Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Press as a documental source for social analysis and research.

Abstract

The purpose of this article is to analyse the importance of the press as a documental source for the study of political and cultural history based on experiences of historiographic research into the 20th century in Colombia. First, there is an attempt to unveil the meaning and reach of the liberal and conservative press in the 30s and 40s. Then, an attempt is made to show the treatment the press made regarding student demonstrations in the 60s and 70s of the 20th century. Both contrasts will allow the recognition of the evolution and uses of the press as a mediator of public opinion and documental heritage for analysis and social investigation, especially for the study of local and national history. For this reason, there are references to the study of the press through frame analysis, which allows understanding and accounting for  the conscious strategic efforts carried out by certain groups of people in order to construct shared interpretations of the world that motivate collective action.

Keywords

documental sources, cultural history, political history, student movement, public opinion, press

pdf (Español) XML (Español) video (Español)

Author Biography

Alvaro Acevedo Tarazona

Pos-doctor en ciencias de la educación por la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Profesor de la Universidad Industrial de Santander. Líneas de investigación: Comunicación, educación y movimientos universitarios; Proyectos educativos y construcción de memoria nacional; Movimientos sociales, política y universidad: perspectivas comparadas; Hermenéutica de los discursos políticos y culturales, e Historia de la universidad en Colombia.

Juliana Villabona Ardila

Candidata a Magister en Historia por la Universidad Industrial de Santander, Historiadora y Archivista por la Universidad Industrial de Santander. Profesora en la Universidad Industrial de Santander, perteneciente al grupo de investigación «Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas». Líneas de investigación: Comunicación, prensa y política; Proyectos políticos del siglo XX y Hermenéutica de los discursos políticos y culturales.


References

  1. Acevedo Tarazona, Álvaro. La experiencia histórica del cogobierno en la Universidad Industrial de Santander: concepciones y divergencias en disputa por la autonomía universitaria, 1971-1976. Bucaramanga: UIS, 2016.
  2. Acevedo Tarazona, Álvaro. Memorias de una época: el movimiento estudiantil en Colombia en los años sesenta y setenta del siglo XX. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2016.
  3. Acevedo Tarazona, Álvaro. 1968. Historia de un acontecimiento: utopía y revolución en la universidad colombiana. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2017.
  4. Acevedo Tarazona, Álvaro y Correa Ramírez, John Jaime. «Marcos culturales para pensar la región: una reflexión metodológica desde la prensa liberal de Caldas y Santander entre 1930-1946». Psicoespacios vol. 7, n° 11 (2013): 251-268. DOI: https://doi.org/10.25057/21452776.209.
  5. Acevedo Tarazona, Álvaro y Correa Ramírez, Jhon Jaime. Tinta roja: prensa, política y educación en la República Liberal, 1930-1946. El Diario de Pereira y Vanguardia Liberal de Bucaramanga. Bucaramanga: UIS, 2016.
  6. Acuña Rodríguez, Olga Yanet. Construcción de la ciudadanía en Boyacá durante la República Liberal 1930-1946. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2010.
  7. Braun, Herbert. La nación soñada. Colombia 1949: el país en busca de sus palabras. Bogotá: Aguilar, 2018.
  8. Chartier, Roger. Espacio público, crítica y desacralización en el siglo XVIII: los orígenes culturales de la Revolución Francesa. Barcelona: Gedisa, 1991.
  9. Chihu Amparán, Aquiles. «La teoría del framing: un paradigma interdisciplinario.» Acta Sociológica, n° 59 (2012): 80-82. Acceso el 29 de julio de 2018, http://www.revistas.unam.mx/index.php/ras/article/view/33119. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2012.59.33119
  10. Delgado Barón, Mariana. El discurso político partidista en Boyacá 1930-1940. Bogotá: Universidad de los Andes, 2005.
  11. Giménez Armentia, Pilar. «Una nueva visión del proceso comunicativo: la teoría del enfoque (framing).» Revista Comunicación y Hombre, n° 2 (2016): 55-66. Acceso el 29 de julio de 2018, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129413732004. DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2006.2.83.55-66
  12. Isaza, Julián. «Una balada punk». El Malpensante n° 180 (2016). Acceso el 29 de julio de 2018, http://www.elmalpensante.com/articulo/3645/una_balada_punk.
  13. Marcuse, Herbert. Eros y civilización. Bogotá: Planeta-Agostini, 1985.
  14. Serrano Blanco, Manuel. Obras completas. Bogotá Cámara de Representantes Fondo de Publicaciones, 1987.
  15. Suárez Rodríguez, Andrés. «Teoría de los Frames o Encuadres». Acceso el 29 de julio de 2018, https://prezi.com/kn5_cso6tjs0/teoria-de-los-frames-o-encuadres/.
  16. Van Dyck, Teun A. La noticia como discurso: comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós, 1990.
  17. Van Dyck, Teun A. Ideología: una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa, 1998.
  18. Van Horn Melton, James. La aparición del público durante la Ilustración europea. Valencia: Universitat de Valencia, 2009.
  19. Vanegas Useche, Isidro. Todas son iguales: estudios sobre la democracia en Colombia. Bogotá: U. del Externado, 2010.
  20. Vanguardia Liberal, Bucaramanga, 1929.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.