Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Research-creation in the context of doctoral training in design and creation in Colombia

Abstract

I propose a reflection about how a creator does research in the field of visual arts, based on an experience derived from my own investigative and creative path during the doctoral pursuit, and in contrast with my experience in creative processes as a professional artist. Among the transformations that are in play today, also there is the willing to give back the meaning to the concept of knowledge, which would be interwoven to what we are. Knowledge would mean, first of all but not exclusively, a self-awareness, a self-transforming experience that in one way or another can make us "wiser" (more prudent, in the sense of the Aristotelian phronesis). In that sense, perhaps it could be said that to be a Doctor should not only mean to master the methods of the anonymous enterprise that is science; but also, and especially, it means to accomplish a self-transformative experience. To become a Doctor should also mean to reach a certain kind of virtue, to have been transformed from a certain kind of person into a better one.

 

Keywords

research-creation, doctoral training, visual arts, design.

PDF (Español)

Author Biography

Sandra Johana Silva-Cañaveral

Ninguna


References

  1. Asprilla, L. (2013). Los productos de la creación-investigación: la producción de conocimientos desde el arte. Bogotá, Colombia: Asamblea General de la Asociación Colombiana de Facultades y Programas de Artes- ACOFARTES.
  2. Borgdorff, H. (2005). El debate sobre la investigación en artes. Encuentro Arte como Investigación en Felix Meritis. Encuentro llevado a cabo en Amsterdam, Holanda. Recuperado de http://www.ahk.nl/lectoraten/onderzoek/ahkL.htm
  3. Brea, J. L. (2007). Cultura RAM. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona, España: Gedisa.
  4. Calle, M. (2013). La investigación-creación en el contexto de las prácticas estético-artísticas contemporáneas. Desplazamientos disciplinares y desafíos institucionales. Mediaciones Sociales, 12, 65-79. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_MESO.2013.n12.45263 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_MESO.2013.n12.45263
  5. Daza-Cuartas, S.L. (2009). Investigación-creación. Un acercamiento a la investigación en artes. Plumilla Educativa, 11(1), 87-92. Recuperado de: http://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/rhpedagogicos/article/view/339 DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.6.560.2009
  6. Fajardo-González, R. (2008). La investigación en el campo de las artes visuales y el ámbito académico universitario. Societas, 10 (2), 85-98.
  7. Foucault, M. (2000). Defender la sociedad. Curso en el Collège de France. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina. (Trabajo original publicado en 1975-1976).
  8. Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Art Research Papers, 1(1), 1-5.
  9. Gil, J., & Laignelet, V. (2014). Las artes y las políticas del conocimiento. Tensiones y distensiones. Conferencia llevada a cabo II Encuentro sobre Creación, Pedagogía y Políticas del Conocimiento. Encuentro llevado a cabo en Bogotá, Colombia.
  10. Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. (Manuel Talens, Trad.). Madrid: Cátedra. (Trabajo original publicado en 1991).
  11. Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes. En Gómez, M., Hernández, F., & Pérez, H. Bases para un debate sobre investigación artística. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.
  12. Jiménez, M. (2010). La querella del arte contemporáneo. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
  13. Martínez-Vesga, O. (2006). Investigar, crear, experimentar el mundo. Reflexiones sobre la investigación en las artes plásticas. El artista, (3), 57-68. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87400305
  14. McNiff, S. (Ed.). (2013). Art as Research. Opportunities and callenges. Chicago, Estados Unidos: Intellect Bristol.
  15. Moreno-Vargas, C. A. (2012). El arte de la investigación-creación. Pesquisa, 15. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/pesquisa/wp-content/uploads/pesquisa20_06.pdf
  16. Nelson, R. (2013). Practice as research in the arts. Principles, protocols, pedagogies, resitances. Nueva York, Estados Unidos: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137282910
  17. Newbury, D. (2012). Research training in the creative arts and design. En Biggs, M., & Karlsson, H. The routledge companion to research in the arts. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.
  18. Osuna-Barriga, J.G. (2012). Un viaje a ninguna parte: la investigación-creación como un vehículo de validación institucional de la producción artística. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, 7 (1), 5-9. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297023537001
  19. Reilly, L. (2002). An alternative model of “knowledge” for the arts. Working Papers in Art and Design 2. Recuperado de https://www.herts.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0015/12309/WPIAAD_vol2_reilly.pdf
  20. Richard, N. (2001). Residuos y metáforas. (Ensayos de crítica cultural sobre el Chile de la Transición). Santiago de Chile, Chile: Cuarto Propio.
  21. Santamaría-Delgado, C., Chingaté-Hernández, N., González-Betancur, J.D., Castellano-Camacho, N., Salazar-Ospina, M., & Morales-Serrato, S. (2011). La productividad de las artes en las universidades colombianas: desafíos a los mecanismos de medición del conocimiento. Cuadernos de música, artes visuales y artes escénica, 6 (2), 87-116. Recuperado de: http://cuadernosmusicayartes.javeriana.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=90:la-productividad-de-las-artes-en-las-universidades-colombianas-desafios-a-los-mecanismos-de-medicion-del-conocimiento&catid=23:volumen-6-numero-2&Itemid=10
  22. Secretaría de Cultura, Recreación y Deporte, & Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. (2013). El arte como productor de conocimiento (Convenio de Asociación Nº 209). Recuperado de: http://acofartes.org.co/docsweb/investigacion/abril/Dic%2013-13%20Arte%20prod%20de%20conoc%20IDARTES-TADEO.pdf
  23. Sullivan, G. (2005). Art practice as research. California, Estados Unidos: Sage.
  24. Velez-Cuartas, G., Gómez-Flórez, H., Úsuga-Ciro, A., Vélez-Trujillo, M. (2004). Diversidad y reconocimiento de la producción académica en los sistemas de la investigación en Colombia. Revista española de documentación científica, 37(3), 1-14. doi:10.3989/redc.2014.3.1133 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2014.3.1133

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.