Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Mourning and Autofiction. General Reflections and a Reading of Camas gemelas (2020) by Paola Caballero Daza

Abstract

This paper displays a reflection about autofiction as a literary genre and mourning as an important topic in literature. On the other hand, it shows a study of the novel by Colombian author Paola Caballero Daza Camas gemelas (2020) from a feminist, reparative and affective perspective. In this novel autofiction is a recurring topic. It is concluded that autofiction emerges to deal with an impossible mourning beyond the traditional social framework.

Keywords

memory, affects, autofiction, feminist literary critique, Colombian literature, Paola Caballero, mourning

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Helena López González de Orduña

PhD in Hispanic Philology and researcher at the Center for Research and Gender Studies of the National Autonomous University of Mexico (CIEG-UNAM).


References

  • Referencias
  • Abad Faciolince, Héctor. El olvido que seremos. Barcelona, Seix Barral, 2006. Impreso.
  • Aguilar, Andrea. “Yo, ficción”. El País, 5 de septiembre de 2014. Web. 12 de febrero de 2022. https://elpais.com/cultura/2014/09/04/babelia/1409831257_600136.html
  • Alberca, Manuel. El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva, 2007. Impreso.
  • Anderson, Linda. Autobiography. Londres, Routledge, 2006. Impreso.
  • Anderson, Ben. “Affective atmospheres”. Emotion, Space and Society 2 (2009): 77-81. Impreso. https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005
  • Arfuch, Leonor. “La autobiografía como (mal de) archivo”. Crítica cultural entre política y poética. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2008, pp. 144-157. Impreso.
  • Barthes, Roland. Roland Barthes par Roland Barthes. París, Seuil, 1975. Impreso.
  • Bonnett, Piedad. Lo que no tiene nombre. Bogotá, Alfaguara, 2013. Impreso.
  • Boym, Svetlana. The Future of Nostalgia. Nueva York, Basic Books, 2001. Impreso.
  • Caballero Daza, Paola. Camas gemelas. Bogotá, Cajón de sastre, 2020. Impreso.
  • Caballé, Anna. Narcisos de tinta. Ensayos sobre literatura autobiográfica en lengua castellana (siglos XIX y XX). Málaga, Megazul, 1995. Impreso.
  • Casas, Ana, coord. El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid y Frankfurt, Iberoamericana - Vervuert, 2014. Impreso. https://doi.org/10.31819/9783954878154 DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878154
  • Castells, Manuel. The Rise of the Network Society. Oxford, Blackwell, 2000. Impreso.
  • Catelli, Nora. En la era de la intimidad. El espacio autobiográfico. Rosario, Beatriz Viterbo, 2007. Impreso.
  • Cosslett, Tess, Celia Lury y Penny Summerfield, eds. Feminism and Autobiography. Texts, Theories, Methods. Londres, Routledge, 2000. Impreso.
  • De Man, Paul. “Autobiography as de-facement”. Modern Language Notes 94 (1979), 919-930. Impreso. https://doi.org/10.2307/2906560 DOI: https://doi.org/10.2307/2906560
  • Derrida, Jacques. Otobiographies. L’enseignement de Nietzsche et la politique du nombre propre. París, Galilée, 1984. Impreso.
  • Diaconu, Diana. Fernando Vallejo y la autoficción. Coordenadas de un nuevo género narrativo. Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, 2013. Impreso.
  • Doubrovsky, Serge. Fils. París, Galilée, 1977. Impreso.
  • Eakin, Paul John. Fictions in Autobiography. Studies in the Art of Self Invention. Princeton, Princeton University Press, 1985. Impreso.
  • Fish, Stanley. Is There a Text in this Class? The authority of Interpretative Communities. Cambridge, Harvard University Press, 1982. Impreso.
  • Foucault, Michel. Tecnologías del yo. Y otros textos afines. Barcelona, Paidós, 1990. Impreso.
  • Franco, Jean. Las conspiradoras. La representación de la mujer en México. Ciudad de México, FCE, 1994. Impreso.
  • Freud, Sigmund. “Duelo y melancolía”. En Obras completas. Vol. XIV. Buenos Aires, Amorrortu, 1917/1993, pp. 241-256. Impreso.
  • Gilmore, Leigh. Autobiographics: A Feminist Theory of Women's Self-Representation. Ithaca, Cornell University Press, 1994. Impreso.
  • Giorgi, Gabriel. “Cuerpo”. Diccionario de estudios culturales latinoamericanos. Coordinado por Mónica Szurmuk y Robert McKee Irwin. Ciudad de México, Instituto Mora-Siglo XXI, 2009, pp. 67-71. Impreso.
  • González Álvarez, José Manuel, coord. “La autoficción hispánica en el siglo XXI”. Pasavento, vol. 3, núm. 1, (2015). Web. 3 de mayo de 2022. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/413122
  • Gusdorf, Georges. “Condiciones y límites de la autobiografía”. En La autobiografía y sus problemas teóricos. Suplementos de Anthropos 29 (1991): 9-18. Impreso.
  • Herbert, Julián. Canción de tumba. Barcelona, Random House Mondadori, 2011. Impreso.
  • Hodgkin, Katherine, y Susannah Radstone. Contested Pasts. The Politics of Memory. Nueva York y Londres, Routledge, 2003. Impreso. https://doi.org/10.4324/9780203391471 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203391471
  • Lejeune, Philippe. Le pacte autobiographique. París, Seuil, 1975. Impreso.
