Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Technological management of knowledge: modern tool for management of educational institutions

Abstract

The aim of this article is to present a theoretical reflection directed to analyze technological management of knowledge as a modern tool for administration of educational organizations. It was framed as a descriptive theoretical reflection. It was used bibliographic observation through the signing as technique. Among reflections, it was found that the strategies used, although not very stable, were: use of collaborative spaces, systems of information retrieval, management, and use of experts, as well as knowledge-based systems. However, document management techniques were scarce. Finally, as recommendation, developing dynamic activities between groups of teachers is proposed, in this way, the knowledge of emotions that leads to greater optimism and motivation can be consolidated.

Keywords

knowledge management, education, modern management

PDF (Español)

Author Biography

William Alejandro Niebles-Núñez

Ninguna


References

  1. Allepuz-Ros, M. (2000). La gestión del capital intelectual: nuevos parámetros de análisis para la economía de la información. Jornadas Españolas de Documentación. 7, 499-505.
  2. Angarita-Velandia, M. A., Fernández-Morales, F. H. & Duarte, J. E. (2014). La didáctica y su relación con el diseño de ambientes de aprendizaje: una mirada desde la enseñanza de la evolución de la tecnología. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (1), 46–55. doi: 10.19053/20278306.3138 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3138
  3. Bueno-Campos, E. (1998). El capital intangible como clave estratégica en la competencia actual. Boletín de Estudios Económicos, 53 (164), 207-229. Recuperado de: http://search.proquest.com/openview/3ab60647cc71baa198d764bab1a0ea34/1?pq-origsite=gscholar
  4. Bueno-Campos, E. (2000). De la sociedad de la información a la del conocimiento y el aprendizaje: La necesidad de programas de dirección del conocimiento y el aprendizaje. Jornadas Españolas de Documentación 7, 647-657.
  5. Bustelo-Ruesta, C. (2000). Gestión documental en las empresas: una aproximación práctica. Jornadas Españolas de Documentación 7, 189-195.
  6. Cabarcas-Álvarez, A. (2012). Cloud computing; tecnología verde como estrategia para la responsabilidad social empresarial. Saber, Ciencia y Libertad, 7 (2), 135-142. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/132/0 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2012v7n2.1858
  7. Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, M. del C. (2015). Tecnologías de la información y la comunicación (TIC): escenarios formativos y teorías del aprendizaje. Revista Lasallista de Investigación, 12 (2), 186-193. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492015000200019&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a19
  8. Castellanos-Niño, C. A. (2012). Interacción social en asesoría de proyectos escolares mediados por el e-Learning. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2(2), 30–38. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/investigacion_duitama/article/view/1313
  9. Cornellá, A. (2000). La gestión de la información en las organizaciones. Quaderns Digitals. Recuperado de: http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_8/a_82/82.html
  10. Correa-Uribe, G., Rosero-Jiménez, S. L., & Segura-Jiménez, H. (2008). Diseño de un modelo de gestión del conocimiento para la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 31 (1), 85-108. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000100005&lng=es&tlng=es.
  11. Davis, R. (2015). Bridge programs: a link between ESL and content-based courses. A case study: UEES. Saber, Ciencia y Libertad, 10 (1), 181-188. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5329114 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.979
  12. Del Río-Cortina, J. (2012). Desarrollo de actividades de emprendimiento con innovación y responsabilidad social en los hoteles en la ciudad de Cartagena de Indias. Saber, Ciencia y Libertad, 7 (2), 113-124. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5109395 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2012v7n2.1804
  13. Edvisson, L., & Malone, M. (1999). El capital intelectual. Barcelona, España: Gestión 2000.
  14. Fierro-Ulloa, I. (2013). Comportamiento organizacional positivo: implicaciones para la organización actual. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 103-111. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104984 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1908
  15. Flores-Caicedo, J. C. (2010). La gestión del conocimiento y las herramientas colaborativas: una alternativa de aplicación en instituciones de educación superior. Revista de Investigación, 34 (71), 11-31. Recuperado de: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142010000300002&lng=es&tlng=es.
  16. Garcés-Pretel, M., Ruiz-Cantillo, R., & Martínez-Avila, D. (2014). Transformación pedagógica mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 217-228. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5104968.pdf DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.2352
  17. García-Llorente, H. J. (2015). Multialfabetización en la sociedad del conocimiento: competencias informacionales en el sistema educativo. Revista Lasallista de Investigación, 12 (2), 225-241. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492015000200023&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a23
  18. García-Morales, E. (Noviembre de 2000). Herramientas para la gestión del conocimiento: el Mapa Documental, una experiencia práctica de implantación sobre la Intranet corporativa. En II Jornadas sobre Gestión del Conocimiento: "Claves para la implantación de programas de gestión del conocimiento". Evento llevado a cabo en Madrid, España.
  19. Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos: "La producción colaborativa del conocimiento". Barcelona, España: Editorial Gedisa.
  20. Grossman, D.A., & Frieder, O. (1998). Information retrieval: algorithms and heuristics. Boston, Estados Unidos: Kluwer Academia Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4615-5539-1
  21. Henczel, S. (2000). The information audit as the first step towards effective knowledge management. INSPEL, 34 (3), 210-226. Recuperado de: http://forge.fh-potsdam.de/~IFLA/INSPEL/00-3hesu.pdf
  22. Hurtado-de Barrera, J. (2010). Guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas, Venezuela: Fundación Sypal.
