Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Can the teaching of History change the social representations of boys and girls? A case study of students in Alicante

Abstract

This article presents the results of a research project carried out in Benidorm (Alicante, Spain) during the period 2015- 2016. It explores the social representations of young people between 16 and 18 years of age, in the face of the current political and economic situation: the causes, the solutions, and those responsible for the economic crisis. The adolescents that took part in this study are in secondary school, attend the same educational institution and come from similar socio-economic contexts. They were divided into two groups. One of the groups receives Contemporary History classes (Group A) and the other does not (Group B). The data was collected from a questionnaire with questions about the crisis, regarding images from the current socio-economic crisis and commentaries from historical sources about the crises of 1873, 1929 and 2008. The results show that the group that receives History classes is more critical when analyzing the current societal problems, as well as establishing analogies with the past to explain the situations of the present, whereas the other group reproduces the opinions of the media.

Keywords

social representations, History teaching, critical thinking, current affairs

PDF (Español) xml (Español)

Author Biography

Rafael Olmos Vila

Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales, Historia y Geografía por la Universidad Autónoma de Barcelona. Líneas de investigación: representaciones sociales sobre el mundo económico en la adolescencia, la construcción del pensamiento histórico, TIC aplicadas a la enseñanza de las Ciencias Sociales y los proyectos de futuro desde la perspectiva de género. 


References

  1. Bussom, Isabel., y López-Mayan, Cristina. «Student Preconceptions and Learning Economic Reasoning.» Barcelona GSE Working Papers, nº 862 (2015): 1-29. Acceso el 21 de octubre de 2017 https://www.barcelonagse.eu/research/working-papers/student-preconceptions-and-learning-economic-reasoning DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2704371
  2. Canal, Marta., Costa, Daniel., y Santisteban, Antoni. «El alumnado ante problemas relevantes: ¿cómo los interpreta?¿Cómo piensa la participación?» En Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales, editado por Nicolás De Alba, Francisco García y Antoni Santisteban, 527-535. Sevilla: Diada Editora, 2012.
  3. Canals, Roser. «El pensamiento crítico en el aula.» Aula de secundaria, nº12 (2015): 24-29. Acceso el 21 de octubre de 2017 http://www.grao.com/revistas/aula-de-secundaria/12-algunas-metaforas-y-un-oximoron/el-pensamiento-critico-en-el-aula
  4. Carr, Paul., y Porfilio, Bradd. The Phenomenon of Obama and the Agenda for Education: Can Hope (Still) Audaciously Trump Neoliberalism? Charlotte: Information Publishing, 2011.
  5. CIS. Estudio nº3134. Barómetro de abril 2016. Acceso el 21 de octubre de 2017, http://www.cis.es/cis/export/sites/default/ Archivos/Marginales/3120_3139/3134/es3134mar.pdf
  6. Delval, Juan., y Kohen, Raquel. «La crisis en la escuela.» Cuadernos de Pedagogía, 405 (2010): 44-50.
  7. Correll, Shelley. «Gender and the career choice process: the role of biased self-assessments». American Journal of Sociology,106 (6), (2001):1691-1730. Acceso el 21 de octubre de 2017, https://sociology.stanford.edu/sites/default/files/publications/gender_and_the_career_choice_process-_the_role_of_biased_self-assessments.pdf DOI: https://doi.org/10.1086/321299
  8. Denegri, Marianela., Palavecinos, Mireya. «Género y alfabetización económica ¿oportunidades de desarrollo o nuevos caminos para la discriminación?» Revista Psicología desde el Caribe, Nº 12 (2003): 76-97. Acceso el 21 de octubre de 2017, http://www.redalyc.org/pdf/213/21301206.pdf
  9. Hessel, Stéphane Frédéric. ¡Indignaos! Barcelona: Destino, 2011.
  10. Legardez, Alain. «L’enseignement des questions sociales et historiques, socialment vives.» Le Cartable de Clio, 3 (2003): 245-253.
  11. Moscovici, Sergei. La psychanalyse, son image et son public. París: PUF, 1961.
  12. Núñez de Cela, José Antonio. Benidorm en cifras. Benidorm: Ayuntamiento de Benidorm, 2016. Acceso el 21 de octubre de 2017, http://benidorm.org/sites/default/files/documentos/benidorm_en_cifras_2016_web.pdf
  13. Oller, Montserrat., y Pagès, Joan. «Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolescentes catalanes de 4º de ESO». Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 2007: 3-19. Acceso el 21 de octubre de 2017, http://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/viewFile/1 6325/190671
  14. Pagès, Joan., y Santisteban, Antoni. Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials. Barcelona: UAB, 2011.
  15. Ross, E. Wayne., y Vinson, Kevin D. «Social control and the pursuitof dangerous citizenship.» En Critical civic literacy: A reader, editado por Joseph L. DeVitis, 155-168. New York: Peter Lang, 2011.
  16. Sant, Edda. «What does political participation mean to Spanish students?» Journal of Social Science Education, 13(2014): 11 25. Acceso el 21 de octubre de 2017 https://eric.ed.gov/ id=EJ1101958
  17. Santisteban, Antoni., Blasco, Yolanda., Bosch, Manuela., Pagès Joan., González, Neus y Preixens Teresa. «La educación financiera: un contenido hasta ahora invisible que ha irrumpido en el currículum de ciencias sociales.» En Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, editado por Ana Hernández, Carmen Rosa García y Juan Luis de la Montaña, 593 600. Cáceres: Universidad de Extremadura/AUPDCS, 2015.
  18. Santisteban, Antoni,. Tosar, Breo., Izquierdo, Albert.; Llusà, Joan.; Canals, Roser,. González, Neus,. Pagès, Joan. «La literacidad crítica de la información sobre los refugiados y refugiadas: construyendo la ciudadanía global desde la enseñanza de las ciencias sociales.» En Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: educar para una ciudadanía global editado por Carmen Rosa García., Aurora Arroyo., y Beatriz Andreu, 550-560. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas / AUPDCS, 2016.
  19. Soler Martí, Roger. Democràcia, participació i joventut. Una anàlisi de l’enquesta de participació i política 2011. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2013.
  20. Tamayo, Óscar Eugenio, Rodolfo Zona e Yasaldez Eder Loaiza, «El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio.» Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, nº11(2), (2015), 111-133. Acceso el 21 de octubre de 2017 http://www.redalyc.org/pdf/1341/134146842006.pdf
  21. Tosar, Breo. (2017). «Llegir la paraula i el món. Literacitat crítica en els estudis socials a l’Educació Primària.» Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona, 2017.
  22. Travé, Gabriel. «La enseñanza y el aprendizaje de las nociones económicas en la educación obligatoria: aportaciones del ámbito de investigación a la didáctica de las ciencias sociales.» Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla, 1997.
  23. Wong, Ming Hung. «Children’s acquisition of economic knowledge. Understanding banking in Hong Kong and the USA.» En Child development in cultural context, editado por Jaan Valsiner, 225-246 . Norwood, NJ: Ablex. 1989.
  24. Žižek, Slavoj. Primero como tragedia, después como farsa. Madrid: Akal, 2009.
  25. Zurdo Ángel., y López Mireya. «Estrategias e imágenes sobre la crisis en el espacio social de la «nueva pobreza. Representaciones sociales y atribuciones causales.» Cuadernos de Relaciones Laborales, 31(2), 2013, 383-433. DOI: dx.doi.org/10.5209/rev_CRLA.2013.v31.n2.43224 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CRLA.2013.v31.n2.43224

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.