maillard Bauer. "Legalidad y legitimidad de la asistencia obligatoria a clases teóricas y portafolios de evidencias en instituciones públicas de educación superior de Ecuador". Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 8 n.° 1 (2021): 283-304. https://10.5354/0719-5885.2021.60394
  52. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2021.60394
  53. Rodríguez, Lidia Mercedes y Sylvia Contreras Salinas. "América Latina y políticas de inclusión". Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11, n.° 2 (2017): 17-20. 10.4067/S0718-73782017000200002.
  54. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200002
  55. Sánchez Rubio, David. Repensar derechos humanos. De la anestesia a la sinestesia. Sevilla: Editorial MAD, 2007.
  56. Serrudo Ormachea, Maruja. "Historia de la Universidad Boliviana". Revista de Historia de la Educación Latinoamericana 8 (2006): 49-64. https://bit.ly/3AujAuC
  57. Torrico Villaroel, Edwin. "Responsabilidad social de los programas doctorales". Revista Integra Educativa 7, n.° 1 (2014): 170-198. https://bit.ly/3Au1Y1X
  58. Tünnermann, Carlos. La educación superior en el umbral del siglo XXI. Caracas: IESALC- UNESCO, 1996. https://bit.ly/3A7227U
  59. Tünnermann, Carlos. "La Reforma universitaria de Córdoba". Educación Superior y Sociedad 9 n.° 1 (1998): 103-127. https://bit.ly/35MipbZ
  60. UNESCO. "Educación: barreras en el camino". El Correo de la UNESCO 9 (2008). www.unesdoc.unesco.org
  61. UNESCO. Enfoque por competencias. París: UNESCO, 2022. http://www.ibe.unesco.org/es/temas/enfoque-por-competencias
  62. Vásquez Canda, Josefa. "Sobre educación inclusiva: los derechos humanos como eje transversal en la educación". Revista Torreón Universitario 11, n.° 31 (2022): 64-69. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14224
  63. https://doi.org/10.5377/rtu.v11i31.14224
  64. Verger, Antoni. "La propuesta de la Evaluación docente: un análisis crítico desde la economía política de la educación". Lletres pa la Escuela Pública, Artículos d'Interes n'Educación y Sociedá 2014:1. https://bit.ly/2SnNeR6
  65. Yoguez Seoane, Amalia. "¿Cómo se evalúan las Universidades de Clase Mundial?" Revista de la Educación Superior, 38, n.° 150 (2009): 113-120. https://bit.ly/3qP2xPq
  66. Zambrana, Guido. La tesis: modelo para martirizar, símbolo de una vergüenza académica, vol. XXVII. La Paz: Biblioteca de Medicina, Universidad Mayor de San Andrés, 1999. https://bit.ly/3hFZIMN

Downloads

Download data is not yet available.