Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Victims of cyberviolence: forms, prevalence and gender differences

Abstract

The objective of this research is to analyze cyber-victimization in school adolescents, through a descriptive study in a sample of 656 elementary and middle school students from a Colombian educational institution, to whom the Questionnaire on Cyber-victimization in High School Students was applied. The results show that 63.41% of the students state that they have suffered cyber-victimization, occurring to a greater extent in those who do not identify with either of the two genders, followed by the male and female genders, respectively. Regarding the types of cyber-victimization, the sexual one is presented to a greater extent, suffered mainly by girls, followed by online exclusion, present mostly in boys, and verbal-written cyber-victimization, which is presented to the same extent in both genders. It is concluded that it is necessary to establish strategies that contribute to improving coexistence in virtual spaces frequented by Colombian schoolchildren.

Keywords

cyberviolence;, secondary and secondary basic education;, ICT;, adolescents

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Carmen Emilce Barrera-Mesa

Ingeniera de Sistemas, Estudiante de Doctorado en Ciencias de la Educación - Rudecolombia

Edgar Orlando Caro-Caro

Ingeniero de Sistemas, Doctor en Ciencias de la Educación- Rudecolombia

Rosario Del Rey-Alamillo

Licenciada en Pedagogía, Doctora en Psicología


References

  1. Alfaro-González, M., Vázquez-Fernández, M. E., Fierro-Urturi, A., Herrero-Bregón, B., Muñoz-Moreno, M. F., & Rodríguez-Molinero, L. (2015). Uso y riesgos de las tecnologías de la información y comunicación en adolescentes de 13-18 años. Acta Pediátrica Española, 73(6), e126-e135.
  2. Álvarez-García, D., Dobarro, A., & Núnez, J. C. (2015). Validez y fiabilidad del Cuestionario de cibervictimización en estudiantes de Secundaria. Aula Abierta, 43 (1), 32-38. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.11.001
  3. Álvarez-García, D., Núñez-Pérez, J. C., Álvarez-Pérez, L., Dobarro-González, A., Rodríguez-Pérez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221–231.
  4. Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., & Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2017). Redes sociales y riesgo de ciberacoso: más allá de la escuela. In Rodriguez-Hidalgo., & Ortega-Ruiz (Eds.), Acoso escolar, ciberacoso y discriminación: educar en diversidad y convivencia, 8-67. Los Libros de la Catarata.
  5. Catone, G., Senese, V. P., Pisano, S., Siciliano, M., Russo, K., Muratori, P., & Broome, M. R. (2020). The drawbacks of Information and Communication Technologies: Interplay and psychopathological risk of nomophobia and cyber-bullying, results from the bullying and youth mental health Naples study (BYMHNS). Computers in Human Behavior, 113, 106496. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106496
  6. Çetin, B., Yaman, E., & Peker, A. (2011). Cyber victim and bullying scale: A study of validity and reliability. Computers & Education, 57 (4), 2261-2271. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.014
  7. Chalco-Fernández, J. C. (2021). Panorama de la investigación del cyberbullying escolar en la educación básica peruana, decenio 2010-2020. Investigación, 19 (19), 11-31. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.188 DOI: https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.188
  8. Cristancho-Vega, M. K., & Niño-Vega, J. A. (2020). Estrategia de formación docente para la intervención en casos de ciberbullying. Infometric@-Serie Sociales Y Humanas, 3 (1), 109-130.
  9. Cohen-Almagor, R. (2018). Social responsibility on the Internet: Addressing the challenge of cyberbullying. Aggression and Violent Behavior, 39, 42-52. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.01.001
  10. Crosas-Remón, I., & Medina-Bravo, P. (2019). Ciberviolencia en la red. Nuevas formas de retórica disciplinaria en contra del feminismo. Papers. Revista de Sociologia, 104 (1), 47-73. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2390 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2390
  11. De La Cruz, A. L. O. (2022). Ciberacoso escolar en contextos de aislamiento social. Warmi, 2 (2), 47-58. DOI: https://doi.org/10.46363/warmi.v2i2.3
  12. Del Rey, R., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., Schultze-Krumbholz, A., Scheithauer, H., Smith, P., ... & Plichta, P. (2015). Structural validation and cross-cultural robustness of the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire. Computers in Human Behavior, 50, 141-147. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.065