  • Link, Daniel. Fantasmas. Imaginación y sociedad. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2009. Impreso.
  • López, Helena. “Memoria”. Conceptos clave en los estudios de género. Coordinado por Hortensia Moreno y Eva Alcántara. Vol. 2. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México, CIEG, 2018, pp. 183-193. Impreso.
  • ---. “Memoria filial y afectividad en Canción de tumba (2011) de Julián Herbert”. Inflexiones, núm. 4 (2019): 37-45. Web. 18 de abril de 2022. http://inflexiones.unam.mx/ojs/index.php/inflexiones/issue/view/11/showToc
  • Macón, Cecilia, Mariela Solana, y Nayla Vacarezza.“Introduction: Feeling Our Way Through Latin America”. Affect, Gender and Sexuality in Latin America. Cham, Palgrave Macmillan, 2021, pp. 1-15. Impreso. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59369-8_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59369-8_1
  • Marcus, Laura. Auto/biographical Discourses. Theory, Criticism, Practice. Manchester, Manchester University Press, 1994. Impreso.
  • Mitchell, Kaye. “‘This is not a memoir’: Feminist Writings from Life”. The New Feminist Literary Studies. Editado por Jennifer Cooke. Cambridge, Cambridge University Press, 2020, pp. 208-221. Impreso. https://doi.org/10.1017/9781108599504.016 DOI: https://doi.org/10.1017/9781108599504.016
  • Molloy, Sylvia. “La narrativa autobiográfica”. Historia de la literatura hispanoamericana. El siglo XX. Editado por Roberto González Echevarría y Enrique Pupo-Walker. Madrid, Gredos, 2006, pp. 460-701. Impreso.
  • Nash, Mark. “Reality in the age of aesthetics”. Frieze 114 (2008). Web. 17 de abril de 2022. https://www.frieze.com/article/reality-age-aesthetics
  • Nietzsche, Friedrich. Sobre la utilidad y el prejuicio de la historia para la vida. Madrid, Biblioteca Nueva, 1874 / 1999. Impreso.
  • Olney, James. Metaphors of Self: The Meaning of Autobiography. Princeton, Princeton University Press, 1972. Impreso.
  • Piña, Cristina. “La incidencia de la posmodernidad en las formas actuales de narrar”. Cuadernos del CILHA, vol. 14, núm. 2, (2013): pp. 16-34. Impreso.
  • Pozuelo Yvancos, José María. De la autobiografía. Teoría y estilos. Barcelona, Crítica, 2006. Impreso.
  • Rivera Garza, Cristina. “El proyecto autobiográfico de Knausgård. Contra la ficción”. Revista de la Universidad de México, núm. 114 (2013): 19-27. Web. 12 de febrero de 2022. https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/27584010-6a87-4aae-9e84-96515faa1298/el-proyecto-autobiografico-de-knausgard-contra-la-ficcion
  • ---. El invencible verano de Liliana. México, Literatura Random House, 2021. Impreso.
  • Rodríguez, Dominique. “Un dolor en el corazón que se clava como una espina”. El Tiempo, 18 de enero de 2021. Web. 12 de febrero de 2022. https://www.eltiempo.com/cultura/musica-y-libros/un-dolor-en-el-corazon-que-se-clava-como-una-espina-561326
  • Romera Castillo, José. “Escritura autobiográfica hispanoamericana aparecida en España en los últimos años”. Homenatge a Amelia García-Valdecasas. Editado por Ferrán Carbó et al. Valencia, Universidad de Valencia, 1995, pp. 727-740. Impreso.
  • Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Ciudad de México, Siglo XXI, 2006.Impreso.
  • Schmitt, Arnaud. “Making the Case for Self-narration Against Autofiction”. The Routledge Auto|Biography Studies Reader. Editado por Ricia Anne Chansky y Emily Hipchen. Londres, Routledge, 2016, pp. 331-335. Impreso.
  • Sedgwick, Eve Kosofsky. Touching Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity. Durham, Duke University Press, 2003. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctv11smq37 DOI: https://doi.org/10.1215/9780822384786
  • Segal, Lynne. “Who do you think you are? Feminist Memoir Writing”. New Formations 67 (2009): pp. 120-133. Impreso. https://doi.org/10.3898/newf.67.11.2009 DOI: https://doi.org/10.3898/newf.67.11.2009
  • Sibilia, Paula. La intimidad como espectáculo. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2008. Impreso.
  • Smith, Sidonie y Watson, Julia. Reading Autobiography: A Guide for Intepreting Life Narratives. Mineápolis, University of Minnesota Press, 2001. Impreso. https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816669851.001.0001 DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816669851.001.0001
  • Steedman, Carolyn. Landscape for a Good Woman. Londres, Virago, 1986. Impreso.
  • Taylor, Charles. Sources of the Self. The Making of the Modern Identity. Cambridge, Harvard University Press, 1989. Impreso.
  • Warner, Michael. Público, públicos, contrapúblicos. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2012. Impreso.
  • Wilborada 1047. “Conversación entre Paola Caballero y Piedad Bonnett sobre Camas gemelas, editado por Cajón de sastre”. Facebook, compartido por Wilborada 1047, 6 de marzo de 2021. https://pt-br.facebook.com/Wilborada1047/videos/conversaci%C3%B3n-entre-paola-caballero-y-piedad-bonnett-sobre-camas-gemelas-editado-/471045487587759/

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.