Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Present and its Remaining Art, Literature and Image in the Contemporary Aesthetics

Abstract

In the last decades, the field of aesthetics and the studies on art have participated in a series of transformations and movements that brought together two issues: the announcements about the end of art (and even more broadly, the end of meaning, of history, literature) and the debates on the post-autonomy of art. Based on the critical and theoretical contributions of Nelly Richard, Jacques Rancière, Giorgio Agamben, among others, this article explores the emergence of the notion of image in the contemporary scenario in order to point out the senses that advocate the expiration of art or, its opposite, an impulse of innovation of the forms. Faced with the opening of the relationship between art and literature, this displacement is possible to read in the way that contemporary Argentine criticism composes a constellation of meanings between image, writing and the present.

 

Keywords

Contemporary Aesthetics, Literary Criticism, Image, Jacques Rancière

PDF (Español) XML (Español)

References

Agamben, G. (1989). Idea de la prosa. Barcelona: Península.

Agamben, G. (2010). Ninfas. Trad. Antonio Gimeno. Valencia: Pre-Textos.

Agamben, G. (2014). Desnudez. Trad. Mercedes Ruvituso y Maria Teresa D´Meza. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Benjamin, W. (2009a). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal Ediciones.

Cadava, E. (2014). Trazos de luz. Tesis sobre la fotografía de la historia. Trad. Paula Cortés Rocca. Santiago de Chile: Palinodia.

Dalmaroni, M. (2010). Literatura y sus restos (teoría, crítica, filosofía). A propósito de un libro de Ludmer (y de otros tres). Bazar Americano, 9(28). Recuperado de http://www.bazaramericano.com/columnas.php?cod=19&pdf=si

Dalmaroni, M. (2016). La resistencia de lo imposible (una introducción). Estudios curatoriales, 3(4). Recuperado de http://untref.edu.ar/rec/num4_dossier_1.php

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada Editores.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Trad. Oscar Oviedo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Didi-Huberman, G. (2012). Supervivencia de las luciérnagas. Madrid: Abada Editores.

Didi-Huberman, G. (2015). “Salir de plan(o)” en Hacer. Ensayos sobre el recomenzar. Maccioni, F. y Martínez Ramacciotti, J. (comp.). Buenos Aires: Teseo.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Trad. Alfredo Brotons. Madrid: Akal Ediciones.

Garramuño, F. (2015) Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

García, L. (s.f.). La “actualidad” de Walter Benjamin. Giorgio Agamben, George Didi-Huberman y el problema de la temporalidad. Herramienta. Revista de debate y critica marxista. Recuperado de https://herramienta.com.ar/articulo.php?id=2131

Horne, L. (2011). Literaturas reales. Transformaciones del realismo en la narrativa latinoamericana contemporánea. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Laddaga, R. (2007) Espectáculos de realidad. Ensayo sobre la narrativa latinoamericana de las últimas dos décadas. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Ludmer, J. (2007). Literaturas postautónomas. Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura, (17). Recuperado de http://www.lehman.edu/faculty/guinazu/ciberletras/v17/ludmer.htm

Ludmer, J. (2010). Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

Maccioni, F. (2017). Contemporáneos del mundo: políticas de la imagen y del recomenzar en la obra de Joaquín O. Giannuzzi (1924 – 2004) y en otros poetas argentinos. Tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Recuperado el 24 de febrero de 2020 de https://ffyh.unc.edu.ar/secyt/wp-content/uploads/sites/22/2019/05/EBOOK_MACCIONI.pdf

Maccioni, F. y Martínez Ramacciotti, J. (comp.). (2015). Hacer. Ensayos sobre el recomenzar. Buenos Aires: Editorial Teseo.

Neuburger, A (2015) La historia en imágenes. Walter Benjamin y el concepto de actualidad. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, 7(7), 186-201. Recuperado de http://constelaciones-rtc.net/article/view/1118

Oyarzún, P. (2015). Arte, visualidad e historia. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Trad. Matthew Gajdowski. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Richard, N. (2014). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte: Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini, Andrea Giunta. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.

Topuzian, M. (2013). El fin de la literatura. Un ejercicio de teoría literaria comparada. Castilla. Estudios de Literatura, (4), 298-349. Recuperado de https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/174

Weigel, S. (1999). Cuerpo, imagen y espacio en Walter Benjamin. Una relectura. Buenos Aires: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.