Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artistic and Cultural Afro-Colombian Manifestations. An Approximation to the Case of Girardota (Antioquia, Colombia)

Abstract

Taking an ethnography developed between 2015 and 2016
as a starting point, this article offers a description of the
elements that compose the backdrop for the artistic and
cultural manifestations of an Afro-descendant community in
the municipality of Girardota, Antioquia.
In this way, we conclude that there is an inseparable
bond between this community´s participation in political and
community organization scenarios, and the ethnical character
attributed to their artistic and cultural manifestations.
We priviledge a focus that understands these
manisfestations as a vehicle for historical, social and political
reflection. This implies exposing how, after the Constitution
of 1991 and with the implementation of the multicultural
discourse in Colombia, population of African descent
reformulates its ethnical identity to establish a differential
relation with regards to its history of slavery and servitude.

Keywords

Afro-Colombians, Girardota – Antioquia (Colombia), Artistic Manifestations, Ethnic Identity

PDF (Español) XML (Español)

Supplementary File(s)

DATOS AUTORES (Español)

Author Biography

América Larraín González

Doctora en Antropología Social (Universidad Federal de Santa Catarina,
Brasil). Vinculada al grupo de investigación: «Historia, trabajo, sociedad y cultura»
(UNAL Medellín). Líneas de investigación: Estudios sobre el patrimonio cultural;
Dimensiones políticas del arte y la cultura; Antropología del arte. Publicaciones
recientes: «Bailar fútbol reflexiones sobre el cuerpo y la nación en Colombia», Boletín
de Antropología 30, n° 50 (2015): 191-207.

Pedro José Madrid Garcés

Magister en Estudios Políticos (Universidad Nacional de Colombia, sede
Medellín).


References

  • Bastos, Rafael. A festa da Jaguatirica, uma partitura criticointerpretativa. Florianópolis: Editora Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.
  • Blacking, John. How musical is man? Washington: University of Washington Press, 1967.
  • Bourdieu, Pierre. Meditaciones Pascalinas. Barcelona: Anagramas, 1999.
  • Cuche, Denys. La notion de culture dans les sciencies sociales. París: Repéresedt, 1996.
  • Corantioquia. El sainete está corrido. Estudio para la postulación como patrimonio cultural inmaterial departamental. Medellín: Corporación Gaia, 2011.
  • Corantioquia. Hijos de la Rima: una voz bien hablada cuenta la historia del sainete del Consejo Comunitario Afrodescendiente de la Vereda San Andrés. Medellín: Corantioquia, 2011.
  • Correa, Carlos. «De Hatogrande a Girardota». Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia, 2002.
  • Cuervo, Ximena., y Edwin Arias. «Imágenes Culturales a través del juego escénico: Sainete». Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia, 1989.
  • Domínguez, María. «Versiones, apropiación e intermusicalidad en el Río de la Plata (126).» En ANTROPOLOGIA EM PRIMEIRA MÃO, editado por Evelyn Schuler Zea, José Antonio Kelly, Rafael Devos, y Scott Head, 3-19. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, 2011.
  • Diccionario de la lengua española. «Romería». Acceso el 10 de junio de 2016, http://dle.rae.es/?id=WeRtrBl
  • Dowling, John. Sainetes I: Ramón de la Cruz. Madrid: Castalia Editores, 1981.
  • Foronda, Arnobia. Tradición oral sobre la historia de la vereda San Andrés Girardota- Antioquia. Girardota: Consejo Comunitario de la Vereda San Andrés - Corantioquia, 2002.
  • Gilbert, Shirli. «Music as Historical Source: Social History and Musical Texts». International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 1, n° 36 (2005): 117-134.
  • Gómez, John., y Jairo Toro Jaramillo. «Vereda de San Andrés Municipio de Girardota, una propuesta de vivienda para una cultura.» Tesis de pregrado, Universidad de Nacional de Colombia, 1997.
  • Guattari, Félix., y Suely Rolnik. Micropolítica: Cartografías del deseo. Buenos Aires: Tinta Limón, 2013.
  • Harney, Lucy. «Carnival and Critical Reception in the “Sainete” Tradition». MLN 117, n° 2, (2002): 310-330. DOI: https://doi.org/10.1353/mln.2002.0024
  • Henao, Sergio. Los Santuarios y las romerías. Monografía histórica sobre peregrinaciones y santuarios en los municipios de Girardota, Angostura, Copacabana, Sabaneta y Guarne. Medellín: Instituto de Cultura y Patrimonio de Antioquia, 2015.
  • Hernández, Oscar. «Los mitos de la música nacional. Poder y emoción en las músicas populares colombianas 1930-1960». Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, 2014.
  • Hobsbawm, Eric. La invención de la tradición. Barcelona: Editorial Crítica, 2002.
  • Ley 70 de 1993, del 27 de agosto, Por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política.
  • López, Gustavo., Héctor Rendón, y Fred Danilo Palacio. Atardecer en San Andrés. Música tradicional de Girardota, Antioquia, vereda San Andrés. Medellín: Facultad de Artes, Universidad de Antioquia; Ministerio de Cultura; Gobernación de Antioquia; Alcaldía del Municipio de Girardota y Cooperativa Financiera de Antioquia, 2006.
  • Meneses, Elkin., Ruth Meneses y Mario Sierra. Tierra prolífica Tierra sagrada. Medellín: Instituto para el desarrollo de Antioquia Idea, 2006.
  • Merriam, Allan. «Ethnomusicology Revisited». Ethnomusicology 2, n° 13 (1969): 213-229. DOI: https://doi.org/10.2307/850146
  • Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenología de la percepción. Barcelona: Ed. Planeta De Agostini, 1993.
  • Municipio de Girardota. «Fiestas y celebraciones». Acceso el 22 de julio de 2016, http://www.girardota.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Fiestas-y-Celebraciones.aspx.
  • Resolución 027 de 1999, del 14 de enero, por el cual se firma un acta de constitución y se inscribe un Consejo Comunitario Afrodescendiente en el Municipio de Girardota.
  • Orlas, Carlos., Juan Ospina, Felipe Ospina, Julián Betancur, y Manuel Hoyos. Identidad y memoria. Rastros de la tradición oral en la Vereda San Andrés. Medellín: Corporación el balcón - Gobernación de Antioquia - Instituto de Patrimonio y Cultura, 2014.
  • Rodríguez, Jorge. Maizopolis: monografías de los distritos antioqueños. Medellín: El Correo Liberal, 1915.
  • Shepherd, John. Music as Social Text. Cambridge: Polity Press, 1991.
  • Wabgou, Maguemati. «Herencia Negroafricana en Colombia». Contra Relatos desde el Sur. Apuntes sobre África y Medio Oriente, n° 9 (2012): 99-115.
  • Wainer, Jean. La mundialización de la cultura. Barcelona: Editorial Gedisa S.A., 2000.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.