Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Digital environments of learning in distance education for the initial education of teachers: perceptions about their relevance

Abstract

This document looks at the perception of teachers and students on the implementation of Information and Communication Technologies, ICT, together with the experience of the pedagogical portfolios, in degree programs of Colombian universities. The work had a qualitative, exploratory and correlational approach, of the action research type. The sample consisted of 77 teachers and 192 students, from the Universidad del Tolima. Students have a positive attitude towards ICT, which is strongly correlated with their expertise in these technologies. The use of ICT by teachers is diminished to the extent that they give more relevance to face-to-face work, according to the students' perception. The students' perception was positive with respect to the pedagogical portfolio, considering it as a tool that contributes to formation and autonomous learning, two essential aspects of distance education. It is concluded that the educative processes transcend the instructional and training exercises, while they seek a transformation of the subject, which transcends the logic of procedural execution.

Keywords

learning environment;, teacher educators;, educational technology;, teaching materials;, distance education

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

José Julián Ñáñez-Rodríguez

Licenciado en Filosofía y Educación Religiosa, Doctor en Ciencias de la Educación

Juan Carlos Solano-Guerrero

Ingeniero de Sistemas, Magíster en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación

Edwin Bernal-Castillo

Licenciado en Matemáticas con Énfasis en Informática, Magíster en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación


References

Álvarez, E. E. (2015). Estándares y competencias TIC de la dimensión técnica para la formación inicial docente. Estudio correlacional en estudiantes de seis carreras de pedagogía de la Universidad de Antofagasta (Tesis de maestría). Universidad de Chile, Santiago, Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/136542

Álvarez, G., & Morán, L. (2014). ¿Cómo se dispone a los docentes para futuras prácticas con tecnologías?. Revista de Educación a Distancia, 43. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/43

Arias, R. A., & Vanegas, H. (2013). Caracterización de los procesos de implementación y uso de las aulas virtuales en la Facultad de Educación. Sánchez, J. (Ed.). Nuevas ideas en informática educativa. Memorias del XVII Congreso Internacional de Informática Educativa, TISE. Santiago, Chile: Universidad de Chile. Recuperado de: http://www.tise.cl/volumen9/TISE2013/

Ballesta, J., & Céspedes, R. (2015). Los contenidos de Tecnología Educativa en las titulaciones de grado de las universidades españolas. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 133-143. doi: 10.17398/1695288X.14.1.17.

Brun, M. (2011). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación inicial docente en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: Organización de las Naciones Unidas. Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/11362/6183/1/S1100626_es.pdf

Cifuentes, G., & Cerda, C. (2013). Distancia entre percepción de uso de TIC y uso efectivo de campus virtual en académicos formadores de profesores. Revista Educación y Tecnología, 3, 46-60. Recuperado de: http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/135

Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el análisis de casos y la resolución de problemas. En C. Coll & C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid, España: Morata.

Cózar, R., & Roblizo, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13 (2), 119-133. doi: 10.17398/1695288X.13.2.119

Cruz-Rojas, G. A., Molina-Blandón. M. A., & Valdiri-Vinasco. V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2), 303-317. doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9175

Díez, E. J. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 358, 175-196. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358/re358_09.pdf

Dussel, I. (ed.). (2014). Incorporación con sentido pedagógico de TIC en la formación docente de los países del Mercosur. Buenos Aires, Argentina: Teseo. Recuperado de: http://www.pasem.org/IMG/pdf/-14.pdf

Elliott, J. (2010). La investigación-acción en educación. Madrid, España: Morata.

Fraga, F., & Gewerc, A. (2015) Creencias sobre Tecnología Educativa: una mirada desde la biografía escolar y universitaria de una maestra en formación inicial. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (3), 23-34. doi: 10.17398/1695288X.14.3.23

Garnica-Hoz, J. L. (2015). Nuevos "ambientes de aprendizaje" para viejas prácticas pedagógicas: el uso de Moodle en la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria (Trabajo de Máster). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:masterComEdred-Jlgarnica

Garrido, J. M. (2009). Creencias sobre el rol de las tecnologías de información y comunicación en la formación inicial de docentes: explorando las diferencias entre estudiantes y docentes universitarios (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona, España. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/41486

Gewerc, A., & Montero, L. (2015). Conocimiento profesional y competencia digital en la formación del profesorado. El caso del Grado de Maestro en Educación Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 31-43. doi: 10.17398/1695288X.14.1.17

Guisao-Gil, G. S. (2011). Percepción de docentes y estudiantes en relación con el uso de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Estudio realizado en la Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana, del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, en el año 2009 (Tesis de maestría). Universidad de Medellín, Medellín, Colombia. Recuperado de: http://repository.udem.edu.co/handle/11407/84

Gisbert-Cervera, M., González-Martínez, J., & Esteve-Mon, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. doi: https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Hepp, P., Marés, L., & Severin, E. (2012). Caracterización de buenas prácticas en formación inicial docente en TIC. Buenos Aires, Argentina: Organización de Estados Americanos.

