Influence of motivation on academic performance: an analysis of motivational assessment in mathematics learning

Abstract
The objective of the study consisted of relating motivation with academic performance in mathematics in schoolchildren in northern Colombia, through the use of Pearson's correlation coefficient, applying the motivational assessment of the learning process (EMPA) questionnaire, to establish the levels of extrinsic and intrinsic motivation of the 65 students belonging to the sample. Academic performance was obtained through second source information provided by the academic coordination of the institution understudy, a quantitative and correlational approach was used. The results show a significant negative correlation in the dimensions of intrinsic and extrinsic motivation with academic performance. Given this, new lines of research are proposed, especially accompaniment by parents and guardians, and socioeconomic characteristics and their relationship to academic motivation.
Keywords
intrinsic motivation, extrinsic motivation, academic performance, mathematics
Author Biography
Ligia Martínez-Ariza
Licenciada en Matemática e Informática, Magíster en Educación y Procesos Cognitivos
Lorena Cudris-Torres
Psicóloga, Doctora en Ciencias de la Educación
Luisa Fernanda Echeverría-King
Profesional en Lingüística, Traducción y Estudios Culturales, Doctora en Educación
Jorge Armando Niño-Vega
Licenciado en Tecnología, Magíster en TIC aplicadas a las ciencias de la educación
References
- Camacho-Miñano, M. & Del Campo-Campos, C. (2015). Impacto de la motivación intrínseca en el rendimiento académico a través de trabajos voluntarios. Revista Complutense de Educación, 26(1), 68-80. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42581 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42581
- Cardoso-Espinosa, E., Cortés-Ruiz, J., & Cerecedo-Mercado, M. (2020). Autoeficacia académica del alumnado de los posgrados en administración en tiempos del COVID-19. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e567. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.567 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.567
- Castrillón-Gómez, O. D., Sarache, W., & Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción de las principales variables que conllevan al abandono estudiantil por medio de técnicas de minería de datos. Formación Universitaria, 13(6), 217-228. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600217 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600217
- Cifuentes-Garzón, J. (2021). Aprendizaje del protocolo de la valoración a través del marco de la enseñanza para la comprensión. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 335-348. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12760 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12760
- Gallo, O., Adoumieh, N., Lugo-Jiménez, A., & Martínez-Vargas, R. P. (2021). Factores asociados al desempeño académico universitario: tendencias geográficas, temporales y temáticas. Saber, Ciencia y Libertad, 16(2), 253–271. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.7173 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.7173
- García-Ramírez, J. M. (2016). La motivación de logro mejora el rendimiento académico. ReiDoCrea, (5), 1-8. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.39336 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.39336
- Hernández-Jiménez, M. T., Moreira-Mora, T. E., Solís-Salazar, M., & Fernández-Martín, T. (2020). Estudio descriptivo de variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción: la perspectiva de personas universitarias de primer ingreso. Revista Educación, 44(1), 210-229. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37247 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37247
- Lagos-Revilla, S. E., & Valverde-Casana, I. F. (2015). Motivación y rendimiento académico en el área de comunicación en los estudiantes de primer grado de secundaria en la I.E. 6097 “Mateo Pumacahua” Chrrillos-2014 (Tesis de Maestría). Universidad César Vallejo, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12692/6563
- Manassero-Más, M. A., & Vázquez-Alonso, Á. (1998). Validación de una escala de motivación de logro. Psicothema, 10(2), 333-351. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72710209
- Mercader, J., Presentación, M., Siegenthaler, R., Molinero, V. & Miranda, A. (2017). Motivación y rendimiento académico en matemáticas: un estudio longitudinal en las primeras etapas educativas. Revista de Psicodidáctica, 22(2), 157-163. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.007
- Nieto-Márquez, N. L., Garcia-Sinausia, S., & Pérez-Nieto, M. Á. (2021). Relaciones de la motivación con la metacognición y el desempeño en el rendimiento cognitivo en estudiantes de educación primaria. Anales de Psicología, 37(1), 51–60. https://doi.org/10.6018/analesps.383941 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.383941
- Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2019). Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado. Revista Espacios, 40(15), 4. http://www.revistaespacios.com/a19v40n15/19401504.html
- Niño-Vega, J. A., Orozco-Báez, M. Y., & Fernández-Morales, F. H. (2020). Ciberacoso y su relación con el rendimiento académico estudiantil. Revista Venezolana de Gerencia, 25(4), 54-67. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/35176
- Pitre-Redondo, R., Sánchez-Martínez, N., & Hernández-Palma, H. (2021). Estilos de aprendizaje de estudiantes wayuu en universidades públicas del departamento de La Guajira, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 349-360. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12761 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12761
- Presentación-Herrero, M. J., Mercader-Ruiz, J., Siegenthaler-Hierro, R., Presentación, A. B. G., & Casas, A. M. (2016). Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentes. Revista INFAD de psicología, 1(1), 33-42. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.188 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.188
- Quevedo-Blasco, R., Quevedo-Blasco, V. J., & Téllez-Trani, M. (2016). Cuestionario de evaluación motivacional del proceso de aprendizaje (EMPA). European Journal of Investigation in health, psychology and education, 6(2), 83-105. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v6i2.163 DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v6i2.163
- Ruíz-Sánchez, G. & Quintana-Peña, A. (2016). Atribución de motivación de logro y rendimiento académico en matemática. PsiqueMag, 4(1), 81-97. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/issue/download/210/Psiquemag%202015-14
- Sixte, R. D., Jáñez, Á., Ramos, M. y Rosales, J. (2020). Motivación, Rendimiento en Matemáticas y Prácticas Familiares: un Estudio de su Relación en 1º de Educación Primaria. Psicología Educativa, 26(1), 67 - 75. https://doi.org/10.5093/psed2019a16 DOI: https://doi.org/10.5093/psed2019a16
- Valle, A., Regueiro, B., Estévez, I., Piñero, I., Rodríguez, S. & Freire, C. (2015). Implicación y motivación hacia los deberes escolares en los estudiantes de primaria según el rendimiento académico y el curso. European Journal of Investigation in Health, psychology an education,5(3), 345-355. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v5i3.137 DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v5i3.137
- Vergara-Pareja, C. M., Nielsen-Niño, J. B., & Niño-Vega, J. A. (2021). La gamificación y el fortalecimiento de la habilidad oral en inglés a niños de primera infancia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 569-578. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/13355 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13355
- Yory-Sanabria, L. E., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2021). La fotografía como estrategia pedagógica para la enseñanza de las ciencias naturales en escuela nueva. Saber, Ciencia Y Libertad, 16(1), 252-263. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7531 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n1.7531