  23. Iafrancesco, G. M. (2011). Algunas problemáticas de la investigación y pedagogía en educación en Colombia: estrategias para enfrentarlas y resolverlas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 1 (2), 7–16. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1298
  24. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación Buenos Aires [IIPE-BA]. (2000). Desafíos de la educación. Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001591/159155s.pdf
  25. Jackson, P. (1998). Introduction to expert systems. (3th ed.) Reading, Estados Unidos: Addison-Wesley.
  26. Lago-de Vergara, D. Gamoba-Suárez, A. A., & Montes-Miranda, A. J. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinantes. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (1), 157-170. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5104971 DOI: https://doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n1.157170
  27. León-Medina, J. X., & Torres-Barahona, E. A. (2016). Herramienta para el diseño de sistemas de posicionamiento tridimensional usados en fabricación digital. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 155–167. doi: 10.19053/20278306.4603 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4603
  28. Liao, S.H. (2005). Expert system methodologies and applications - a decade review from 1995 to 2004. Expert Systems with Applications, 28 (1), 93-103. doi: 10.1016/j.eswa.2004.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2004.08.003
  29. Martínez-Mendez, F.J. (2004). Recuperación de información: modelos, sistemas y evaluación. Murcia, España: Kiosko JMC.
  30. Meadow, C.T., Boyce, B.R., & Kraft, D.H. (2006). Text information retrieval systems. (3th ed.). Bingley, Reino Unido: Emerald Group Publishing Limited.
  31. Medina-Monterrosa, P., & Carvajalino-Slaghekke, A. (2014). Ni al tigre ni al cuero: la toma de decisiones y el uso los sistemas de soporte y de ayuda a la decisión SSD-SAD. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (1), 115-128. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/26 DOI: https://doi.org/10.22525/sabcliber.2014v9n1.115128
  32. Montes-Miranda, A. J. (2013). La educación básica en Colombia: una mirada a las políticas educativas. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (2), 141-155. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/106 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915
  33. Novoa-Ruiz, J. A. (2013). La cuestión integral del siglo XXI. Saber, Ciencia y Libertad, 8 (1), 71-83. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/116 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n1.1879
  34. Núñez-Pérez, V. (2015). Pedagogía social e interculturalismo: una lectura posible. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 141–149. doi: 10.19053/20278306.3716 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3716
  35. Parada-Hernández, A., & Suárez-Aguilar, Z. E. (2014). Influencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la apropiación de conceptos de electrónica análoga, en estudiantes de grado séptimo de educación básica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (1), 20–31. doi: 10.19053/20278306.3137 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3137
  36. Peña-Ayala, A. (2006). Sistemas basados en conocimiento: una base para su concepción y desarrollo. México D.F., México: Instituto Politécnico Nacional.
  37. Pérez-López, C., & Santín-González, D. (2007). Minería de datos, técnicas y herramientas. Madrid, España: International Thompson Ediciones Paraninfo, S.A.
  38. Pérez-Ortega, G. & Romo-Morales, g. (2015). Liderazgo transformacional en los docentes universitarios desde la perspectiva estudiantil. Estudio de caso: Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín. Saber, Ciencia y Libertad, 10(1), 203-218. DOI: https://doi.org/10.22525/sabcliber.2015v10n1.203118
  39. Pinto-Salamanca, M. L., Sofrony-Esmeral, J. I., & Jiménez, D. F. (2015). Detección de colisiones con librerías V-Collide y PhysX para interacción virtual con interfaces hápticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5 (2), 119–128. doi: 10.19053/20278306.3721 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.3721
  40. Roldán, J. L. (2000). Sistemas de información ejecutivos (EIS): Un estudio descriptivo sobre la situación en España. En M.J. Selva-Domínguez (Ed.): La empresa del siglo XXI: Finanzas, tecnologías y sistemas de información, Vol. II (pp- 237-254). Cádiz, España: Diputación de Cádiz Servicio de Publicaciones.
  41. Romero-González, Z. (2014). El sistema de aseguramiento de la calidad en la educación superior. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 11-14. Recuperado de: http://sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/2/0 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.1742
  42. Ruiz-Malvarez, M. C. (2011). La responsabilidad social empresarial y la obsolescencia programada. Saber, Ciencia y Libertad, 6 (1), 127-135. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3997367 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2011v6n1.1767
  43. Timarán-Pereira, R. & Yepes-Chamorro, M. C. (En prensa). Caracterización de la supervivencia de mujeres con cáncer invasivo de cuello uterino usando minería de datos. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1). DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.4315
  44. Torres-Ortiz, J. A. (2012). Incidencia de Moodle en las prácticas pedagógicas en modalidad educativa B-Learning. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 2 (2), 39–48. Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/1315
  45. Torres-Ortiz, J. A., & Duarte, J. E. (2016). Los procesos pedagógicos administrativos y los aspectos socio-culturales de inclusión y tecno-pedagogía a través de las tendencias pedagógicas en educación a distancia y virtual. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (2), 179–190. doi: 10.19053/20278306.4606 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4606
  46. Vergara-Arrieta, J. J. (2015). Los sistemas de medición del desempeño estratégico frente a la competitividad y sustentabilidad. Saber, Ciencia y Libertad, 10 (2), 17-26. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5295019 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n2.721
  47. Vergara-Arrieta, J., & Carbal, A. (2014). Diseño de un sistema de gestión en responsabilidad social empresarial para pequeños hoteles en la ciudad de Cartagena. Saber, Ciencia y Libertad, 9 (2), 91-108. Recuperado de: http://sabercienciaylibertad.com/ojs/index.php/scyl/article/view/7 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.2113
  48. Wilson, T. D. (2002). The nonsense of knowledge management. Information research, 8(1). Recuperado de: http://www.informationr.net/ir/8-1/paper144.html

Downloads

Download data is not yet available.