Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Oraliterature from the south of Tolima as border literature: beyond epistemic coloniality

Abstract

The objective of the research is to analyze the constituent elements of peasant oral literature as “border literature”, decolonial and intercultural potential. The research is developed under the qualitative paradigm (ethnographic tradition). Free conversations are held with men and women from peasant communities in two municipalities in the south of Tolima (Colombia), which yield twenty five stories. The discovery of the characteristics and themes of the stories accounts for their innovative, counter-hegemonic, community and resistance character, revealing an aesthetic and art different from the literary canon. Likewise, they express an active and transforming role of the peasantry, beyond historical discrimination and colonialism. In short, these expressions reflect collective and individual experiences and worldviews, elements of identification and regional memory.

Keywords

Oraliterature, Borderland literature, Peasant communities, Decolonial aesthetics, Regional memory

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Javier Guerrero Rivera

Research professor at the Universidad Libre, Bogotá. Leader of the research group Interculturality, Decoloniality and Education research group.

Juan Pablo Guzmán Chaves

Degree in Humanities and Languages.


References

  • Anzaldúa, Gloria. Borderlands, la frontera. The new mestiza. Los Ángeles, Aunt Lute Books, 1987. Impreso.
  • Castro-Gómez, S. “Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la “invención del otro”. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas, compilado por Eduardo Lander, Buenos Aires, Clacso, 2003, pp. 145-161. Impreso.
  • Curiel, Ochy. “Descolonizando el feminismo: una perspectiva desde América Latina y el Caribe”. Primer Coloquio Latinoamericano sobre Praxis y Pensamiento Feminista. Buenos Aires, junio 2009, Universidad Nacional de Colombia. Web. 28 de noviembre de 2021. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75231
  • De Friedemann, Nina. “De la tradición oral a la etnoliteratura”. Revista América Negra, núm. 13, 1997, pp- 19-27. Impreso. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47wdxf.5
  • Delgado, Jaime. Nuevo mundo. La independencia hispanoamericana. Madrid, Instituto de Cultura Hispánica, 1960. Impreso.
  • Fanon, Frantz. Piel negra, mascaras blancas . Madrid, Akal, 2009. Impreso.
  • Freire, Paulo. La pedagogía liberadora. Clásicos del pensamiento crítico. Madrid, Catarata, 2015. Impreso.
  • Galeano, Eduardo. El libro de los abrazos. Buenos Aires, Siglo XXI, 1989. Impreso.
  • Guerra, Andrea. “Tradición y palabra: conversación sobre la literarua indígena. Entrevista a Miguel Rocha Vives”, 2012. Web. 10 de octubre de 2021. https://investigaliteratura. blogspot.com/2012/05/literatura-indigena.html?view=classic
  • Guerrero Rivera, Javier. “La educación intercultural: un proyecto político para desracializar y hacer emerger ‘saberes otros’”. Pedagogías críticas en la educación superior: ‘miradas Otras’, editado por Javier Guerrero Rivera. Universidad Libre, 2020, pp. 41-66. Web. 10 de octubre de 2021. https://cutt.ly/FbtXoVn DOI: https://doi.org/10.18041/978-958-5578-50-0
  • ---. “Narrando ando: la interculturalidad como escucha y acción con/por las alteridades”. Interculturalidad, ciudadanía global y cultura de paz, Javier Guerrero Rivera, Edison Díaz Sánchez, Diana Carolina Acero, José Joaquín Vargas y Alexander Rubio. IDEP, 2022, pp. 9-23. Web. 10 de octubre de 2021. https://acortar.link/czkrEl”
  • Lepe, Luz María. “Colonialidad y decolonialidad en la literatura indígena mexicana. El pensamiento fronterizo en Natalio Hernández”. Anuario Americanista Europeo, núm. 9, 2011, pp. 49-63. Web. 20 de junio de 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4117992
  • Mignolo, Walter y Pedro Gómez. Estéticas y opción decolonial. Bogotá, Universidad Distrital, 2012. Impreso.
  • Monsonyi, Esteban. “Oralidad: Lenguas, Identidad y Memoria de Ámerica”. La Habana, UNESCO, 1996. Web. 28 de octubre de 2021. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000108486
  • Naciones Unidas. El campesinado: reconocimiento para construir país. Bogotá, Programa de Naciones Unidas para el Desarrolllo, 2011. Impreso.
  • Ong, Walter J. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Monterrey, Fondo de Cultura Económica, 1982. Impreso.
  • Prat, Juan. “Las culturas subalternas y el concepto de oratura”. Revista de Folklore, núm. 316, 2007, pp. 111-119. Web. 10 de agosto de 2022. https://www.cervantesvirtual.com/obra/las-culturas-subalternas-y-el-concepto-de-oratura/
  • Restrepo, Eduardo y Axel Rojas. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y conocimientos. Popayán, Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar, 2010. Impreso.
  • Santos, Boaventura de Sousa. Decolonializar el saber, Reinventar el poder. Montevideo, Trilce-Extensión Universitaria, Universidad de la República, 2010. Impreso.
  • Yuln, Melina. “Una historia de frontera. El territorio y los relatos culturales de la frontera en la construcción nacional de Argentina, Brasil y Estados Unidos”. Pampa, núm. 6, 2010, pp. 231-244. Web. 28 de octubre de 2021. https://doi.org/10.14409/pampa.v1i6.3184 DOI: https://doi.org/10.14409/pampa.v1i6.3184
  • Vasilachis, Irene. Estrategías de investigación cualitativa. Barcelona, Gedisa, 2006. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.