Learning chemical concepts: a vision from some practical works and learning styles
Abstract
It is very important that conceptual constructs achieved during college life can be applied within contexts of current social problems. However, difficulties of graduates for applying concepts are known, demonstrating insecurity of professional knowledge, isolation of environment reality, and out-of-date concepts. This happens, in spite of all efforts by professors and researchers at college, who have developed new ways of teaching, which are far distant from traditional memory-related approaches. In this context, this research focus on the construction of chemical concepts associated to chromatography within the context of food chemistry, identifying possible relations with the practical works and learning styles proposed by Honey and Mumford. The sample is seventh-semester students of a BA major in Chemistry, using a quasi-experimental design. The results indicate that the linking between the practical works and learning concepts benefits students with a pragmatic learning style.
Keywords
practical work, learning styles, chromatography, learning in context.
Author Biography
Rodrigo Rodríguez-Cepeda
Químico, MSc con estudios doctorales en Educación, profesor den planta tiempo completo en el departamento de Química de la Universidad Pedagógica Nacional, integrante del grupo de investigación "Didáctica y sus Ciencias" avalado por la universidad, registrado y categorizado en COLCIENCIAS
References
- Acevedo, D., Tirado, D., & Montero , P. (2015). Perfil de aprendizaje y rendimiento académico en una asignatura de química en modalidad a distancia y presencial en dos programas de ingeniería. Formación Universitaria, 8 (6), 39-46. doi: 10.4067/S0718-50062015000600006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000600006
- Alonso, C. (1992). Estilos de aprendizaje: análisis y diagnóstico en estudiantes universitarios. Madrid, España: Universidad Complutense.
- Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora .Madrid, España: Ediciones mensajero.
- Angarita-Velandia, M.A., Fernández-Morales, F.H., & Duarte, J.E. (2011). Utilización de material didáctico para la enseñanza de los conceptos de ciencia y tecnología en niños. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2 (1), 35-43. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1307
- Baldwin, B., Reckers, P., & Kolb, D. (1984). Exploring the role of learning style research in accounting education policy. Journal of Accounting Education, 2(2), 63-76. doi: 10.1016/0748-5751(84)90006-X DOI: https://doi.org/10.1016/0748-5751(84)90006-X
- Cañal, P., García, S., Jiménez, M., Márquez, C., Martínez, C., & Pedrinaci, E. (2011). Didáctica de la biología y la geología. Barcelona, España: Graó.
- Capella, R., & Coloma, M. (2003). Estilos de aprendizaje. Lima, Perú: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica.
- Cárdenas, F., & Montealegre, R. (2001). Miniprojects: an alternative to improve general chemistry teaching in higher education. Journal of Science Education, 2 (2), 100 - 02. Recuperado de: http://search.proquest.com/openview/0501d5ccc3e28802c0414ac37b214695/1?pq-origsite=gscholar
- Catalá, M., Cubero, R., Díaz, J., Feu, M., & Jiménez, P. (2007). Las Ciencias en la escuela: teorías y prácticas. Barcelona, España: Graó.
- Chaparro, P., Pérez, P., & Ramírez, A. (2011). Diseño e implementación de una unidad didáctica para el aprendizaje de conceptos asociados a la cromatografía: una visión desde los estilos de aprendizaje. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
- Cruz, D. (2001). Enseñanza aprendizaje en la educación superior: un reto para el siglo XXI. Humacao, Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico.
