Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Analysis of the determinants of academic performance in mathematics for students in Quindío, Colombia, based on the Saber 11 tests

Abstract

The study analyzes the determinants of academic performance in mathematics in the Quindío department, Colombia, based on the results of the SABER 11° test from the second semester of 2023. Through an analysis using the Generalized Ordered Logit model, marginal effects for each performance level are presented. The findings highlight that factors such as parental education, resource availability at home, and advanced teacher training are key determinants for academic performance in mathematics. Additionally, belonging to a higher socioeconomic stratum and being male are also positively associated with better performance on the SABER 11° exam. This indicates the importance of a comprehensive approach to education, which considers both the socioeconomic and family context and the quality of teaching and the resources available for learning.

Keywords

academic performance, socioeconomic factors, mathematics, Saber 11

PDF (Español)

Author Biography

Juan David Raigoso-Espinosa

Economista, Magíster en Ciencia de Datos


References

  1. Álvarez-Corea, F. s., & Chicas-Montano, E. J. (2019). Hacinamiento, causas y efectos, en el rendimiento académico de los estudiantes en el Instituto Nacional Francisco Menéndez, 2019 (Trabajo de pregrado). Universidad de el Salvador. https://hdl.handle.net/20.500.14492/15056
  2. Arango-Londoño, D., Farkas-Sanchez, V., Castillo, M., & Castro-Aristizabal, G. (2022). Georeferencing educational quality in Cali, Colombia in 2018, with a focus on academic agglomeration and segregation. Cuadernos de Economía, 41 (86). https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v41n86.85723
  3. Ariza, J., Saldarriaga, J. P., Reinoso, K. Y., & Tafur, C. D. (2021). Tecnologías de la información y la comunicación y desempeño académico en la educación media en Colombia. Lecturas de Economía, 94. https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a338690
  4. Bayona-Ayala, M. T. (2021). Determinantes del bajo rendimiento académico en la secundaria del cer San Sebastián, sede San Sebastián, municipio de Hacarí (Tesis de maestría). Colombia: Universidad Francisco de Paula Santander. http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/4179
  5. Bernal-García, Y., & Rodríguez-Coronado, C. J. (2018). Factores que inciden el rendimiento escolar de los estudiantes de la básica secundaria (Tesis de maestría). Bucaramanga, Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia. https://hdl.handle.net/20.500.12494/3369
  6. Belmonte-Almagro, M. L., Álvarez-Muñoz, J. S., & Hernández-Prados, M. de los Á. (2022). Rendimiento académico percibido en función de la ocupación laboral de los padres. Revista Complutense de Educación, 33 (2), 279-287. https://doi.org/10.5209/rced.74104
  7. Cáceres-Silva, M. (2023). Determinantes del rendimiento académico en las pruebas Saber 11 del PDET Sur de Bolívar 2021. Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/23133
  8. CEPAL. (2020). Educación, juventud y trabajo: Habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. OEI. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46066-educacion-juventud-trabajo-habilidades-competencias-necesarias-un-contexto
  9. Collazos-Valenzuela, A. C., Quintero-Medina, M. V., & Trujillo-Caicedo, K. N. (2021). DETERMINANTES DEL RENDIMIENTO ACADEMICO DE LA PRUEBA SABER 11 DURANTE EL PERIODO 2014-2019 EN COLOMBIA. Panorama, 15 (2). https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i29.1723
  10. Durango -Carvajal, J. A., Mass-Martes, S. R., García-Posada, J. D., Sierra-Rodríguez, A. V., & Celis-Sánchez, É. (2022). Acompañamiento familiar en el proceso formativo y académico de estudiantes de primaria en la Institución Educativa Rural San Miguel, ubicada en Antioquia-Colombia. Plumilla Educativa, 29 (1). https://doi.org/10.30554/pe.1.4523.2022
  11. Espejel-García, M. V., & Jiménez-García, M. (2019). Nivel educativo y ocupación de los padres: Su influencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10 (19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.540
  12. Fajardo, E., Beleño-Montagut, L., & Romero, H. (2021). Incidence of Socioeconomic Factors on the Quality of Regional Middle Education in Colombia. Interciencia, 46 (3), 118-125.
  13. Goldin, C. (2024). Human Capital. En C. Diebolt & M. Haupert (Eds.), Handbook of Cliometrics 353-383. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35583-7_23