Hinojosa, V., Valdez, L., Servín, S., & Perusquía, E. (2015). La incorporación de las TIC en la práctica docente de los profesores del Sistema Universidad Abierta y Educación a Distancia de la Universidad Nacional Autónoma de México: Catálogo CUAED de herramientas colaborativas. XVI Encuentro Internacional Virtual Educa México. Guadalajara, México: Organización de los Estados Americanos y Gobierno del Estado de Jalisco. Recuperado de: http://www.virtualeduca.pro/documentos/23/IncorporacioonTICpracticaDocenteCatalogoCUAED.pdf

Hooper, S., & Rieber, L. P. (1995). Teaching with Technology. En A. C. Ornstein (Ed.), Teaching: Theory into practice, 154-170. Needham Heights, USA: Allyn and Bacon. Recuperado de http://www.d11.org/NextGen/Documents/Hooper%20and%20Rieber.pdf

Laura, C. D., Sosa, O. E., & Almanza, L. A. (2015). Formación inicial docente y tecnologías: ¿cuáles son los niveles de integración de TIC en las prácticas pedagógicas universitarias? X Congreso sobre Tecnología en Educación & Educación en Tecnología (TE & ET). Corrientes, Argentina: Red de Universidades con Carreras en Informática. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/48726

Leite, C., Martínez, R., & Monteiro, A. (2016). TIC y formación inicial de maestros: oportunidades y problemas desde la perspectiva de estudiantes. Cuadernos de Investigación Educativa, 7 (1), 69-92. doi: http://dx.doi.org/10.18861/cied.2016.7.1.2577

Mellado, M. E. (2010). Portafolio en línea en la formación inicial docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12 (1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-melladohdez.html

Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá, Colombia.

Occelli, M., García, L., & Masullo, M. (2012). Integración de las TICs en la formación inicial de docentes y en sus prácticas educativas. Virtualidad, Educación y Ciencia, 3 (5), 59-72. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/3013

Parra, L. R., & Cardona, C. E. (2013). Usos pedagógicos de las tecnologías de la información y la comunicación: en prácticas educativas formales en la educación superior. XII Foro de Investigadores de Informática Educativa Versión Internacional. Medellín, Colombia: Red Iberoamericana de Informática Educativa.

Ramírez, J. E., & Solano, J. C. (2017). Ambientes digitales de aprendizaje: una aproximación pedagógica, tecnológica y comunicativa para la educación a distancia en la Universidad del Tolima. XIII Congreso de Informática Educativa Versión Internacional, Montería, Colombia.

Riascos, S. C., Quintero, D. M., & Ávila, G. P. (2009). Las TIC en el aula: percepciones de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 12 (3), 133-157. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83412235008

Rozo-Sandoval, A. C., & Prada-Dussán, M. (2012). Panorama de la formación inicial docente y TIC en la región andina. Revista Educación y Pedagogía, 24 (62), 191-204. Recuperado de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/14203

Salinas, J. (2012). La investigación ante los desafíos de los escenarios de aprendizaje futuros. Revista de Educación a Distancia, 32. Recuperado de: http://revistas.um.es/red/article/view/233091

Sánchez, J., & Morales, S. (2012). Docencia universitaria con apoyo de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Digital Education Review, 21, 33-46. Recuperado de: http://greav.ub.edu/der

Sancho, J. M., Bosco, A., Alonso, C., & Sánchez, J. A. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 17-30. doi: 10.17398/1695288X.14.1.17

Silva-Quiroz, J. E., & Astudillo-Cavieres, A. V. (2012). Inserción de TIC en la formación inicial docente: barreras y oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación, 58 (4). Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/4557Silva.pdf

Tobón, M. I., Arbeláez, M. C., Falcón, M. C., & Bedoya, J. R. (2010). La formación docente al incorporar las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Una propuesta para la Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira, Colombia: Universidad Tecnológica de Pereira. Disponible en: https://univirtual.utp.edu.co/portal/archivos_nota/165316_laformaciondocente.pdf

Universidad del Tolima (2015). Proyecto educativo institucional. Ibagué, Colombia.

Vaillant, D. (2013). Integración de TIC en los sistemas de formación docente inicial y continua para la Educación Básica en América Latina. Buenos Aires, Argentina: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Recupperado de: https://www.unicef.org/argentina/spanish/educacion_Integracion_TIC_sistemas_formacion_docente.pdf

Valles, M. S. (2007). Entrevistas cualitativas. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.