Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Study of application of industrial design in the manufacturing sector in the industrial corridor of Boyacá

Abstract

This article is the result of a qualitative research done between 2008 and 2010 whose goals are knowing the perceptions of Boyacá companies to the Industrial Design.  The object of the study is conformed by companies from Tunja, Duitama and Sogamoso with their areas of  influence. The study found that there is not a clear idea in Industrial sector in Boyacá of the existence of the Industrial design as a profession.  No one has a notion about its role or its strategic value, neither related to productivity nor to business competitiveness. This finding is a diagnostic tool as well as an analysis tool for establishing the impact of the discipline in the business sector in the region.

Keywords

Industrial design, application, impact, competitiveness.

PDF (Español)

References

  1. Centro Regional de Gestión para la Productividad y la innovación de Boyacá – CREPIB (2007-2008). “Análisis de los determinantes de productividad y competitividad de las pymes del sector manufacturero y de turismo de Boyacá”.
  2. Design Council. (2003-2005). Design in Britain, The Economics effects of Design. National Agency for enterprises and housing.
  3. Escuela de Diseño Industrial del DuocUc, - Instituto Profesional y Centro de Formación Técnica. (2002). Diseño como punto de partida para la competitividad. Fyrma Gráfica, Santiago de Chile.
  4. Gobernación de Boyacá, Departamento Administrativo de Planeación. “Para seguir creciendo 2008-20011”.
  5. Gobernación de Boyacá. (2008). Plan de Desarrollo de Boyacá, 2008 – 2011
  6. Hernández S., Roberto et al. (2003). Metodología de la Iinvestigación. Ed. Mc Graw Hill . Mexico D.F.
  7. Hitt, Ireland, Hoskisson. (1999). Administración Estratégica, competitividad y conceptos de globalización. Thomson Editores, México.
  8. Organización de Estados Iberoamericanos OEI. (2008). Informe del sistema nacional de cultura, Colombia.
  9. Pérez, E. (2001). El ayer y hoy del Diseño Industrial en el mundo. Tesis de grado: “La Promoción del Diseño Industrial en Venezuela a través de una institución cultural: Centro de Arte La Estancia”, Licenciatura en Artes, Universidad Central de Venezuela.
  10. Porter, M. (2007). Estrategia Competitiva. Grupo Editorial Patria, Trigésima septima reimpresión, Mexico.
  11. Ramírez C. (2010). Propuesta Metodológica para el desarrollo de productos. Revista Científica Pensamiento y Gestión No 30, pp 21-45.
  12. SNIES. (2010). Sistema Nacional de Información de le Educación Superior, del Ministerio de Educación Nacional.
  13. Tamayo M. (1999). Aprender a investigar. Instituto Colombiano para el fomento de la educación superior, ICFES.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.