Soy canción que se fue/ de jonrón” (I am a Song that Became a Home Run). Translation, Performance and Archive in the Videopoems of Legna Rodríguez Iglesias
Abstract
In accordance with several contemporary trends (Laddaga 2009, Bourriaud 2009, Groys 2014), Legna Rodríguez Iglesias's writing can be read as a continuous performance between different literary and artistic genres, intermediary and audiovisual supports. However, its traslaticia condition builds an original poetics insofar as it reuses anachronistic forms of the Latin American archive and repertoire (Taylor, 2015), -fundamentally those that are based on a narrating voice-, to build a feminine and migrant writing. In his videopoems we observe the recovery of a rhymed poetry, of oral tradition; as well as certain themes and formats that recover and disarm classic motifs of Cuban literature in which the figure of José Martí resonates: the tones of a literature for the children of America and the portable roots of a poet in the big city.
Keywords
Contemporary Cuban literature, Videopoetry, Performance, Latin America archive, Orality and writing, Legna Rodríguez Iglesias
Author Biography
Irina Garbatzky
PhD in Humanities and Arts (Literature) from the Universidad Nacional de Rosario. Assistant Researcher (IECH-CONICET), professor of Ibero-American Literature I and Master of Argentine Literature (UNR). She is the author of Los ochenta recienvivos. Poesía y performance en el Río de la Plata (2013), Mínimo teatral (2021, with María Fernanda Pinta), Nuestros años ochenta (2021, with Javier Gasparri), El prisma de Elba Bairon (2022, with Fernando Lemus) and Puntuaciones sensibles. Figuras de la poesía latinoamericana (2022, with Ana Porrúa, Matías Moscardi, and Ignacio Iriarte).
References
- Battilana, Carlos. “Sensibilidad americana”. Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina, coordinado por Beatriz Colombi. CLACSO, 2021, pp. 423-434. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctv2cxx938.40 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2cxx938.40
- Benjamin, Walter. “El narrador”. Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid, Taurus, 1991, pp. 111-134. Impreso.
- Bourriaud, Nicolas. Radicante. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2009. Impreso.
- Bustamante Escalona, Fernanda. “Pedagogías de la crueldad, feminicidio y régimen de autorización discursiva en relatos de Legna Rodríguez Iglesias: sobre las dificultades del des-aprender las lógicas (violencias) patriarcales”. Cuadernos del CILHA, núm. 34, 2021, pp. 1-30. Web. 26 de diciembre de 2022. https://doi.org/10.48162/rev.34.018 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.34.018
- Carranzana, Lien. “Legna Rodríguez Iglesias: ‘Me interesa parecerme a mi escritura, y que mi escritura se parezca a mí’”. Diario de Cuba, 7 de abril de 2018. Web. 30 de septiembre de 2022. https://diariodecuba.com/cultura/1522502355_38412.html
- Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2000. Impreso.
- Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Madrid, Abada, 2011. Impreso.
- Foffani, Enrique. “Los Versos libres de José Martí. Poeta en Nueva York”. CELEHIS-Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, núm. 14, 2002, pp. 229-245. Impreso.
- Garbatzky, Irina. “Archivo latinoamericano”. Diccionario de términos críticos de la literatura y la cultura en América Latina, coordinado por Beatriz Colombi. Buenos Aires, CLACSO, 2021, pp. 39-48. Impreso. https://doi.org/10.2307/j.ctv2cxx938.5 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2cxx938.5
- García Marruz, Fina. “Los versos de Martí” y “La Edad de Oro” Temas martianos, Cintio Vitier y Fina García Marruz, La Habana, Biblioteca Nacional, 1969, pp. 240-267 y 292-304. Impreso.
- González, Aníbal. La crónica modernista hispanoamericana. Madrid, Porrúa, 1983. Impreso.
- González Echevarría, Roberto. Mito y archivo. Una teoría de la narrativa hispanoamericana. México D. F., Fondo de Cultura Económica, 2000. Impreso.
- Groys, Boris. “La producción de sinceridad”. Volverse público. Buenos Aires, Caja Negra, 2014, pp. 37-47. Impreso.
- Kamenszain, Tamara. Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2016. Impreso.
- Kozak, Claudia ed. Tecnopoéticas argentinas: archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires, Caja Negra, 2012. Impreso.
- Laddaga, Reinaldo. Espectáculos de realidad. Rosario, Beatriz Viterbo, 2007. Impreso.
- Martí, José. Poesía completa. Edición Crítica. La Habana, Editorial Letras Cubanas, 1985. Impreso.
- Matute Castro, Arturo. “Estación Miami: la experiencia diaspórica en las crónicas de Legna Rodríguez Iglesias”. Cuadernos del sur. Letras, núm. 50, 2020, pp. 103-122. Web. 26 de diciembre de 2022. https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2790
- Ramos, Julio. Desencuentros de la modernidad en América Latina. México D. F., Fondo de Cultura Económica, 1989. Impreso.
- ---. Migratorias”. Las culturas de fin de siglo en América Latina, coordinado por Josefina
- Ludmer. Rosario, Beatriz Viterbo, 1994, pp. 52-64. Impreso.
- Ritvo, Juan Bautista. “Escritura áurea y discurso mítico”. La edad de la lectura. Rosario,
- Beatriz Viterbo Editora, 1992, pp. 29-32. Impreso.
- Rodríguez Iglesias, Legna. Chupar la piedra. Buenos Aires, Entre Ríos, 2021. Impreso.
- ---. La mujer que compró el mundo. Santiago de Chile, Los libros de la mujer rota, 2017. Impreso.
- ---. Miami Century Fox. Nueva York, Akhasic Books, 2017. Impreso.
- ---. “Book driver pequeña fuji. Entrevista escritores en pandemia”. Hypermedia Magazine, 17 de marzo de 2021. Web. 26 de septiembre de 2022. https://www.hypermediamagazine.com/dosieres-hm/escritorxs-en-pandemia/legna-rodriguez-iglesias-entrevista/
- ---. “El niño está en todas partes: Cinco libros superhéroes”. El estornudo, 11 de febrero de 2020. Web. 3 de octubre de 2022. https://revistaelestornudo.com/libros-ninosinfantiles/
- ---. “Se escriben poemas al momento. (Precio: lo que tú creas que vale)”. Hypermedia Magazine, 21 de marzo de 2020. Web. 3 de octubre de 2022. https://hypermediamagazine.com/hypermedia-stories/selfie/legna-rodriguez-iglesias/
- Schechner, Richard. Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires, Libros del Rojas, 2000. Impreso.
- Taylor, Diana. El archivo y el repertorio. El cuerpo y la memoria cultural en las Américas. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado, 2015. Impreso.
- Tello, Maximiliano. Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. Buenos Aires, La Cebra, 2018. Impreso.
- Timmer, Nanne. “Cartografías de la no-nación: escritura y oralidad en Las analfabetas, de Legna Rodríguez Iglesias”. Telar, núm. 17, 2016, pp. 38-53. Impreso.
- Zanetti, Susana. “¿Un canon necesario? acerca del canon literario latinoamericano”. Voz y escritura, núm. 10, 2000, pp. 227-241. Impreso.