Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The history play as an educational environment. The analysis of four plays to commemorate the triumph of the Republic in Queretaro, Mexico

Abstract

This article begins from the central assumption that history plays, because of the ways in which they combine cognitions and emotions, produce an understanding through high-impact means. Through the review of the most recent states of knowledge in the ield of history teaching, it is ascertained that the study of non-formal teaching environments and emotionality are topics which need to be investigated. This research project focused on four history plays. Their study required an interdisciplinary methodology which wove together expertise from philosophy, anthropology, psychology and neuroscience, with which instruments of analysis were constructed that were processed through ethnographic tools provided by Grounded Theory. The results produced categories that explain the relation between the cognitions and emotions aroused by plays, give an account of the components that give rise to them, and make a point of the fact that they are a vehicle to generate empathy in relation to  the adoption of perspectives and the humanization of previous understanding. This work is part of a doctoral thesis that will be presented in the Universidad Autónoma de Barcelona under the direction of Doctor Joan Pagés and the research project is registered in the Universidad Autónoma de Querétaro.

Keywords

history teaching, emotions, cognitions, history play

PDF (Español) Xml (Español) VIDEO (Español)

Author Biography

Paulina Latapí Escalante

  • Licenciada en Historia por la UNAM y Maestra en Educación con Especialidad en Cognición de los Procesos de Enseñanza Aprendizaje. Estudios de Doctorado en curso: Doctorado en Educación en el ámbito de la didáctica de la Lengua, la Literatura y las Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora investigadora de tiempo completo adscrita a la Facultad de Filosofía, de la Universidad Autónoma de Querétaro y coordinadora del Área  de profundización en Enseñanza de la Historia de la Licenciatura en Historia. Líneas de investigación: enseñanza de las ciencias sociales; diseño, desarrollo y evaluación de recursos educativos; libros de texto.


References

  • Barton, Keith. C. «Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la Historia.» Enseñanza de las ciencias sociales, n. 9 (2010). Acceso 12 de septiembre del 2015 http://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/1913 2/257209
  • Bialik Perel, Silvia. «Teatro-historia…una experiencia pedagógica.» Tesis de maestría, Universidad Iberoamericana, México, 2010
  • Charmaz, Kathy. Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Londres: Sage Publications, 2006.
  • Galeana, Patricia. La fascinación por el imperio. México: Centro de Estudios de Historia de México Carso, 2011.
  • Latapí, Paulina. La investigación sobre enseñanza de la historia en México. México: Universidad Autónoma de Querétaro, 2014.
  • Lima, Laura y Pernas, Patricia. (Coords.). Didáctica de la Historia. Problemas y Métodos. México: El Dragón Rojo, 2015.
  • López, Alicia. y Álvarez, Pablo. «Aprender historia de la educación contemporánea a través del teatro» Ponencia presentada en las III Jornadas de Innovación Docente de la Universidad de Sevilla, España, mayo de 2013.
  • Mendoza Rodríguez, Lilia. «Inteligencias Múltiples y Enseñanzas de la Historia. Una propuesta didáctica para el tercer grado de Educación Secundaria.» Tesis de maestría, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México, 2010.
  • Núñez, Luis y Navarro María del Rosario. (2007) «Dramatización y educación: aspectos teóricos». Teoría educativa, Universidad de Salamanca, n. 19, pp. 225-252. Acceso 30 de octubre del 2017 http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/71846/1/Dramatiz cion_y_educacion_aspectos_teori.pdf
  • Nussbaum, Martha. Emociones políticas. España: Paidós, 2014.
  • Onieva, Juan Lucas. «Didáctica de asignaturas básicas a través de la dramatización: casos prácticos y experiencias. En Jiménez, C.M. (Coord.), España: Creative Commons y Consejería de Educación de la Junta de Extremadura, 2013.
  • Pagés, Joan. y Plá, Sebastián. (Coords.). La investigación en la
  • enseñanza de la historia en América Latina. México: Bonilla
  • Artigas Editores, Universidad Pedagógica Nacional, 2014.
  • Pagès, Joan, Martínez-Valcárcel, Nicolás y Cachari, Miriam). «El tiempo histórico: construcción y referentes en la memoria del alumnado.» En Martínez-Valcárcel, N. (Coord.), La Historia de España en los recuerdos escolares, España: Nau Libre, 2014.
  • Prats, Joaquim y Santacana, Joan. «La enseñanza de la Historia en el siglo XXI» en Lima, Laura. y Pernas, Patricia. (Coords.) Didáctica de la Historia. Problemas y Métodos. México: El Dragón Rojo, 2015.
  • Programa de 150 Aniversario del triunfo de la República del 15 de mayo al 30 de septiembre (2017). Acceso 10 de junio del 2017 de http://culturaqueretaro.gob.mx/iqca/sitio/
  • Sánchez, María Dolores. «La dramatización en educación primaria como eje de aprendizaje lúdico-creativo.» Tesis de doctorado, Universidad de Málaga, España, 2007.
  • Soria, Gabriela. «El pensamiento histórico en la educación primaria: estudio de casos a partir de narraciones históricas.» Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona, España, 2014.
  • Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia, 2002.
  • Torres, Jurjo. Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata, 2000.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.