Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Inferential reading, a key to enhance reading comprehension

Abstract

This article arises from the reflection on the results obtained in reading competence, by the students of 3rd and 5th grades of the Educational Institution “Sugamuxi”, in the Saber 2015 tests, the information of the Synthetic Index of Educational Quality and the contributions of some theorists such as Sole, Mendoza and Pérez. The results obtained in the diagnostic phase developed with the Educational Action Research methodology will be reported. First, it presents an analysis of the problems in relation to reading; Afterwards, it makes a background review about the subject, it continues with a referential frame that guides the proposal; and presents the diagnosis of the existing problem in terms of reading levels. It ends with a reflection on the educational task and the importance of strengthening pedagogical practices to improve reading comprehension.

Keywords

reading comprehension, inferential reading, comprehension strategies.

pdf (Español)

References

Alfonso, D., & Sánchez, C. (2009). Comprensión Textual. Primera Infancia y Educación
Básica Primaria. Bogotá: Ediciones Ecoe.
Castro, A., & Páez, N. (2015). El mundo de la lectura: estrategias para la comprensión.
(Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja,
Colombia.
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2008). Enseñar lengua (13a. ed.). Barcelona:
Graó.
Cerchiaro, C., Paba- Barbosa, C. & Sánchez -Castellón. L. (2011). Metacognición
Comprensión Lectora: Una relación posible e intencional. Revista de la Facultad de Ciencias
de la Salud. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 8 (1), 99 - 110.
Cisneros-Estupiñán, M., Olave-Arias, G., & Rojas-García, I. (2012). Cómo mejorar la
capacidad inferencial en estudiantes universitarios. Educ. Educ., 15(1), 45-61.
Durango, Z. (2015). La lectura y sus tipos. Portal de las Palabras, 1(1), 9-13. Recuperado
de http://revistas.curnvirtual.edu.co/index.php/portaldelaspalabras/article/
view/589.
Eleuterio, A.I. (2015). Plan de formación en comprensión lectora en el I.E.S.
Castro, Américo. Revista Comprensión lectora y educación intercultural, (3), 96-105.
Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=446243921006.
González, J. (2006). Elaboración conjunta de inferencias a partir de cuentos infantiles.
Psicología educativa, 11 (2), 113-133.
ICFES. (2010). Colombia en PISA 2009. Síntesis de resultados. Bogotá: Ministerio de
Educación Nacional.
ICFES. (2015). Reporte saber 2015. Bogotá: Ministerio de Educación.
Recuperado de Bwww.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359/historico/
reporteHistoricoComparativo.jspx
Jouini, K. (2005). Estrategias inferenciales en la comprensión lectora. La revista
de Educación aldadis.net, (4). Recuperado de http://docplayer.es/20847385-
Estrategias-inferenciales-en-la comprension-lectora-khemais jouini.html
Jurado, V. F., Bustamante, Z. G. & Pérez, A. M. (1998). Juguemos a interpretar:
evaluación de competencias en lectura y escritura. Santafé de Bogotá: Plaza & Janes
editores.
Latorre, A. (2003). La investigación – acción: conocer y cambiar la práctica. Barcelona:
Editorial Graó.
MEN. (1998). Lineamientos curriculares de Lengua Castellana. Santa Fe de Bogotá:
Editorial Cooperativa.
MEN. (2006). Estándares Básicos de competencias en Lenguaje. Santa Fe de Bogotá:
Ministerio de Educación Nacional.
MEN. (2015). Programa Todos Aprender. Recuperado de http://www.mineducacion.
gov.co/1759/w3-article-246644.html
Mendoza, A. et al. (2003). Didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Editorial
Prentice Hall.
Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la Escuela. Algunos escenarios pedagógicos y didácticos
para la reflexión. Santa Fe de Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento
de la educación Superior-ICFES.
Ponce, S., & Holguín, J. (2014). Niveles de comprensión lectora en escolares de 2°
grado de Primaria. Caso de una escuela del distrito de Comas. Revista Científica
Eduser, 1 (1), 61 72. Recuperado de http://blog.ucvlima.edu.pe:8080/index.
php/eduser/issue/archive
Saldaña, D. (2008). Teoría de la mente y lectura en las personas con trastornos
del espectro autista: hipótesis para una relación compleja. Revista de Logopedia,
Foniatría y Audiología, 28 (2), 117-125.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Graó.

Downloads

Download data is not yet available.