- Domingo , G., & Antonio, L. (2008). Los Estilos de Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19 (1), 95-112. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0808120095A/15564
- Felder, R., & Silverman, L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78 (7), 674-681. Recuperado de: http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31039406/LS-1988.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAJ56TQJRTWSMTNPEA&Expires=1478184978&Signature=NOs8aI4bOV0cwLvyiJSfApTTUmw%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DLearning_and_teaching_styles_in_engineer.pdf
- Financieras, N. (02 de Febrero de 2005). Opinión- Debilidades Colombianas Frente a la Competencia Global. El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1631821
- Fleming, N., & Mills, C. (1992). Not another inventory, rather a catalyst for reflection. To Improve the Academy, 11, 137-143. Recuperado de: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1245&context=podimproveacad&sei-redir=1&referer=http%3A%2F%2Fscholar.google.com.co%2Fscholar%3Fq%3DNot%2Banother%2Binventory%2C%2Brather%2Ba%2Bcatalyst%2Bfor%2Breflection%26hl%3Des%26as_sdt%3D0%26as_vis%3D1%26oi%3Dscholart%26sa%3DX%26ved%3D0ahUKEwj4-ffl54zQAhVHsVQKHVDjBp8QgQMIGTAA#search=%22Not%20another%20inventory%2C%20rather%20catalyst%20reflection%22
- González, F. (2001). Los estilos de aprendizaje de los estudiantes y los estilos de enseñanza de los profesores: hacia un modelo de concienciación. Rio Piedras, Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico.
- González-Aguado, M.E., Miyar-Alacano, M.C., Gil-Martín, A., Mentxaka-Bearan, I., & Santos-Cañas, M.T. (2002). Una experiencia de implantación de los medios informáticos en los laboratorios de ciencias. Journal of Science Education, 3 (2), 92-94. Recuperado de: http://search.proquest.com/openview/26c4025143d126eb868e3e0500349edd/1?pq-origsite=gscholar&cbl=28899
- Grasha, A., & Reichmann, S. (1974). A rational approach to developing and assessing the construct validity of a student learning style scales instrument. The Journal of Psycology: Interdisciplinary and Applied, 87(2), 213-223. doi: 10.1080/00223980.1974.9915693 DOI: https://doi.org/10.1080/00223980.1974.9915693
- Guanipa, M., & Mogollón, E. (2006). Estilos de aprendizaje y estrategias cognitivas en estudiantes de ingeniería. Revista Ciencias de la Educación, 1 (27), 11-27. Recuperado de: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/volIn27/27-1.pdf
- Honey, P., & Mumford, A. (1986). The manual of learning styles. Maindehead, Reino Unido: Peter Honey.
- Jiménez, M., Caamaño, A., Oñorbe, A., & Pedrinaci, E. (2007). Los trabajos prácticos en ciencias. Barcelona, España: Graó.
- Kolb, D. (1976). Management and the learning process. California Management Review, 18(3), 21-31. DOI: https://doi.org/10.2307/41164649
- Lozano, A. (2006). Estilos de aprendizaje y enseñanza: un panorama de la estilística educativa. México D.F., México: Trillas.
- Mativo, J., Hill, R., & Godfrey, P. (2013). Effects of human factors in engineering and design for theaching mathematics: a comparison study of online face-to-face at tecnical college. Journal of STEM Education, 14 (4), 36-44. Recuperado de: http://www.jstem.org/index.php?journal=JSTEM&page=article&op=view&path%5B%5D=1830
- Rodríguez-Rey, C., Real-García, J.J., & Gregori-Labarta, I. (2015). El aprendizaje de la metodología científica a través de trabajos prácticos. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 11 (32), 1-20. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5321847
- Rodríguez-Zambrano, A. (2007). El paradigma de las competencias, hacia la educación superior. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas , XV (1), 151. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90915108
- Sánchez-Blanco, G., & Valcárcel-Pérez, M.V. (2000). ¿Qué tienen en cuenta los profesores cuando se selecciona el contenido de enseñanza?, cambios y dificultades tras un programa de formación. Enseñanza de las Ciencias, 18 (3), 423-437. Recuperado de: http://ddd.uab.cat/record/1503 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4029
- Williams, B., Brown, T., & Etherington, J. (2012). Learning styles of undergraduate nutrition and dietetics students. Journal Allied Heald, 41 (4), 170-176. Recuperado de: http://www.ingentaconnect.com/content/asahp/jah/2012/00000041/00000004/art00006