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Journalism, politics and falsehood in the news during the 1930 electoral campaign in Colombia

Abstract

The purpose of this article is to show the use of fear and misinformation in electoral campaigns, by the press and
the political groups associated with it; in particular, in the presidential election of 1930, which started a year early and
resulted in the victory of candidate Enrique Olaya Herrera, who was supported by the Liberal Party. This campaign was special in many aspects: 1) one month before the election, the participation of a new candidate was confirmed; 2) the desperation and the failed attempts to unite the two factions existing within the conservative party; 3) the candidates’ visits to the main cities; 4) the use of new means of transport, public squares full of people and the press publishing pieces about the campaign at telegraph speed. For the above, this article emphasizes the use of fake news by politicians and journalists, who, taking advantage of the distances and rumours, created fake content to harm the image of their rivals and thus, win
the election. Content published in El Deber newspaper will be identified and classified into three categories: false connection,
imposter content and invented content. 

Keywords

fake news, elections, political parties, public opinion, fear

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Author Biography

Álvaro Acevedo Tarazona

Doctor en Historia Universidad Huelva de España, profesor titular Universidad Industrial de Santander. Últimas publicaciones: Álvaro Acevedo Tarazona y Dayana Lizcano Herrera, «Misiones económicas en Colombia y su incidencia en la educación técnica industrial (1930-1960)», Revista CS, nº 34 (2021): 242-264; Álvaro Acevedo Tarazona y Sebastián Vélez Restrepo, «Historia de prácticas de política pública para la enseñanza de la educación secundaria en Colombia (1936-1946)», Revista Educación y Humanismo vol. 23, nº 40 (2021): 1-21; Álvaro Acevedo Tarazona y Carlos Espinosa, «El lento despegue industrial de Bucaramanga Colombia (1857-1929)», Apuntes del Cenes vol. 39, nº 69 (2020): 241–266. acetara@uis.edu.co https://orcid.org/0000-0002-3563-9213.

Melissa Quiroz Prada

Comunicadora social y periodista Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. melissaqp.97@gmail.com. https://orcid.org/0000-0002-0742-6683.

Juliana Villabona Ardila

Magíster en Historia Universidad Industrial de Santander. Últimas publicaciones: Álvaro Acevedo Tarazona, Angie Rey y Juliana Villabona Ardila, «El sentimiento de la posguerra: La Revista de Santander y el existencialismo, 1945-1967», Estudios de Literatura Colombiana, nº 45 (2019): 49-66; Álvaro Acevedo Tarazona y Juliana Villabona Ardila, «La prensa como fuente documental para el análisis y la investigación social», Historia y Memoria, nº 20 (2020): 347-373; Álvaro Acevedo Tarazona y Juliana Villabona Ardila, «Manuel Serrano Blanco y el cambio político en Colombia. Periodismo, literatura y raza (1897-1953)», Anuario de Historia Regional y de las Fronteras vol. 24, nº 2 (2019): 151-173. villabonardila@hotmail.com, https://orcid.org/0000-0002-5829-9063.


References

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