Immersed symmetries in the making Galapa's torito mask
Abstract
The research issue consisted in the need to recognize other ways of mathematic knowledge, specifically geometric, created by the artisans from Galapa, Colombia, in the Torito mask manufacture. For this reason, the target was to identify the symmetries used in the making of the masks analyzed. The theoretical framework will have as reference the Ethno-mathematics program, together with the theoretical assumptions raised by Bishop and taking into account colour and shape. The methodology applied was qualitative, with an ethnographic method. The results show the use of unsystematic measurements implemented by craftsmen from the first to the last phase of the Torito mask making, standing out the symmetries used and their potential contribution to mathematics education, especially to geometry.
Keywords
ethnomatematics;, symmetries;, design;, unsystematic measurements
Author Biography
Oscar Paternina-Borja
Estudiante de Licenciatura en Matemáticas
Noretshy Muñoz-Granados
Estudiante de Licenciatura en Matemáticas
Ever Pacheco-Muñoz
Estudiante de Licenciatura en Matemáticas
Armando Aroca-Araújo
Licenciado en Matemáticas y Física, Magíster en Educación
References
Alsina, C. (2005). Los secretos geométricos en diseño y arquitectura. Sociedad, Ciencia, Tecnología y Matemáticas, Universidad Politécnica de Cataluña, Barcelona, España.
Alsina, Á. (2015). Panorama internacional contemporáneo sobre la educación matemática infantil. UNIÓN, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 42, 210-232.
Aroca, A. (2008). Geometría en mochilas arhuacas. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 11 (2), 71-83.
Bishop. A. (1999). Enculturación Matemática, la educación matemática desde una perspectiva cultural. España: Paidos Ibérica.
Cuero, G., Manyoma, A., & Riascos, C. (2018). Una experiencia significativa sobre la forma cómo miden y estiman el peso los lancheros de la bocana en el distrito de Buenaventura. Encuentro Internacional de Investigación en Educación Matemática. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.
D´Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidades. Coleção Tendências em Educação Matemática. Brasil: Autêntica Editora.
De la Hoz, E., Trujillo, O., & Tun, M. (2016). La geometría en la arquitectura de la vivienda tradicional Arhuaca. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 10 (1), 37-49.
Durand, J., Romero, R., & Cruz, S., (2015). Y la simetría, ¿qué es?. Revista de divulgación científica y tecnológica de la Universidad veracruzana, 23 (3), 51-56.
Enríquez, W., Millán, B., & Aroca-Araujo, A. (2012). Análisis a los diseños de los sombreros de iraca elaborados en Colón – Génova, Nariño. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica. 15 (1), 227-237. doi: https://doi.org/10.31910/rudca.v15.n1.2012.820
Farmer, W. (1999). Grupos e Simetría: um guia para descobrir a matemática. (C. I. Januário, Trad.). Lisboa: Galvina Editora.
García, J., & Bernandino, N., (2019). Conocimientos geométricos en la elaboración de un artefacto en una comunidad Ñuu Savi. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10 (19), 105-120. doi: http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.634
Gerdes, P. (2014). Reflexões sobre o ensino da matemática e diversidade cultural. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7 (2), 108-118.
González, C., & Rosati, H. (2006). Rescate de una construcción mapuche no conocida. AISTHESIS. Revista chilena de investigación estética, 39, 72-84.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F, México: McGraw Hill.
Martins, J. P., & Mendes, I. A. (2018). Exploração e problematização de simetrias em artefatos socioculturais para o uso no ensino fundamental. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11 (2), 8–30.
Monserrat, L., & Latorre, D. (2013). Danzas religiosas: ¿alguna relación con la Matemática?. Educación científica y tecnológica, 1 (1), 494- 498.
Morales, M., Aroca-Araújo, A., & Álvarez, L. (2018). Etnomatemáticas y Educación matemática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Revista latinoamericana de Etnomatemática, 11 (2), 120-141.
Rahmawati, E., Setiawan, T., & Sunardi, S. (2019). Ethnomathematics of Gesibu Blambangan Gate as Mathematics Learning Materials. Pancaran Pendidikan, 8 (1), 63-72. doi: 10.25037/pancaran.v8i1.219
Rey, M., & Aroca, A. (2011). Medición y estimación de los albañiles, un aporte a la educación matemática. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 14 (1), 137-147. doi: https://doi.org/10.31910/rudca.v14.n1.2011.766
Rodríguez, C., Mosquera, G., & Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medida no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Ceniza. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12 (1), 6-24.
Rosa, M., & Orey, D. (2009). Symmetrical freedom quilts: the ethnomathematics of ways of communication, liberation, and art. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 2 (2), 52-75.
Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, (334), 165-176.
Tinoco, L., & Mendoza, S. (2014). Transformaciones geométricas a partir de la matematización de los movimientos practicados por la comunidad Uitoto en sus danzas tradicionales. En J. Torres (Presidencia). Primer Encuentro Distrital de Educación Matemática. Bogotá, Colombia.
Trujillo, O., Miranda, I., & De la Hoz, E. (2018). Los sistemas de medida en la comunidad Arhuaca: su uso en distintos contextos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11 (2), 31-51.
Urbano, R. A. (2010). Geometría en las Esculturas del Parque Arqueológico de San Agustín. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 3 (1), 45-66.
Velandia, C. (1994). San Agustín: Arte, estructura y arqueología. Bogotá, Colombia: Presencia.