  13. Díaz-Buelvas, V., & Puerta-Herrera, E. (2021). Relación entre regulación emocional y cyberbullying en adolescentes barranquilleros durante confinamiento por Covid-19. Colombia: Corporación Universidad de la Costa
  14. Estébanez, I. (2018). La ciberviolencia hacia las adolescentes en las redes sociales. Instituto Andaluz de la Mujer. Consejería de Igualdad y Políticas Sociales.
  15. Fernández, P., & Esteban, B. (2018). Violencias de género en redes sociales: aproximación al fenómeno desde el discurso de la población joven castellanomanchega. Instituto de la Mujer Castilla-La Mancha-UCLM-Universidad de Castilla La Mancha.
  16. Gomez, R. G., Llorente, P. A., Morales, M. T. V., & Hernández, I. L. (2020). Seguridad y protección digital de la infancia: retos de la escuela del siglo XXI. Educar, 56 (1), 219-237. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1113
  17. González-Ramírez, T., & López-Gracia, Á. (2018). La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17 (2), 73-86.
  18. Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, L. (2015). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
  19. Iranzo, B., Buelga, S., Cava, M. J., & Ortega-Barón, J. (2019). Cyberbullying, psychosocial adjustment, and suicidal ideation in adolescence. Psychosocial Intervention, 28 (2), 75-81. DOI: https://doi.org/10.5093/pi2019a5
  20. López, R., Hernández, J., & Caro, E. (2021). Desarrollo de la Empatía para Mejorar el Ambiente Escolar en el Aula. Tunja: UPTC. DOI: https://doi.org/10.19053/9789586605595
  21. Marín-López, I. C. (2020). Ciberconducta y emotividad: emociones socio-morales, riesgos sociales y ciberespacio (Tesis doctoral). España: Universidad de Córdoba.
  22. Martín-Criado, J. M., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., & Del Rey, R. (2021). Supervisión parental y víctimas de ciberbullying: influencia del uso de redes sociales y la extimidad online. Revista de Psicodidáctica, 26 (2), 161-168. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.12.005
  23. Niño-Vega, J. A., Orozco-Báez, M. Y., & Fernández-Morales, F. H. (2020). Ciberacoso y su relación con el rendimiento académico estudiantil. Revista Venezolana de Gerencia, 25 (4), 54-67.
  24. Nocentini, A., Calmaestra, J., Schultze-Krumbholz, A., Scheithauer, H., Ortega, R., & Menesini, E. (2010). Cyberbullying: Labels, behaviours and definition in threeEuropean countries. Australian Journal of Guidance & Counselling, 20 (2), 129–142. DOI: https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.129
  25. Ortega-Ruiz, R., Casas, J. A., & Del Rey, R. (2014). Hacia el constructo ciberconvivencia. Infancia y Aprendizaje, 37 (3), 602-628. DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2014.957537
  26. Ortega-Ruiz, R., & Zych, I. (2016). La ciberconducta y la psicología educativa: retos y riesgos. Psicología Educativa, 22 (1), 1-4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.04.001
  27. Oviedo, H. C., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34 (4), 572-580. DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.v26i4.327
  28. Peris-Hernández, M., Schoeps, K., Maganto, C., & Montoya-Castilla, I. (2021). The risk of sexual-erotic online behavior in adolescents–Which personality factors predict sexting and grooming victimization?. Computers in Human Behavior, 114, 106569. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106569
  29. Relva, I. C., Simões, M., & Monteiro, A. P. (2023). Cyberbullying: A Form of Peer Violence in the Digital Era. In Handbook of Research on Bullying in Media and Beyond, 156-174. IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-6684-5426-8.ch010
  30. Sanjuán, C. (2019). Violencia Viral, análisis de la violencia contra la adolescencia en el entorno digital. Save the Children.
  31. Sittichai, R., & Smith, P. K. (2020). Information technology use and cyberbullying behavior in south Thailand: a test of the Goldilocks hypothesis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (19), 7122. https://doi.org/10.3390/ijerph17197122 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17197122
  32. Smith, P. K., & Livingstone, S. (2017). Child users of online and mobile technologies–risks, harms, and intervention. Child Psychology and Psychiatry: Frameworks for Clinical Training and Practice, eds D. Skuse, H. Bruce, and L. Dowdney, Hoboken, 141-148. NJ: John Wiley & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119170235.ch17
  33. Velázquez-Reyes, L. M. (2022). Ciberacoso en estudiantes. Entre amenazas e intimidación y ataques en los videojuegos.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.