A participatory diagnosis for the design of an environmental interpretation proposal in Puerto Boyacá, Colombia
Abstract
This study evaluated the environmental knowledge and perceptions of the Servicio Nacional de Aprendizaje community in Puerto Boyacá (Colombia), to design interpretation strategies and enhance pedagogical processes in environmental education. To achieve this objective, social research methods, including surveys and talking maps, were employed to identify existing knowledge and its degree of appropriation, as well as the community's interest in participating in outdoor training activities. The information obtained from the participatory diagnosis, complemented by documentary sources, provided an overview of the local environmental landscape. This facilitated the development of a series of guides and the projection of an environmental interpretation scenario that addresses the municipality's natural and socio-cultural context, promoting the appropriation of environmental knowledge from a critical perspective. This is particularly important in a territory highly threatened by environmental degradation and facing complex social issues such as those in the Magdalena Medio region.
Keywords
environmental perceptions, collective mapping, environmental interpretation, environmental education
Author Biography
Katiuska Andrea Fonseca-Prada
Bióloga, Investigadora del Sistema de Investigación, Innovación y Desarrollo Tecnológico (SENNOVA) – Centro Pecuario y Agroempresarial, Regional Caldas.
Carlos Alberto Guzmán-Ruiz
Biólogo, Investigador del Sistema de Investigación, Innovación y Desarrollo Tecnológico (SENNOVA) – Centro Pecuario y Agroempresarial, Regional Caldas.
Eliana Marcela Tunarrosa-Echeverría
Licenciada en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Especialista en métodos y técnicas de investigación social. Líder de Proyecto e Instructora del Centro Pecuario y Agroempresarial, Regional Caldas.
References
- Avellaneda-Cursaría, A. (2004). Petróleo, ambiente y conflicto en Colombia. En M. Cárdenas & M. Rodríguez-Becerra (Eds.), Guerra, sociedad y medio ambiente, 455-502. Fondo Nacional Ambiental.
- Baird, J., Dale, G., Holzer, J.M., Hutson, G., Ives, C.D., & Plummer, R. (2022). The role of a nature-based program in fostering multiple connections to nature. Sustainability Science, 17, 1899–1910. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01119-w DOI: https://doi.org/10.1007/s11625-022-01119-w
- Børresen, S. T., Ulimboka, R., Nyahongo, J., Ranke, P. S., Skjaervø, G. R., & Røskaft, E. (2023). The role of education in biodiversity conservation: Can knowledge and understanding alter locals’ views and attitudes towards ecosystem services? Environmental Education Research, 29 (1), 148-163. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2117796 DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2117796
- Bratman, G. N., Anderson, C. B., Berman, M. G., Cochran, B., de Vries, S., Flanders, J., Folke, C., Frumkin, H., Gross, J. J., Hartig, T., Kahn Jr., P. H., Kuo, M., Lawler, J. J., Levin, N., Lindahl, T., Meyer-Lindenberg, A., Mitchell, R., Ouyang, Z., & Daily, G. C. (2019). Nature and mental health: An ecosystem service perspective. Science Advances, 5 (7), eaax0903. https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aax0903 DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.aax0903
- Castillo-Camacho, D. (2021). Comportamiento de las inversiones financiadas con regalías en el municipio de Puerto Boyacá en el periodo 2012-2020. Crudo Transparente. Por un sector minero-energético abierto, informado y responsable. https://crudotransparente.com/team/daniel-castillo-camacho/
- Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2005). Perfil Puerto Boyacá – Boyacá (Censo General 2005).
- Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda (Cuadros personas demográfico - CNPV 2018).
