Temporalities in conlict: body and absence in the modern artistic practices in Argentina
Abstract
The relations hips between the image and the memory have been one of the most relevant subjects, in the critical, theoretical and academic relection, in the last decade.This refers specially to those manifestations connected to the traumatic memory. Photography and cinema, among other artistic expressions, have faced the way in which the violence’s memory and its features are revealed not only through the places, objects and bodies of the victims but the later generations. In this way, both memory and post-memory coexist and nourish many modern artistic practices in Latin America. In this paper, we are going to study some works created by several Argentinean artists
and ilmmakers in which the corporality (the absence of ones’ bodies) plays an essential role. On one hand, we are going to talk about the violence victims’ (im-) possibility of representation, and on the other hand, we are going to talk about the resigniication of the temporality through this kind of works.
Keywords
memory, post-memory, temporality, representation, bodies, absence
Author Biography
Maria Luisa Ortega Galvez
Licenciada y Doctora en Filosofía y Letras, Universidad Autónoma de Madrid. Profesora titular del Departamento de Lingüística, Lenguas Modernas, Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, Universidad Autónoma de Madrid. Líneas de investigación: imagen científica y divulgación científica; comunicación audiovisual y educación; documentos visuales y audiovisuales en la construcción del conocimiento; historia y teoría del cine documental.
Elena Rosauro Ruíz
Licenciada en Historia y Teoría del Arte. Magíster en estudios latinoamericanos, Universidad Autónoma de Madrid. Integrante del Grupo de Investigación Estudios cinematográficos y cultura audiovisual ECCA, Universidad Autónoma de Madrid. Líneas de investigación: Arte contemporáneo; estudios latinoamericanos; estudios culturales; cultura visual; historia del arte; antropología cultural; historiografía; memory studies
References
- Amado, Ana. La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue, 2009.
- Brodsky, Marcelo. “Proceso de trabajo”. Buena Memoria [online], disponible en: http://www.zonezero.com/exposiciones/fotografos/ brodsky/intros/proceso.html (15 enero 2012).
- Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2004.
- Douailler, Stéphane. “Tragedia y desaparición”. En Richard, Nelly (ed.). Políticas y estéticas de la memoria. Providencia. Santiago: Editorial Un Cuarto Propio, 2000.
- Escardó, Julieta. “Hijos, fotos y legados”. A 30 años (del golpe de Estado de 1976) [online], disponible en: http://www.me.gov.ar/ a30delgolpe/fotogaleria/hijos_fotos_y_legados/ (18 enero 2012).
- Flores, Julio y Lo Pinto, Marcelo. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Editorial Centro Cultural de la Cooperación, 2006.
- García Varas, Ana. “Tiempo, cuerpo y percepción en la imagen técnica. Paul Virilio y la «estética de la desaparición»”. Studium. Revista de Humanidades: 16 (2010).
- Hirsch, Marianne. “Past lives: Postmemories in Exile”. Poetics Today 17: núm. 4 (invierno 1996).
- Hirsch, Marianne. Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge, Londres: Harvad University Press, 1997.
- Huyssen, Andreas. “El arte mnemónico de Marcelo Brodsky”. Nexo. Un ensayo fotográico de Marcelo Brodsky. Buenos Aires: La Marca Editora, 2001.
- Huyssen, Andreas. En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: Fondo de Cultura Económica, 2002.
- Le Breton, David. Anthropologie du corps et modernité. París: PUF, 2008.
- Lindeperge, Sylvie. “Nuit et Brouillard”. Un ilm dans l’histoire. París: Odile Jacob, 2007.
- Ortega, María Luisa. “De memorias y olvidos. El documental latinoamericano contemporáneo”. Cuadernos Hispanomericanos: núm. 676 (enero 2007).
- Ortega, María Luisa. “Nuevos tropos en el documental latinoamericano: subjetividad, memoria y representación”. En Weinrichter, Antonio (ed.). Doc. el documental en el siglo XXI. San Sebastián: Festival Internacional de Cine, 2010.
- Ortega, María Luisa. “Una (nueva) cartografía del documental latinoamericano”. Cine documental: núm. 4 (2011). Revista electrónica argentina, disponible en: http://www.revista. cinedocumental.com.ar/.
- Ortega, María Luisa. “Souvenir d’un avenir (Recuerdos del porvenir, 2001)”. En Esparta, Ramón y Parejo, Nekane (coords.). Solos ante la cámara. Biopics de fotógrafos y cineastas. Barcelona: Luces de Gálibo, 2011.
- Quílez, Laia. “La representación de la dictadura militar en el cine documental argentino de segunda generación”. Tesis doctoral, Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, 2009.
- Richard, Nelly. Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.
- Romero, Juan Carlos. “Traverso y las bicicletas”. 00350: Documentación y producción artística [online], disponible en: http:// www.00350.com.ar/contenidos/ver/15 (24 enero 2012).
- Rufinelli, Jorge. “Documental político en América Latina: un largo y corto camino a casa (década de 1990 y comienzos del siglo XX)”. En Torreiro, Casimiro y Cerdán, Josexto (eds.). Documental y Vanguardia. Madrid: Cátedra, 2005.
- Sánchez Biosca, Vicente. Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra, 2006.
- Sarlo, Beatriz. Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
- Scandizzo, Hernán. “Fernando Traverso: el hombre de la llaga en la pared”. ANRed: Agencia de noticias red acción [online], disponible: http://www.anred.org/article.php3?id_article=1603 (24 enero 2012).
- Young, James. At Memory’s Edge: After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. Londres-Nueva York: Yale University Press, 2000.