  14. González-Arbelaéz, A. (2010). Determinantes del riesgo de crédito comercial en Colombia. Temas de Estabilidad Financiera, 45. https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/2148
  15. Greene, W. (2003). Econometric analysis. Prentice-Hall.
  16. Hanushek, E. A. (2016). Will more higher education improve economic growth? Oxford Review of Economic Policy, 32 (4), 538-552. https://doi.org/10.1093/oxrep/grw025
  17. Jaramillo, A., Montes, I., Chica-Gómez, S., & Garces-Ceballos, J. (2014). Rendimiento Académico: Qué Papel Juegan Los Factores Institucionales? (Academic Achievement: Which Role Plays the Institutional Factors?) (SSRN Scholarly Paper No. 2456890). Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.2456890
  18. Karaalioğlu, H. (2024). Estimation and Comparative Analysis of Generalized Ordered Logit and Multinomial Logit Models. Alanya Akademik Bakış, 8 (1), Article 1. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1136997
  19. Martínez-Chairez, G. I., Torres-Díaz, M. J., & Ríos-Cepeda, V. L. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e657. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.657
  20. Maza-Avila, F. J. (2018). Determinants of education quality in the Canal del Dique y Zona Costera region of Colombia. Journal of International Studies, 11 (4), Article 4. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2018/11-4/12
  21. Mena-Raga, Y. (2021). Factores educativos asociados al bajo rendimiento académico de estudiantes del Programa Flexible Aceleración del Aprendizaje. Ratio Juris (UNAULA), 16 (32), 565-594. https://doi.org/10.24142/raju.v16n33a10
  22. Moreles-Vázquez, J. (2024). Desigualdad educativa y elementos que condicionan el logro académico en pruebas estandarizadas en México. Sinéctica, 62. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2024)0062-018
  23. Neves-Sequeria, T. (2021). Inflation, economic growth and education expenditure. Economic Modelling, 99, 105475. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2021.02.016
  24. OECD. (2016). Education in Colombia. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-in-colombia_9789264250604-en
  25. Quiroz-Carrión, E. N. Q., & Sigcho-Romero, C. R. S. (2023). Análisis de los factores determinantes de la calidad educativa. Esprint Investigación, 2 (1), Article 1. https://doi.org/10.61347/ei.v2i1.51
  26. Rangel-Pereira, J. (2019). Evaluación del diseño de las pruebas estandarizadas en el sistema educativo colombiano. Dialéctica: Revista de Investigación Educativa, 2, 377-402. https://portal.amelica.org/ameli/journal/88/88837015/html/index.html
  27. Rodríguez-Hernández, C. F., Cascallar, E., & Kyndt, E. (2020). Socio-economic status and academic performance in higher education: A systematic review. Educational Research Review, 29, 100305. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100305
  28. Rodríguez-Rosero, D. D., -Ordoñez-Ortega, R. E., & Hidalgo-Villota, M. E. (2021). Determinantes del rendimiento académico de la educación media en el departamento de Nariño, Colombia. Lecturas de Economía, 94. https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a341834
  29. Rodriguez-Gómez, W. F., Rodríguez -Gómez, E. Y., & Gomez-Gonzalez, J. E. (2024). The Rural-Urban Student Performance Gap in Colombia. Revista Desarrollo y Sociedad, 97. https://doi.org/10.13043/DYS.97.3
  30. Sanchez-Jabba, A. (2011). Etnia y rendimiento académico en Colombia. Revista de Economía del Rosario, 14 (2), Article 2. 189–227.
  31. Solahudin, M. (2022). DETERMINANTS OF QUALITY EDUCATION: Discipline, Leadership, and Motivation. AKADEMIK: Jurnal Mahasiswa Humanis, 2, 1-9. https://doi.org/10.37481/jmh.v2i1.463
  32. Solis-Bermúdez, L. Fe. (2018). Factores que inciden en la calidad de la educación media de algunas instituciones educativas en el departamento del Chocó (Tesis de maestría). Universidad Externado de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/4634
  33. Tsaousis, I., & Alghamdi, M. H. (2022). Examining academic performance across gender differently: Measurement invariance and latent mean differences using bias-corrected bootstrap confidence intervals. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.896638
  34. Valero, A. A. (2021). Education and economic growth (Education Resources Information Center No. CEPDP1764). London School of Economics and Political Science. Centre for Economic Performance. https://eric.ed.gov/?id=ED614082
  35. Williams, R., & Quiroz, C. (2020). Ordinal Regression Models. En SAGE Research Methods Foundations. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/97815264210368859

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.