- Díaz-Acero, L. M., & Junca-Rodríguez, G. A. (2012). Cambios en la estructura demográfica de Boyacá y su impacto socioeconómico (1985-2005). Revista CIFE: Lecturas de Economía Social, 14 (21), 89. https://doi.org/10.15332/s2248-4914.2012.0021.04 DOI: https://doi.org/10.15332/s2248-4914.2012.0021.04
- Díaz, J. M. (2022). Lugar y resistencia embera en Puerto Boyacá. Maguaré, 37 (1), 61-96. https://doi.org/10.15446/mag.v37n1.107565. DOI: https://doi.org/10.15446/mag.v37n1.107565
- Fiel’ardh, K., Fardhani, I., & Fujii, H. (2023). Integrating Perspectives from Education for Sustainable Development to Foster Plant Awareness among Trainee Science Teachers: A Mixed Methods Study. Sustainability, 15 (9), 7395. https://doi.org/10.3390/su15097395 DOI: https://doi.org/10.3390/su15097395
- Flórez-Yepes, G. Y. (2015). La educación ambiental y el desarrollo sostenible en el contexto colombiano. Educare, 19 (3), 432-443. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.5
- García-Otálora, J. M., & Tapias-Santos, E. (2011). Diagnóstico ambiental de la Ciénaga de Palagua, en Puerto Boyacá, Boyacá (Trabajo de grado). Universidad Piloto de Colombia, Bogotá, Colombia. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/825
- Garzón, N. V., & Gutiérrez, J. C. (2013). Deterioro de los humedales en el Magdalena Medio: un llamado para su conservación. Fundación Alma – Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt. 145.
- Ham, S. H. (1992). Environmental interpretation: a practical guide for people with big ideas and small budgets. North American Press.
- IPBES. (2019). Global assessment report of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Bonn, Germany.
- Morales, J., & Ham, S. H. (2008). ¿A qué interpretación nos referimos? Boletín de Interpretación, 19, 4-7.
- Pellegrini-Blanco, N. C., & Reyes-Gil, R. E. (2007). Programa de interpretación ambiental en la Universidad Simón Bolívar: sus recursos, su cultura y su historia. Educere, 11 (39), 605-611.
- Peña-Salinas, V. H., & Ochoa-Lancheros, J. A. (2008). Puerto Boyacá en los orígenes del paramilitarismo. Derecho y Realidad, 12, 247-280.
- Pérez-Chaparro, J. R., Cubides-Torres, R., & Ramírez-Sandoval, J. C. (2020). Informe de viabilidad fiscal y financiera de los municipios del departamento de Boyacá (Consolidado departamental, vigencia fiscal 2019). Gobernación de Boyacá.
- Pérez-Jaramillo, D. E., & Rodríguez-Tovar, D. E. (2021). Identificación, caracterización de causas y formulación de estrategias para la mitigación de la deforestación en el municipio de Puerto Boyacá (Trabajo de grado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/26668
- Rinaldi, P. N., Roa-García, M. C., & Grajales, E. (2023). Cosechando tarulla: La descolonización del ser desde una ciénaga petrolizada. Naturaleza y Sociedad. Desafíos Medioambientales, 5, 66-92. https://doi.org/10.53010/nys5.04 DOI: https://doi.org/10.53010/nys5.04
- Risler, J., & Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires, Argentina.
- Sanabria-Devia, C. (2023). Colombia: los daños ambientales de la explotación petrolera han transformado a Puerto Boyacá. Mongabay. https://es.mongabay.com/2023/06/colombia-danos-ambientales-de-explotacion-petrolera-han-transformado-puerto-boyaca/
- Smith, K. F., Behrens, M., Schloegel, L. M., Marano, N., Burgiel, S., & Daszak, P. (2009). Reducing the risks of the wildlife trade. Science, 324, 594-595. https://www.science.org/doi/10.1126/science.1174460 DOI: https://doi.org/10.1126/science.1174460
- Tilden, F. (1957). Interpreting Our Heritage. The University of North Carolina Press, Chapel Hill.
- United Nations Environment Programme (2021). Making Peace with Nature: A scientific blueprint to tackle the climate, biodiversity and pollution emergencies. Nairobi. https://www.unep.org/resources/making-peace-nature DOI: https://doi.org/10.18356/9789280738377
- Vargas-Ramírez, N. (2022). Los conflictos ambientales en Boyacá y los vacíos sobre su estudio documental y geográfico. entreojos.co. https://entreojos.co/los-conflictos-ambientales-en-boyaca-y-los-vacios-sobre-su-estudio/