Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Educative career and associative practices of a Tucumana in between centuries: Margarita Todd, schoolteacher

Abstract

During the early 20th century, the province of Tucumán attended an expansion process of diverse associative experiences among which the sociability environments linked to teaching and cultural worlds are stressed. Also, it is during this period that a change can be noticed in 19th century sociability practices that showed the predominance of an exclusively masculine sociability in the cultural and literary ields. Indeed, either in search of perfecting the tools obtained in their experience with academic institutions, or in pursuing the improvement of their work situation, several female teachers emerged in these environments which became a part of this structure of educational and cultural sociability. Certain that sociability practices constitute excellent points of observation for studying the scope of female participation in the public sphere, this work aims at reconstructing and analyzing the career of one of these teachers. Margarita Todd, who developed a successful career as a Tucumana teacher and was able to express some of the intellectual and cultural concerns of the time, in which scientiic knowledge was one of the perspectives to create a future provincial university.

Keywords

Gender, Sociability, Culture, Education.

PDF (Español) HTML (Español) HTML

Author Biography

Marcela Vignoli

Profesora y Doctora en Historia egresada de la Universidad Nacional de Tucumán. Investigadora asistente CONICET con lugar de trabajo en el Instituto Superior de Estudios Sociales ISES (UNT-CONICET). Auxiliar docente en la cátedra de “Metodología de la investigación histórica” de la carrera de Arqueología de la Facultad de Ciencias Naturales e Instituto Miguel Lillo de la UNT.


References

  1. Ascolani, Adrián. “Las Convenciones Internacionales del Magisterio Americano de 1928 y 1930. Circulación de ideas sindicales y controversias político-pedagógicas”. Revista Brasileira de História da Educação, n° 23, 71-96, maio/ago. 2011.
  2. Ascolani, Adrián. Objetos, teorías y métodos. Opciones en la deinición del campo disciplinar de la Historia de la Educación Argentina. Vetas, San Luis Potosí, 2003.
  3. Agulhon, Maurice. Historia vagabunda. México: Instituto Mora, 1994. Anuario Estadístico de la Provincia de Tucumán, años 1884-1910, Edición oicial.
  4. Daniel Campi y María Celia Bravo, “Élite y sistema de poder en Tucumán a ines del siglo XIX. Una aproximación al problema”. Secuencia: No. 47, (2000).
  5. Campi, Daniel, “Las provincias del Norte. Economía y sociedad”. En El progreso, la modernización y sus límites (1880-1916). Tomo V, Nueva Historia Argentina. Buenos Aires: Sudamericana, 2000.
  6. García, Susana, “Mujeres, ciencias naturales y empleo académico en la Argentina (1900-1940)” Interthesis 8: No. 2, (2011): 83-103.
  7. Guindín, Julián. “Sobre las asociaciones docentes de comienzos del siglo XX”, en Seminário Internacional da Rede de Pesquisadores sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores em Educação, Rio de Janeiro, 22 e 23 de abril de 2010.
  8. Guy, Donna, Política azucarera argentina. Tucumán y la Generación del 80. Tucumán: EDUNT, 2009.
  9. Lavrín, Asunción “Cambiando actitudes sobre el rol de la mujer: experiencia en los países del Cono sur a principios de siglo”, European review of Latin American and Caribbean studies, núm. 62, 1997. 71-92.
  10. Lobato, Mirta. “Conmemoraciones patrióticas y mujeres: los desafíos del presente en el Bicentenario de la Revolución de Mayo”. Mora 16: No. 1. (2010): 162-165.
  11. Priego, Natalia “Heroínas anónimas de la ciencia en México: Petra Martínez, maestra”. En Género y ciencia en América Latina: mujeres en la academia y en la clínica (siglos XIX y XX). Madrid: Iberoamericana, 2011. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964562661-008
  12. Primer Congreso Femenino Internacional de la República Argentina, Buenos Aires: Ceppi, 1911.
  13. Ribeiro da Andrade, Ana María. A terceira reuniao do Congresso Scientíico Latino-Americano: ciencia e política, Río de Janeiro: Museu de Astronomía e Ciencias Ains, 2002.
  14. Sagasti, Francisco y Pavaez, Alejandra “Ciencias y tecnología en América Latina a principios del siglo XX: primer congreso cientíico panamericano” Quipu 6, No. 2, (mayo-agosto 1989): 189-216.
  15. Terán, Juan B. La Universidad y la vida, Buenos Aires: Coni, 1921.
  16. Universidad Nacional de La Plata. Obras Completas de Joaquín V. González, Vol. XIV, Buenos Aires, 1935.
  17. Vasallo, Alejandra. “Entre el conlicto y la negociación. Los feminismos argentinos en los inicios del Consejo Nacional de Mujeres, 1900-1910.” En Historia de las mujeres en la Argentina Siglo XX. T. II, Buenos Aires: Taurus, 2000.
  18. Vignoli, Marcela. “Educadoras, lectoras y socias. La irrupción de las mujeres en un espacio de sociabilidad masculino. La Sociedad Sarmiento de Tucumán (Argentina) entre 1882 y 1902” Secuencia, No. 80, (2011): 43-62.
  19. Vignoli, Marcela. “Asociacionismo, cultura y política en tiempos de crisis, la Sociedad Sarmiento de Tucumán, 1900-1909” Travesía, No. 11, (2011): 187-214.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.